Caurā muita

  • Indra Sprance
  • 23.01.2019
  • IR
Caur Rēzeknes muitas kontroles punktu reeksportā Latviju vajadzēja pamest 5329 tonnām dīzdeļdegvielas. Uz papīra tā arī noticis, bet patiesībā vilcienu sastāvi robežu šķērsoja tukši.
Foto — Indra Sprance

Caur Rēzeknes muitas kontroles punktu reeksportā Latviju vajadzēja pamest 5329 tonnām dīzdeļdegvielas. Uz papīra tā arī noticis, bet patiesībā vilcienu sastāvi robežu šķērsoja tukši. Foto — Indra Sprance.

Kamēr VID lepojas ar akcīzes nodoklī iekasētām rekordsummām, Ir pētījums atklāj, kā paši muitnieki piesedz negodprātīgus uzņēmējus, ļaujot fiktīvos degvielas darījumos izvairīties no miljonu nomaksas valstij. Turklāt izrādās — pēdējo reizi aplēses par valsts makam garām aizgājušo degvielas akcīzes apjomu Latvijā veiktas tikai 2015. gadā. Lekni dzīvojam?

Muitas kontroles punkts 0742 ir postenis Rēzeknes pilsētā, dzelzceļa mezgla malā. Vienā pusē Latvijas Dzelzceļa struktūrvienības, otrā — muita, pa vidu sliežu ceļi. Ir darbdienas pēcpusdiena, bet kontroles punktā liela rosība nevalda, klusumu pārtrauc tikai paziņojumi no netālu esošās stacijas.

Pirms diviem gadiem — 2016. gadā — caur šo muitas kontroles punktu reeksportā Latviju vajadzēja pamest 5329 tonnām dīzeļdegvielas. Uz papīra degvielas izvešana uz Krieviju un Ukrainu arī tika noformēta kā notikusi, taču patiesībā vilcienu sastāvi robežu šķērsoja tukši. Izvešanai domātā degviela «izkūpēja» gaisā — palika tepat Latvijā jeb ES iekšējā tirgū bez nodokļu nomaksas. Ja par šo degvielas apjomu būtu jāsamaksā akcīzes nodoklis, summa būtu ap 2,5 miljoniem eiro. Taču budžetā šī nauda nenonāca, un robu nodokļu ieņēmumos palīdzēja radīt muitas amatpersonas.