Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos Žorža Bizē "Karmenas" jauniestudējums • IR.lv

Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos Žorža Bizē “Karmenas” jauniestudējums

30
Skats no izrādes. Eskamiljo - Jānis Apeinis. Foto - Agnese Zeltiņa

Jauniestudējumā pirmo reizi uz operas skatuves mīmiskas lomas atveidos hiphopa dejotāji

Ceturtdien, 2. martā plkst.19 Latvijas Nacionālajā operā un baletā (LNOB) pirmizrādi piedzīvos Žorža Bizē operas “Karmena” jauniestudējums, raksta aģentūra LETA. Operu veido muzikālais vadītājs un diriģents Jānis Liepiņš, diriģents Normunds Vaicis, režisore, video koncepcijas autore un māksliniece Marija-Eva Sinjerola, scenogrāfs Fabjēns Tenjē, kostīmu māksliniece Yashi, gaismu mākslinieks Filips Bertomē, horeogrāfs Guntis Spridzāns un video mākslinieks Artis Dzērve. Titullomu interpretēs Ramona Zaharija vai Mairama Sokolova, Hosē – Dmitrijs Golovņins vai Andris Ludvigs, Eskamiljo – Jānis Apeinis vai Rihards Mačanovskis, Mikaēla būs Dana Bramane vai Laura Teivāne. 

Jauniestudējumā pirmo reizi uz LNOB skatuves mīmiskas lomas atveidos hiphopa dejotāji. Žorža Bizē operas “Karmena” pasaules pirmizrāde notika 1875.gada 3.martā Parīzes Komiskajā operā. Tās libreta autori ir Anrī Mejaks un Ludoviks Alevī, librets tapis pēc Prospēra Merimē stāsta motīviem. Kā stāsta Treile, publikai un kritikai sākotnēji bija grūti pieņemt “Karmenas” dramaturģisko risinājumu, kas viņiem atgādināja opereti ar traģiskām beigām vai traģēdiju ar komisku sākumu. 

Bizē nepiedzīvoja savas operas triumfu, jo devās viņsaulē jau trīs mēnešus pēc pirmizrādes. Šobrīd saskaņā ar portāla “Operabase” datiem “Karmena” ir trešā visbiežāk izrādītā opera pasaulē. 2015./2016.gada sezonā pasaules opernamos bijis 691 iestudējums, nospēlētas 3280 izrādes. 

“”Karmena” ir žanra vēsturē unikāla opera, kuras slava to apsteidz: pat tie, kas ne reizi nav bijuši operā, visticamāk, ir dzirdējuši Habaneru vai Toreadora kuplejas. Salīdzinot dažādas interpretācijas visā pasaulē, nav daudz paliekošu atskaņojuma tradīciju, kas atšķirtos no tā, kas rakstīts partitūrā. Iespējams tāpēc, ka pati mūzika visu pasaka priekšā, te nav jāizdomā nekas jauns. Ļoti aizraujoši ir ķerties pie šāda ikoniskā darba, kam jābūt katra nopietna operu diriģenta repertuārā, jo vairāk tāpēc, ka man tā ir pirmā saskarsme ar “Karmenu” kā diriģentam,” saka jauniestudējuma muzikālais vadītājs Jānis Liepiņš.

Vairāk informācijas mājas lapā

Komentāri (30)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu