Privāttramvaji un „vājprātīgā piezīmes” • IR.lv

Privāttramvaji un „vājprātīgā piezīmes”

39
Savā cīņā par spēju destabilizēt sabiedriskā transporta centrālo sistēmu galvaspilsētā Nils Ušakovs rīkojas saskaņā ar Šveika (attēlā) biogrāfa Jaroslava Hašeka sniegtajām rekomendācijām.
Gatis Puriņš

Ušakovs jūt sviluma aromātu, jo ir vienīgais atbildīgais par “Rīgas satiksmi”

Austroungārijas impērijas sabiedriski politiskais darbinieks Jozefs Šveiks ir devis eksistenciālu padomu par izturēšanos jurisprudencē: „Nevajag tikai padoties bailēm. Viss vēl var mainīties. Galvenais, tiesā nekad nevajag taisnību teikt. Kas ļaujas pierunāties un atzīstas, tas ir pazudis cilvēks.”

Protams, man nav zināms, vai Rīgas domes priekšsēdētājs “tekošajam momentam” atbilstīgā līmenī pārvalda austriešu valodu, lai būtu izpratis divīzijas aresta telpās vecajam sapierim Vodičkam, pie kura izkratīja virsleitnanta Lukāša intīmo sacerējumu Kākonija kundzei, doto konsultāciju – un vai viņš vispār ir studējis tik komplicētu profesionālo literatūru -, taču praksē neatstāj sajūta, ka savā cīņā par spēju destabilizēt sabiedriskā transporta centrālo sistēmu galvaspilsētā Nils Ušakovs rīkojas saskaņā ar Šveika biogrāfa Jaroslava Hašeka sniegtajām rekomendācijām.

Īsumā atgādināšu, par ko tad ir stāsts iepriekšējās sērijās. Rīgas pilsētai simtprocentīgi piederošā kapitālsabiedrība “Rīgas satiksme” teju dubultos braukšanas cenu sabiedriskajā transportā no Jaungada. Nepakavējoties pie dažādām diskriminējošām cenām, dažādu šķiru iedzīvotāju noteikšanu, pretrunām ar Eiropas Savienības tiesībām, kam sekoja atbildīgā ministra lēmums nesaskaņot prettiesiskas Rīgas domes saistošo noteikumu normas, 150 miljonu politiskās kases, palika viens svarīgs jautājums – kāds ir pamats drakoniski celt cenas publiskā sektora institūcijai, kura tikai tāpēc ir izveidota, lai ērti – un sabiedriskā kārtā – pārvadātu cilvēkus?

Proti, pašvaldība, lai veiktu publisku funkciju, ir izveidojusi kapitālsabiedrību, kuras vienīgais eksistences mērķis ir sabiedriskais transports – likuma “Par pašvaldībām” 15.panta 19.punktā noteikta pašvaldības funkcija. Tātad sabiedriskais transports ir viens no likumā noteiktiem iemesliem, kāpēc vispār tādu pašvaldību ievēl.

Oficiāli rakstveidā pajautājot, kādi ir patiesie pašvaldības kapitālsabiedrības izdevumi sabiedriskā transporta organizēšanai, saņēmu informācijas atteikumu. Visu, kas saistīts ar nodokļu maksātāju naudas iztērēšanu sabiedriskajam transportam, sāka slēpt.

Pilsonis jautās – “kāda mārrutka pēc” maksāju 24% iedzīvotāju ienākuma nodokli, ja milzīga daļa no tā iekrīt “Rīgas satiksmes” caurajā spainī, par kuru man neesot nekādas tiesības neko zināt?

Un te nu Ušakova rīcība piezogas bīstami tuvu iepriekš aprakstītajai arestantu aizstāvības klišejai. Manā rīcībā ir nonācis Rīgas domes priekšsēdētāja parakstīts oficiāls dokuments – 2013.gada 28.novembra Nr.RD-13-562-ap – pēc kura izlasīšanas pirmais nāk prātā ukraiņu literāta Mikolas Gogoļa “Vājprātīgā piezīmes”.

Taču atgriezīsimies pie krietnā kareivja, kas cietumniekiem deva padomu liegties un nekad neteikt taisnību. Līdz šim publiskajā telpā ir dzirdēti dažādi murgi – “laucinieku biļetes”, “komercnoslēpums” – taču Rīgas domes priekšsēdētājs ir gājis tālāk, nolemjot noliegt pilnīgi visu.

Iepriekš minētajā dokumentā Ušakovs vispār noliedz, ka sabiedriskais transports ir sabiedriskais transports. Īstenībā, tas Rīgas domes ieskatā esot privātais transports.

Un sabiedriskā transporta tarifi vispār neesot publiska funkcija, jo to veicot kāda privātpersona, kam ar Rīgas domi nav sakara. Tas nekas, ka tā ir pašvaldības izveidota komercsabiedrība ar vienu publisku mērķi – īstenot sabiedrisko transportu. Tas nekas, ka Rīgas domes priekšsēdētājs ir kapitālsabiedrības “Rīgas satiksme” vienīgais kapitāla daļu turētājs – proti, vienpersoniska akcionāru sapulce ar vienpersoniskām tiesībām mainīt valdi. Un tas arī nekas, ka likums nosaka, ka pašvaldības funkcija ir organizēt sabiedrisko transportu, jo, citēju Ušakovu, – „iepriekšminētais likums nedod skaidrojumu, ko nozīmē jēdziens „organizēt””.

Proti, tad, kad rociņas ir saslēgtas rokassprādzēs, gail viltīgas ačeles, sājš smīniņš un uzvaroša replika pilsonim-izmeklētājam: „Priekšniek, Tu vispirms pierādi!”. Sak’, mēs abi labi zinām, ka esmu zaglis, bet Tevi, pilsoni-izmeklētāj, saista Kriminālprocesa kodekss (lasi – nodokļu maksātāj, saista Administratīvais process), bet manas svētas apsūdzētā tiesības ir izdomāt visfantastiskākos drudža murgus, Parīzes svētā Viktora bibliotēkas folianta „Kā apvest tiesā ap stūri” (Rablē. “Gargantija”. Rīga: Liesma, 1965. 159.lpp) labākajās tradīcijās.

Pirms pāris dienām atbildīgais ministrs Daniels Pavļuts nosūtīja vēstuli “Rīgas satiksmei”, diezgan asi norādot, ka „Valsts pārvaldes iekārtas likums nosaka, ka publiskās personas, dibinot komercsabiedrības, nevar izvirzīt tām mērķus, kas neizriet no publiskās personas funkcijām” un „Publiskas personas mērķis, dibinot kapitālsabiedrību, ir nodrošināt no valsts funkcijas izrietošu pakalpojumu iedzīvotājiem”. Tie nav nekādi Pavļuta jauninājumi, bet elementāru tiesību normu pārstāsts – šāds regulējums Latvijā ir spēkā vairāk nekā desmit gadu.

Pēc Šveika padoma kalnraci arī attaisnoja, jo viņš melīgi pierādīja savu alibi, ka tanī pašā dienā bijis Brno, kad Morāvijas Ostravā piekāva inženieri. Rīgas domes priekšsēdētājs, jādomā, cer uz kaut ko līdzīgu, kad, it kā būdams pie pilna prāta, paraksta dokumentu RD-13-562-ap ar vārdiem – citēju: „nevarētu uzskatīt, ka pašvaldība sabiedriskā transporta pakalpojumu jomā īsteno publiskās personas komercdarbību atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantam”, turpinājumā aprakstot, ka viņa attiecības ar kapitālsabiedrību, kurā ir ieguldīts publiskais kapitāls un kura valdi ikvienā brīdī Rīgas domes priekšsēdētājs var nomainīt, saista vienīgi civiltiesiskas līgumattiecības.

Vai varbūt mums ir darīšana ar nepieciešamību izmeklēties ārstu komisijā Bohnicē vai Aleksandra Augstumos? Varbūt nākamais, ko papīrs pacietīs, ir apgalvojums, ka “Rīgas satiksme” neeksistē vispār, bet Nils izdzers tintnīcu un izliksies par brīvprātīgo Vaņeku? Protams, hipotētiskais Ušakova vājprāts ir tikpat liels fantāzijas auglis kā 11. rotas saimniecības pārzinis Jans Vaņeks.

Patiesībā mums ir darīšana ar politiski juridisku izmisumu, kas var novest pie katastrofālām sekām. Ušakovs jūt sviluma aromātu, jo ir vienīgais atbildīgais par “Rīgas satiksmi”.

Ne amerikiem, ne urbanovičiem par to nebūs jāatbild juridiski. Pašvaldību ministrs ir jau vienreiz atzinis Rīgas domes saistošos noteikumus par prettiesiskiem un nesaskaņojamiem, “Rīgas satiksme” jau ir pārkāpusi Satversmi – kapitālsabiedrība ir pārkāpusi Satversmes 96.pantu, kas paredz cilvēku tiesības uz privāto dzīvi, atbildīgā iestāde par fizisku personu datu aizsardzību ir sodījusi šo kapitālsabiedrību, šogad 19.aprīlī ir stājies spēkā apgabaltiesas spriedums, kas ir pasažieru pārvadātājam nelabvēlīgs.

Diemžēl sods ir vien 3000 latu; minimālam sodam te vajadzēja būt ceturtdaļmiljonam, jo, ieklausieties, – uzņēmums 250 tūkstošus reižu ir nelikumīgi apstrādājis cilvēku datus – sprieduma 1.5.punkts, 2.lappuse, Nr. A420541610. Apgabaltiesa norāda, ka Satversmes tiesa ir uzsvērusi, ka labas pārvaldības princips visupirms nozīmē cilvēka tiesību ievērošanu izpildvaras darbā, bet “Rīgas satiksme” cilvēktiesības pārkāpj.

Ir tuvu tas brīdis, kad ministrs atkal būs spiests lemt, ka arī jaunie tarifu atvieglojumu noteikumi ir prettiesiski. Savukārt likuma “Par pašvaldībām” 93.pants ir skarbs – ja domes priekšsēdētājs nepilda likumos noteiktos pienākumus, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs var atstādināt viņu no amata pienākumu pildīšanas.

Esošajam ministram Pavļutam Ušakovs ir jāatlaiž – jo ātrāk, jo labāk – kamēr izmisumā klibā pīle Nils nesavāra pavisam lielas ziepes, kas var ietekmēt valsts konsolidētā budžeta deficītu un likumsakarīgi – starptautiskos valsts finanšu reitingus.

“Saskaņai” ir kontrolpakete un Kremlis par mēru var iecelt kaut Puškinu… vai Bulgakovu, kas sagatavoja mēra vēstuli. Vai Attīstības komitejas vadītāju Tolstoju, kuru, kā runā Jēkaba ielā, gatavo pašreizējā Rīgas domes priekšsēdētāja nomaiņai.

Bet Ušakovs gan ir jāatceļ nekavējoties, lai nenotiek tā kā Hašekam: „Apsūdzētais Šveiks atsacījās rakstīt diktētus teikumus, motivēdams atteikšanos ar to, ka pa nakti aizmirsis, kā jāraksta.” Nevar mūžīgi izlikties par profesionāli, ja ar visiem miljonu miljoniem nespēj vadīt pašvaldību. Galu galā nespēju elementāri likumīgi strādāt nevar attaisnot tikai ar to, ka esi krievs.

Vai latvietis, ebrejs, ukrainis. Vai austroungārs.

Autors ir politologs

 

Komentāri (39)

gliters 12.12.2013. 11.24

Nu tā… Es vairs neceru uz mūsu gļēvlatviskās varas politisko gribu un uzdrīkstēšanos padzīt Ušakovu no amata un tāpēc izstrādāju pati savu individuālo plānu cīņai ar ušaku.
Rupji izsakoties, lai viņš manu rīdzinieka karti iesprauž pats sev ānusā – man to nevajag. Iegādāšos divus 20 biļešu un vienu 10 biļešu e-talonu kartes, kas būšot derīgas līdz februāra beigām. Pēc tam, sākoties pavasarim (līdz ar to gaišākiem rītiem un vakariem), sākšu praktizēt došanos uz centru kājām – experimentāli pārbaudīts, ka apm. pa stundu var aiziet (maz nav, bet nav arī “neiespējamā missija”), braucieniem atstājot reizes, kad nelabvēlīgi laika apstākļi vai kādas citas “nepārvaramās varas” tomēr liek izmantot RS pakalpojumus.
Tādā veidā izvairīšos no lojalitātes izrādīšanas gņilam (“rīdzinieka kartes” lietošanu par tādu uzskatu), tāpat viņš no manis nedabūs papildus līdzekļus, jo braukāšu ar pilsētas transportu apm. uz pusi retāk.
Nav jau nekas dižs, piekrītu… Bet iespēju ietekmēt situāciju radikāli man nav, tāpēc aprobežošos ar šo netiešo “spļāvienu sejā” SC mēram.

+45
0
Atbildēt

14

    inesite15 > gliters 12.12.2013. 20.28

    n., apsveikumi ! > “zirnekliene Šeloba Nu tā……….. sākšu praktizēt došanos uz centru kājām ”
    ……………….
    nORMALS VARIANc – oi ! – i kājām uz centru, i aukstu dušu… un, ja vēl putraimu putru kā vienīgo ēdamo – ātrāk vai vēlāk atnāks saprašana, nekur nepaliks !

    0
    -6
    Atbildēt

    0

    Līga Priedīte > gliters 13.12.2013. 17.33

    Es biju nodomājusi iepirkt pāris dzeltenos e talonus ar 20 braucieniem,bet Tu saki,ka tie derēs tikai līdz februāra beigām..??? kur Tu to izlasīji?? pētīju RS lapu,bet tur nekādi termiņi nav…

    Manuprāt,tas Nila pasākums nobeigsies pirms tā īsti iesācies..

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Vineta > gliters 13.12.2013. 02.28

    Edmunds Zālīte
    kaada vareetu buut nila reakcija uz kaada patriota passadedzinaasanos pie riigas domes,

    Tas drīzāk varētu būt vājprātīgais. Patriots apliktu šahidu jostu, ierastos pie RD valdošās koalīcijas un aizrautu visus pie Staļina, vai vēl pareizāk, pats nemaz neciestu.

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 14.12.2013. 09.18

    “Rīgas satiksmes” pārstāvis arī atgādināja, ka līdz šī gada 31.decembrim iegādātie dzeltenie e-taloni būs derīgi līdz nākamā gada 28.februārim.

    http://www.delfi.lv/news/national/politics/ridzinieka-kartes-iegusana-iedzivotajiem-jagaida-milzu-rindas-foto.d?id=43892472#ixzz2nQn7JVI9

    Es gan neesmu optimiste – pats no sevis nila pasākums neizbeigsies, bet politiskās gribas un uzdrīkstēšanās to “izbeigt” no augšas mūsu mīkstčaulīgajai varai nav.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 13.12.2013. 10.30

    “…bet lielāks tomēr efekts būs ja izdeklarēsies pēc iespējas vairāk cilvēku.”

    Tā ir, arī es apsveru iespēju piedeklarēties “fazendā”, lai nilam no manis netiek ne tikai papildus nauda RS, bet arī nodokļi. Uz pašvaldību vēlēšanām tādā gadījumā deklarēšos atpakaļ.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

    archoftriumph > gliters 13.12.2013. 00.58

    es tiiri hipoteetiski apdomaaju kaada vareetu buut nila reakcija uz kaada patriota passadedzinaasanos pie riigas domes, un manupraat pat ja to izdariitu 54 cilveeki, arii tad nils paceltu pirkstus “V” zestaa jo iekseeji sevi apsveiktu ar 54 nelabveelu naavi, un visticamaak kaarteejo reizi atteiktos runaat ar zurnaalistiem.

    +5
    -1
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 13.12.2013. 10.35

    “nORMALS VARIANc – oi ! – i kājām uz centru, i aukstu dušu… un, ja vēl putraimu putru kā vienīgo ēdamo -”

    Nē, iešu siltā dušā, kā arī baudīšu garšīgus ēdienus un dzērienus, bet uz darbu iešu kājām. Ļoti mīlu komfortu, no istjina dorože…

    +5
    0
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 12.12.2013. 17.20

    “…ir soļojot uz darbu valkāt t-kreklu ar uzrakstu ” Lai viņš manu rīdzinieka karti iesprauž pats sev ānusā!”

    Laba ideja – iedomājos šo skatu…

    +6
    0
    Atbildēt

    0

    harrygebol > gliters 12.12.2013. 19.38

    Par to, ka Nilam ausainim neko nevarot padarīt. Var – tikai vajag to piesaukto, neesošo politisko gribu – & arī spēku, kas to liek lietā. Eiropas Savienība ir aizliegta jebkāda diskriminācija – & aizliegumu pamato attiecīgi likumi. Savukārt ES dalībvalstīs ES likumi ir pārāki par dalībvalstu likumiem. Lūdzu, gaišie spēki, jūsu uznāciens! Viss ir sagatavots, darīšanas vaina.

    +9
    -1
    Atbildēt

    0

    sausins > gliters 12.12.2013. 15.13

    Visefektīvākās esost ekonomiskās sankcijas un pat sabotāža !
    Maksimas boikotu jāpapildina ar jebkādu Rd komercsabiedrību boikotu !

    nav jābūt ar speciālo izglītību un jāpārzin sarežgītas ekonomikas teorijas – pietiek ar elemntāriem rēķiniem no katriem 100 ls rīdzinieka ar nodokli apliekamas algas Rīgas kasē ieripo 20 Ls !
    Tādējādi katrs pats var izvērtēt vai viņš deklarējoties Rīgā un izmantojot transporta biļešu cenu atlaides tās ir ar uzviju jau ir apmaksājis ar saviem nodokliem vai nē !

    +9
    0
    Atbildēt

    0

    Jânis Èaune > gliters 12.12.2013. 18.20

    Zirnekliene- viss jau ok un ļoti, ļoti apsveicama rīcība, bet lielāks tomēr efekts būs ja izdeklarēsies pēc iespējas vairāk cilvēku. Es jau to izdarīju :) pēc vēlēšanām. Ja kāds uztraucas par pasta pakalpojumiem, tad to pastā var sarunāt uz kurieni sūtīt korespondenci :)

    +9
    0
    Atbildēt

    0

    Aldis Valters > gliters 12.12.2013. 12.09

    kā alternatīvu varbūt var izvērtēt pārvietošanos ar velo – 1h vietā būs ~20 min

    +10
    0
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 12.12.2013. 13.19

    Nešaubos, ka šādai alternatīvai būs daudz piekritēju, taču es visticamāk tomēr atstāšu savu riteni “fazendā”, jo nejūtos īsti pārliecināta par savām braukšanas spējām intensīvas satiksmes apstākļos.
    Bet jebkurā gadījumā kaut kas jādara pašiem, jo mūsu centrālā vara ne uz ko atšķirīgu no verbālajām aktivitātēm nav spējīga.

    +12
    -1
    Atbildēt

    0

    Çriks Rozenfelds > gliters 12.12.2013. 14.45

    Protams, ka sava veida protests tas ir, bet vai kādu tas īpaši ietekmēs, ja nu vienīgi pašu no veselības uzturēsanas viedokļa un apziņas, ka dari labu darbu tautas labā.
    Vienīgais ko redzu, lai palielinatu efektivitati šai akcijai, (pašsadedzināšanās pie Rīgas Domes, protams, būtu visefektīgākais, bet to nepiedāvāšu, jo tā varu pazaudēt kārtejo ar intelektu apveltīto komentāru biedru) ir soļojot uz darbu valkāt t-kreklu ar uzrakstu ” Lai viņš manu rīdzinieka karti iesprauž pats sev ānusā!”
    Veiksmi!
    P.S. Es ka braucu ar auto, tā arī braukšu, un viņš var arī manējo tajā ānusā “dovnlaudot” vai “aplaudot”.

    +13
    0
    Atbildēt

    0

Janka, Janic 12.12.2013. 10.21

Riigas pilseetas meeris ir kremļa sateliitpartijas vadiitaajs un sakaapusais kuņģa saturs smadzenees viņu novedis liidz vaarpraata staavoklim , arii Šveiku , kad iemeta vaajpraatiigo namaa saaka aarsteet ar klistiiru un ļoti pareizi , jo Antonijas ielaa iedomaajušies ka Riiga jau krievijas guberņa , un laiks saakt reformas peec kremļa modes.

+24
-2
Atbildēt

1

    inesite15 > Janka, Janic 12.12.2013. 20.21

    n., nezin, kas Jus ir pa kād ezer ko, bet kaut kas liek domāt, ka tād milzīg plaš un elestīg attieksm uz moment Jums nau

    0
    -1
    Atbildēt

    0

emb_riga 12.12.2013. 10.28

He,he,he!Labs darbs.Tiešām Šveika garā.

+11
-1
Atbildēt

1

    inesite15 > emb_riga 12.12.2013. 11.03

    Šveiks kak bi sarakstījis būtu ?

    0
    -3
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu