Skolotājs - labākais no labākajiem • IR.lv

Skolotājs – labākais no labākajiem

47
Programmas "Iespējamā misija" jauno dalībnieku izziņošana Izglītības un zinātnes ministrijas zālē šogad jūnijā. Foto: Andrejs Terentjevs, F64
Lolita Čigāne

Talantīgie jaunie pedagogi – nākotnes līderi

Jūsu dēls ir ļoti talantīgs matemātikā, bet viņš domā knibinoties,- tā teica jaunais, lieliskais skolotājs, kurš maniem dēliem palīdz sagatavoties skolas gaitām pēc pārejas uz citu skolu. Es biju ļoti pārsteigta. Jau kopš pirmās klases, pamanot, ka mana dēla matemātikas sekmes ir ļoti mainīgas – reizēm spožas, reizēm čābīgas, esmu viņam stingri noliegusi knibināties matemātikas uzdevumu gatavošanas laikā, jo biju pārliecināta, ka tas novērš viņa uzmanību. Ir vajadzīgs talantīgs skolotājs, lai tik ātri saredzētu to, kas vecākam, ikdienā esot kopā ar bērnu, paliek nepamanīts.

Līdzīgu talanta dzirksti es redzēju to jauno skolotāju acīs, kuri dalījās savos veiksmes stāstos ar 2013./2014.mācību gada ”Iespējamās misijas” iesaukuma dalībniekiem. “Iespējamā misija” Latvijā darbojas jau piecus gadus un kopumā tai bijuši seši iesaukumi, Latvijas skolas bagātinot ar 90 jauniem skolotājiem. ”Iespējamās misijas” ideja ir vienlaikus cēla un vienkārša – piesaistīt darbam skolā jaunus, talantīgus, citās jomās izglītību ieguvušus profesionāļus ar līdera dotībām.

Es kā cilvēks, kura pamatskološanās gadi aizritēja padomju laikā, jauno skolotāju stāstus klausījos ar neticībai tuvu apbrīnu. Cēsu, Rīgas, Dobeles, Ropažu, Ozolnieku, Salaspils un Turaidas skolās strādājušie ”Iespējamās misijas” skolotāji dalījās ar vairākām būtiskām atziņām, ko iedzīvinājuši praksē – skolēnam var palīdzēt redzēt mācītā jēgu un vietu plašākā kontekstā, ar problēmām ir jāstrādā, nevis tās jāignorē vai jāuzskata par nenovēršamām, bērni paši lieliski iesaistās izglītības procesa vadībā, ja tiem to atļauj, un katram bērnam iespējams atrast atslēgu, ieinteresējot to mācībās.

Jaunie skolotāji nebaidās atzīt un analizēt savas kļūdas, kā arī atzīst – daudz var mācīties tieši no skolēniem.

Atbalsts, uzmundrinājums un metodoloģisks padoms ir tas, ko jaunie skolotāji savukārt saņem no ”Iespējamās misijas”. Šodien es klausījos ne tikai lieliskos jaunos pedagogos, bet drīzāk nākotnes Latvijas līderos, kas, apzināti un apzinīgi izgājuši cauri mācību un pieredzes gūšanas grūtībām sākumskolās un vidusskolās, būs norūdījušies pozitīvai līderībai nākotnē. Līdz šim šī ideja ir privāti finansēta, tomēr esmu pārliecināta, ka ir pienācis laiks domāt, kā šādu modeli, kurā skolotājs ir pašapzinīga vērtība, iedzīvināt valsts politikā. Te es redzēju pazibam iespēju, ka arī Latvijā, tāpat kā Somijā, kādreiz skolotāja profesija varētu būt tik prestiža, lai ar mūsu bērniem skolās strādātu tikai labākie no labākajiem.

Komentāri (47)

Ieva 19.08.2013. 14.39

Iespējamā misija ir spļāviens sejā esošajiem skolotājiem.
Spļāviens tāpēc, ka talantīgajam jaunajam skolotājam nav nu nekādas iespējas saņemt to algu, ko saņem no malas nākošais misionārs. Iespējamā misija saka tā – cilvēks no malas, bez pieredzes, bet ar jaunības degsmi un talantu, būs vienmēr labāks, par pieredzējuši skolotāju, ar to pašu degsmi un talantu. Vienīgais, ko var ieteikt šim skolotājam- aiziet prom, un tad pieteikties misionāros.
Mana piezīme nav jāuztver kā apvainojums misonāriem. Vairumā gadījumā viņu pienesums ir labs, vairumā gadījumu viņus nav apbružājusi skolas birokrātija, vairumā gadījumu viņi nav saskārušies ar IZM formālismu un, divu gadu laikā, vēl spēj būt pietiekami revolucionāri un radoši, kas, neapšaubāmi, ir labi bērniem.

Slikts ir pats princips- padarīt amatierus svarīgākus par profesionāļiem. Nav atbalstāms pats pieņēmums, ka pa vienām durvīm nāk iekšā dzīves nomocīti slikti pedagogi, pa otrām – diletanti pedagoģijā, kas jau ienākšanas brīdi ir par tiem pārāki.
Varbūt tomēr vajag vienas durvis?

+7
-6
Atbildēt

10

    normundskr > Ieva 20.08.2013. 13.04

    Ķīps
    Tātad, ja misionārs un esošais skolotājs dara vienu darbu, misionārs saņems vairāk.
    ===
    algas ziņā misionārs ir visas tās sarežģītās trepītes apakšā, jo, ja nemaldos, tad skolotāju algas diezgan ievērojami atšķiras atkarībā no stāža. Atvainojiet, ja kļūdos.
    Kā piemaksu misionārs saņem stipendiju, par diezgan smagām mācībām. Neredzu problēmas skolotājam – viņš arī var paralēli darbam mācīties vietā, kur maksā stipendiju. Iespējamā misija jau nav vienīgā iespēja tikt pie naudas.

    pedagoģiskā izglītība, kā izrādās, skolā ir nebūtiska. Tā ir viena no iesējamās misijas morālēm
    ===
    man, savukārt, liekas, ka viss tas ļaunums ceļas no sistēmas, nevis no Iespējamās misijas. Cik varu noprast no materiāliem, Iespējamā misija apmāca savus misionārus, tātad, nesēj morāli, ka pedagoģiskā izglītība nav svarīga. Tikpat labi varētu apvainoties uz jebkuru zaļu gurķi, kurš uz skolu atnāk teorētiski labāk apkalts nekā esošie skolotāji (tam tā būtu jābūt, jo tomēr lai kā, bet zinātne iet uz priekšu), bet bez praktiskas pieredzes.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    normundskr > Ieva 20.08.2013. 12.29

    skaitļos tas ko var nopelnīt misionārs, sanāk ap 400-450 Ls. Nekas dižs.http://www.iespejamamisija.lv/lv/programma/ieguvumi/

    Piekrītu, ka
    1. skolotāju algas ir pārāk zemas
    2. skolotāja profesijas reputācija ir nepiedodami degradēta
    , tomēr skolotāji visā tai ir piedalījušies. Konstruktīva atbilde uz nepietiekamu algu būtu pāriešana uz privāto sektoru.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    normundskr > Ieva 20.08.2013. 12.17

    Ķīps
    Vainīgi nav skolotāji, kā te to mēģina pagriezt, vainīga ir Izglītības sistēma.
    ====
    Pirmkārt, jāsaprot, ka es necenšos apvainot skolotājus. Sāksim ar to, ka mana mamma ilgi ir nostrādājusi par skolotāju.

    Tāpēc, nerunāsim par vainu, bet par atbildību. Un, atbildība kaut kādā ziņā ir visiem sistēmas dalībniekiem. Gan IZM ar savu birokrātiju, gan skolu valdēm un skolu vadībām ar savām radniecības kamolu veidošanas tendencēm, gan skolotājiem ar savu ļaušanos rutīnai un pasivitāti.

    >>> Varbūt tagad IZM sāks strādāt priekš skolas, ne pret to…
    ===
    IZM nav jāstrādā priekš skolas. IZM kopā ar skolām ir jāstrādā priekš skolnieka. Es arī pozitīvi vērtēju Ķīļa ieceres, un man ļoti žēl, ka viņu noēda, bet Ķīlis ne tikai trenkāja IZM, bet arī runāja par daudz lielāku aktivitāti no skolotāju puses.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva > Ieva 20.08.2013. 11.50

    Uz Kaparu Omuli. Izglītības sistēma jauno pedagogu apbružā un iedzen rutīnā. Savukārt skolotāju, bez pedagoģiskās izglītības atlaišana, un misionāru, bez pedagoģikās izglītības iesaistīšana, ir absurds veids kā to risināt. Ja jālabo ceļš, tas nepaliks labāks, ja mājai uzliks jaunu jumtu. Misionāru kustība nu galīgi neveicina esošās sistēmas uzlabošanu.Vainīgi nav skolotāji, kā te to mēģina pagriezt, vainīga ir Izglītības sistēma. Diletanti vadībā. Misonāru kustība ir pierādījums tam, ka IZM funkcionāriem nav koncepcijas, veida kā situāciju labot. Daram kaut ko, kas izklausās labi..Šaujam tajā virzienā, moš trāpīs. IZM, līdz nesenai pagātnei, bija galvenā bremze, kuras iesīkstējušie birokrāti to vien darīja kā strādāja pret skolu, un reformēja, reformēja. Tā rezultātā nupat ir sareformējuši tā, ka izglītības līmenis ir stipri krities. Paldies dievam, Ķīlis, ar visiem viņa trūkumiem, to skudru pūzni drusku padzenāja. Varbūt tagad IZM sāks strādāt priekš skolas, ne pret to…

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    normundskr > Ieva 19.08.2013. 20.56

    manuprāt, jūs pārāk koncentrējaties uz “pļaukām” un “spļāvieniem”.
    Iespējamā misija – labs projekts, un svaigas asinis skolu sistēmā ir vajadzīgas. Vismaz man ir radies iespaids, ka tur savējo sistēma ļoti rullē, un gara gaismas nešana nebūt nav tai pirmajā vietā.

    +4
    -3
    Atbildēt

    0

    kristaps_drone > Ieva 20.08.2013. 12.16

    Ja nemaldos, “misionāriem” bez algas ir arī laba stipendija, ko viņi saņem savas “misijas” laikā. Jau pēc neatkarības atgūšanas vajadzēja domāt par normālas, cilvēka cienīgas algas maksāšanu skolotājiem, tad tagad nevajadzētu izdomāt nekādas misijas, bet skolas ar konkurētspējīgām algām varētu viegli piesaistīt konkurētspējīgus cilvēkus ar attiecīgu izglītību strādāt par skolotājiem.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva > Ieva 20.08.2013. 12.47

    Uz Kasparu Omuli. Misionāriem piemaksā. Tātad, ja misionārs un esošais skolotājs dara vienu darbu, misionārs saņems vairāk. Un nav svarīgi, cik tas ir absolūtos skaitļos, svarīgs ir princips, ka cilvēks no malas saņems vairāk par pieredzējušu skolotāju, jeb Iespējamā misija degradē esošos skolotājus.
    Teātros misionāru nav, medicīnā misionāru nav… Kāpēc? Tāpēc ka tur ir svarīgs profesionālisms, speciālā izglītība.. Kas notiks, ja man zobus raus filozofs? Dedzīgs,korekts, ar savu pasaules redzējumu, misijas apziņu… Te uzskatam, ka tas nav vajadzīgs, der jebkurš, ka tik labs cilvēks. Skolā var! Lai arī IZM atlaiž skolotājus bez pedagoģiskās izglītības, pedagoģiskā izglītība, kā izrādās, skolā ir nebūtiska. Tā ir viena no iesējamās misijas morālēm.

    +3
    -1
    Atbildēt

    0

    agnesedzirne > Ieva 19.08.2013. 23.49

    Viens no Iespējamās misijas pamatprincipiem – nekad neej skolās augstprātīgi. Daudzi, ļoti daudzi esošie skolotāji t.sk. arī visai cienījamos gados ir izcili sava darba darītāji un viņiem pienākas vislielākā cieņa. Tas gan nenozīmē, ka skolās nav problēmu un netrūkst labu skolotāju, jo īpaši eksaktajos priekšmetos.
    Un skolās viennozīmīgi pietrūkst enerģijas un ticības, ka skolas var un bērni var.

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    andris902 > Ieva 20.08.2013. 00.45

    ….Mūsu alus….pievienojos Tavam viedoklim…it īpaši, ņemot vērā mācību priekšmetu pasniegšanas ierobežošanu skolotājiem ar pedagoģisko izglītību…to vissāpīgāk izjuta mazajās lauku skoliņās….

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    brigita_damme_rtk_lv > Ieva 19.08.2013. 20.32

    Ja vēl ņem vērā cik talantīgu “misionāru” tika no izglītības sistēmas izspiesti dēļ pedagoģiskās izglītības neesamības, tad tieši tādu paša tipa mācībspēku pieaicināšana ir morāla pļauka pirmajiem.

    +7
    -4
    Atbildēt

    0

ritvars_kl 19.08.2013. 22.13

“…bērni paši iesaistās izglītības procesa vadībā” Kas te tiek saprasts ar izglītības procesu? Un cildenā skolotāja sūtība te ir tikai līdzeklis, pakāpe, ceļā uz līderismu. Manuprāt tā ir skolotāja misijas degradācija.

+4
-3
Atbildēt

0

Inese 19.08.2013. 12.01

2008. gadā korupcijas “apkarotāja” Lolita Čigāne ir administratīvi sodīta par neatļautu preču ievešanu Latvijā.

Viņa gribējusi ievest Latvijā no Turcijas (kas nav ES dalībvalsts pagaidām, tāpēc jāmaksā muita) ievest šādus kontrabandas priekšmetus: 54 lakatus, septiņas somas, 95 somu aksesuārus, 3 pildspalvas, 15 bižutērijas priekšmetus, 100 papīra maisus, 2 guaškrāsas, 1 etiķeti un 20 dāvanu maisiņus.

2008. gada 3. janvārī L. Čigāni sauca pie administratīvās atbildības un par kontrabandas ievešanu valstī sodīja ar 50 latu naudas sodu un 54 lakatu konfiskāciju.

http://neliesi.info/wp-content/uploads/2011/09/4522.jpg

+8
-9
Atbildēt

6

    Inese > Inese 19.08.2013. 14.07

    Pirmo reizi še par kontrabandisti Čigāni rakstu ;) Un tu esi slims, ja tev visur rēgojas tas nelietis Navaļnijs ;)

    +5
    -10
    Atbildēt

    0

    Inese > Inese 19.08.2013. 15.04

    Ir “sakars” ar raksta autores personību. Civilizētā valstī tāda jau sen būtu pazuduse no politiskās skatuves un visiem medijiem.

    +8
    -9
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > Inese 19.08.2013. 15.14

    Smiklīgāklais ir tas, ka ksenofobs un homofobs linu’x ko runā par civilizētu valsti.
    Tu, kaut apmēram, saproti, ko tas nozīmē?

    +7
    -6
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > Inese 19.08.2013. 13.03

    Tiešām esi tāds nespējnieks, ka spēj tikai atkārtot vienu un to pašu tekstu, neatkarīgi no tēmas?
    Kas notiek ar Kremli – apcietina Navaļniju, vēlāk pielaiž Navaļniju pie vēlēšanām, un viņa reitings aug, Obama nosauc Putinu par “sliktu skolnieku”, īstenībā, par debilu skolnieku, un Putins to norij un pat neatraugājas, un kremlis pat neatsūta tev jaunas instrukcijas un tekstus?
    “Razruha i ņerazberuha” galvās?
    Pats nejūti, ka kļūsti smieklīgs?
    Pat superis, salīdzinot ar tevi,( tavu grupu), ir ģēnijs.

    +8
    -7
    Atbildēt

    0

    marmed > Inese 20.08.2013. 22.41

    Protams, rakstam nav nekāda sakara ar lakatiņiem…. lakatiņu lieta tikai parāda ka Lolita īpaši gudra nav :) un vēl visa tā viņas moralizēšana… nu c’mon.. gribēji bišķi nožulīties nu labi, bet netēlo tagad svēto….. skaidrs, ka katrs vidusmēra cilvēks kādreiz ir kaut ko nožulijies, bet jo vairāk Lolita tēlo pareizo, jo smieklīgāk viņa izskatās…. bet nu dažiem jau uz acīm ir rozā brilles :)

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    andris902 > Inese 19.08.2013. 14.54

    …un kāds sakars raksta tēmai ar lakatiņiem?…

    +9
    -7
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu