airBaltic jaunās lidmašīnas iegādāsies no Bombardier • IR.lv

airBaltic jaunās lidmašīnas iegādāsies no Bombardier

9
"Bombardier" lidmašīna.

Linkaits: “airBaltic” paliek kā reģionāla kompānija bez izaugsmes

Latvijas nacionālā lidsabiedrība a/s “Air Baltic Corporation” (“airBaltic”) izvēlējusies jaunās lidmašīnas iegādāties no Kanādas lidmašīnu ražotāja “Bombardier”, otrdien preses konference Farnboro lidostā Lielbritānijā paziņoja “airBaltic” izpilddirektors Martins Gauss.

“airBaltic” parakstījis nodomu protokolu ar “Bombardier” par 20 “c-series” lidmašīnu piegādi, ziņo LETA.

Gauss pagaidām nevarēja pateikt, kad tiks parakstīts līgums ar “Bombardier”, bet viņš prognozēja, ka pirmā lidmašīna tiks piegādāta 2015.gadā. Bet līdz 2017.gadam tiks piegādātas desmit “Bombardier” “c-series” lidmašīnas.

Ražotāja cena par 20 “c-series” lidmašīnām ir 1,57 miljardi ASV dolāru (863,5 miljoni latu). “airBaltic” valdes loceklis Vitolds Jakovļevs biznesa portālam “Nozare.lv” atzina, ka darījuma summa būs mazāka. “Darījums būs konfidenciāls,” piebilda Jakovļevs.

Gauss atzina, ka sākotnēji “airBaltic” darījumu finansēs pati, bet Jakovļevs norādīja, ka darījumā varētu tikt iesaistīts banku vai līzinga kompāniju finansējums.

Tāpat Gauss atzina, ka, ieviešot jaunās lidmašīnas, varētu tikt samazinātas arī aviobiļešu cenas, bet nekonkretizēja, par cik procentiem.

“Bombardier” “c-series” lidmašīnās paredzēts līdz pat 149 sēdvietām. “Bombardier” norādīja, ka šīs sērijas lidmašīnas ļauj ietaupīt līdz pat 20% degvielas.

Aviokompānija bez izaugsmes

“airBaltic” lēmums iegādāties “Bombardier” 20 “c-series” lidmašīnas saistīts ar vairākiem nopietniem riskiem, turklāt tas parāda, ka “airBaltic” paliek reģionāla aviokompānija bez tālākas izaugsmes vēlmēm, biznesa portālam “Nozare.lv” sacīja aviācijas eksperts Tālis Linkaits.

Viņš norāda, ka šis lēmums vērtējams kā drosmīgs, jo izvēlētas lidmašīnas, kas nav ražošanā un nav izmantotas lidojumos. Lēmums šādā aspektā varot būt saistīts ar vairākiem riskiem – šādas lidmašīnas nav izmēģinātas, nav arī zināms, vai tām būs nepieciešamie ekonomiskie efekti, piemēram, degvielas patēriņa samazinājums, un vai šie ekonomiskie efekti atbildīs tam, kā tas tiek reklamēts. Tie gaidāmi tikai šā gada beigās.

Otrs risks saistīts ar piegādes laikiem, jo starptautiskajā presē jau parādījusies informācija, ka lidmašīnu sagatavošanas grafikā ir nobīdes, sacīja Linkaits. Viņaprāt, šī konkrētā modeļa izvēle nozīmējot, ka “airBaltic” atsakās no čarterlidojumiem, jo šīs lidmašīnas izmērs nav piemērots tāliem lidojumiem un čarterlidojumiem.

“”airBaltic” pilnīgi noteikti paliek kā reģionāla aviokompānija bez tālākas izaugsmes vēlmēm,” sacīja Linkaits. Tas arī nozīmējot, ka vēl divus trīs gadus “airBaltic” strādās ar esošo floti. Līdz ar to iespējamais risks strādāt ar zaudējumiem saglabājas un tam nav risinājumu.

Linkaits uzskata, ka priekšroka dota “Bombardier”, nevis “Airbus” vai “Boeing”, jo uzņēmumu atbalsta valdība, kura stimulē lidmašīnu ražošanu Kanādā, līdz ar to tradicionāli piedāvā izdevīgu finanšu paketi.

Kā ziņots, šā gada aprīlī satiksmes ministrs Aivis Ronis ASV pilsētā Čikāgā tikās ar lidmašīnu ražotāja “Boeing” vadību, savukārt pirms tam viesojās Francijā, kur tikās ar “Airbus” vadību, un tieši šie abi ražotāji tika minēti kā galvenie pretendenti uz lidmašīnu piegādi.

Ronis iepriekš norādīja, ka lēmums par lidmašīnu iepirkumu ir “airBaltic” vadības kompetencē, tomēr tam jābūt finansiāli izdevīgam, un valdība neizslēdz iespēju plašākā kontekstā vērtēt šā darījuma ietekmi uz Latvijas ekonomikas un īpaši aviācijas nozares attīstību.

“airBaltic” apkalpo vairāk nekā 60 galamērķus no savas mītnes bāzes Rīgā, Latvijā. No katra šā galamērķa “airBaltic” piedāvā savienojumus caur Ziemeļu tranzītmezglu Rīgā uz savu tīklu, kas aptver Eiropu, Skandināviju, Krieviju, NVS un Tuvos austrumus.

“airBaltic” ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. “airBaltic” flotē ir 34 lidmašīnas – sešas “Boeing 737-500”, astoņas “Boeing 737-300”, divas “Boeing 757-200”, desmit “Fokker 50” un astoņas “Bombardier Q400Next Gen”.

Šopavasar bijušais “airBaltic” vadītājs Bertolts Fliks intervijā laikrakstā “Dienas Bizness” sacīja, ka vislielākā kļūda “airBaltic” vēsturē bijusi “Bombardier” lidmašīnu iegāde.

Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka 2008.gada martā “airBaltic” pārstāvji paziņoja – Latvijas lidsabiedrība un Kanādas aviobūves uzņēmums “Bombardier” parakstījusi vienošanos par vismaz astoņu jaunu “Q400 NextGen” lidmašīnas par kopumā aptuveni 90 miljoniem latu. Darījums paredzēja astoņus apstiprinātus pasūtījumus un tiesības iegādāties vēl četras lidmašīnas. Viena “Q400 NextGen” cena pēc oficiālā cenrāža bija vairāk nekā 25 miljoni ASV dolāru jeb 11,21 miljoni latu.

 

Komentāri (9)

uldis_erglis 10.07.2012. 14.21

Esot jau tā, ka tiem, kas riskē un pasūta jaunās lidmašīnas, ražotājs piešķirot papildus atlaides. Cerams, ka arī airBaltic dabūja iepazīšanās cenu.

+3
0
Atbildēt

0

Juris Millers 10.07.2012. 13.56

Tas gan ir pārsteigums. Lai gan, iespējams, ka pozitīvs. Risks gan lielāks, jo šīs lidmašīnas ir pavisam jaunas un attiecīgi nav citās aviokompānijās pārbaudītas. Toties no otras puses tad airBaltic *visas* lidmašīnas būs no viena ražotāja, kas varētu samazināt uzturēšanas izmaksas vēl vairāk.
Mazliet lielāks risks, bet arī iespējams ievērojami lielāks ieguvums.

+3
0
Atbildēt

0

Andris 10.07.2012. 15.22

Video par salonu un lielajiem bagāžas plauktiem. Jaskatās no 5:15:
http://www.youtube.com/watch?v=Rb3ncSGZB4k&feature=related

+2
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu