Pēdējo divu gadu laikā Konkurences padome (KP) ir saņēmusi mazāk nekā desmit iesniegumus no pārtikas vai lauksaimniecības preču piegādātājiem, kuros tiek lūgts iestādes skaidrojums par Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) piemērošanu. Tāpat arī nav saņemts neviens ziņojums no piegādātājiem vai nozares asociācijām, kas liecinātu par pircēju negodīgu tirdzniecības praksi. Tirgotāji publiskā telpā kā argumentu norāda, ka pircēju un piegādātāju savstarpējo attiecību regulēšana nav aktuāls jautājums. Vai no tā ir secināms, ka negodīga tirdzniecības prakse nepastāv?
NTPAL mērķis ir aizliegt negodīgu tirdzniecības praksi visā lauksaimniecības un pārtikas preču piegādes ķēdē, kā arī aizliegt nepārtikas preču mazumtirgotāju iepirkuma varas izmantošanu pret piegādātājiem. Regulējums ietver skaidrus noteikumus par tādām aizliegtām darbībām kā maksājumu kavējumi, vienpusējas līguma izmaiņas un nepamatotu izmaksu uzlikšana piegādātājiem. NTPAL ir spēcīgs instruments, kas varētu mainīt tirgus vidi, ja vien piegādātāji izmantotu savas tiesības un aktīvi ziņotu par negodīgu tirdzniecības praksi likuma uzraugošajai institūcijai – Konkurences padomei. Lai gan bailes un neskaidrības var kavēt šo soli, ir svarīgi saprast, ka katra rīcība var radīt pozitīvas pārmaiņas.
Konkurences padomes pilnvaras piegādātāju aizsardzībā
Piegādātāji nereti saskaras ar situācijām, kurās jūtas atkarīgi no noteiktā pircēja. Atkarība no konkrēta pircēja var radīt piegādātājam bažas, ka jebkāda veida konflikta risināšana var izraisīt negatīvas sekas, piemēram, nelabvēlīgu nosacījumu piemērošanu vai pat sadarbības pārtraukšanu. Līdz ar to piegādātājiem var rasties iespaids, ka viņu rīcība nespēs mainīt pastāvošo situāciju, un tādējādi tie izvēlas klusēt. Bailes no sadarbības pārtraukšanas vai citas negatīvas sekas no pircēja puses ir saprotamas, taču tās nedrīkst būt par iemeslu klusēšanai un tieši piegādātāju drosmīga rīcība ir galvenais elements, lai veidotu godīgu un ilgtspējīgu tirgus vidi.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2019/633 par negodīgu tirdzniecības praksi starpuzņēmumu attiecībās lauksaimniecības un pārtikas preču piegādes ķēdē un NTPAL 4. panta otro daļu lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātājiem ir noteiktas tiesības iesniegt sūdzības par konkrētu negodīgu tirdzniecības praksi uzraugošajā institūcijā vai citā ES izpildiestādē, kura uzrauga lauksaimniecības un pārtikas preču piegādes ķēdi.
Tāpēc KP kā NTPAL uzraugošai institūcijai ir pilnvaras pieņemt un izskatīt piegādātāju iesniegumus, veikt izmeklēšanu un uzlikt naudas sodus vai izteikt brīdinājumus par pārkāpumiem. Vēršoties KP ar aizdomām par NTPAL pārkāpumu, informācijas sniedzējam tiek paredzēta stingra konfidencialitātes aizsardzība, kas nodrošina, ka pircējs neuzzina, kurš ir ziņojis par pārkāpumu, un likumā kā patstāvīgs negodīgas prakses veids iekļauta draudu izteikšana vai īstenošana pret ziņotājiem.
Ieguvumi no ziņošanas par draudiem vai komerciāliem pretpasākumiem
Kopš NTPAL stāšanās spēkā, KP ir veikusi būtisku darbu, lai veicinātu likuma izpratni un nodrošinātu skaidrību tirgus dalībniekiem:
- Izstrādātas NTPAL piemērošanas vadlīnijas kurās skaidrotas likuma normas un sniegti piemēri, palīdzot piegādātājiem un pircējiem identificēt negodīgu tirdzniecības praksi;
- Sniegtas vairāk nekā 140 konsultācijas, atbildot uz jautājumiem par likuma piemērošanu;
- Rīkoti semināri par negodīgas tirdzniecības prakses atpazīšanu un novēršanu, stiprinot tirgus dalībnieku izpratni un sniedzot iespēju izzināt un analizēt gan “melnās”, gan “pelēkās” tirdzniecības prakses, uzsverot praktiskus piemērus no ikdienas situācijām;
- Ņemta dalība dažādās darba grupās kopā ar nozares asociācijām un ministriju pārstāvjiem, lai stiprinātu dialogu ar nozari un uzlabotu likuma piemērošanas efektivitāti.
Neskatoties uz aktīvo dialoga veicināšanu ar tirgus dalībniekiem, piegādātāji bieži vilcinās ziņot, jo baidās zaudēt sadarbību ar lielajiem pircējiem. Taču tieši NTPAL 5. panta pirmās daļas 9. punkts dod iespēju lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātājiem izmantot savas tiesības iesniegt sūdzību, nebaidoties, ka pret tiem tiks vērsti komerciāli pretpasākumi vai to draudi, nosakot aizliegumu pircējam tos īstenot.
Norādāms ir tas, ka pircēja draudi vai komerciālo pretpasākumu izmantošana pret piegādātāju arī ir uzskatāmi par pārkāpumu šīs tiesību normas izpratnē.
Tāpēc jebkādi komerciāli pretpasākumi, ko pircējs veic pret piegādātājiem, kas ziņojuši par pārkāpumu, piemēram, izņemot produktus no sortimenta, samazinot pasūtīto produktu daudzumu vai apturot konkrētus pakalpojumus, ko pircējs sniedz piegādātājam, piemēram, piegādātāja produktu veicināšanu, ir aizliegti un uzskatāmi par negodīgu tirdzniecības praksi.
Ja ziņotājs ir nevēlas atklāt savu identitāti un to dara zināmu KP, taču lietas izpētes gaitā rodas risks atklāt ziņotāja identitāti, tad saskaņā ar NTPAL 4. panta piekto daļu KP ir tiesības izbeigt lietas izpēti, ja lēmuma pieņemšana rada risku atklāt iesnieguma iesniedzēja identitāti vai izpaust informāciju, kas kaitētu viņa interesēm.
Vienlaikus NTPAL piedāvā plašus aizsardzības mehānismus, kas garantē ziņotāju konfidencialitāti un KP pienākums ir stingri ievērot šos principus, ja piegādātājs, kas ir iesniedzis sūdzību vai ziņojis par negodīgu tirdzniecības praksi, izsaka vēlmi neatklāt identitāti. Papildus, likums paredz pietiekami nopietnu atbildību pircējam, ja tas pārkāpj kādu no NTPAL minētiem negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma veidiem, tādējādi veicinot piegādātāju drošības sajūtu.
Atklājot negodīgu tirdzniecības praksi, konkrētie piegādātāji un pārtikas piegādes ķēdes dalībnieki kopumā gūst daudzveidīgus ieguvumus, kas būtiski veicina taisnīgumu un sniedz:
- Ekonomisko drošību
Piegādātājiem tiek garantēta stabilāka finanšu plūsma, ja, piemēram, tiek novērsti nepamatoti maksājumu kavējumi un papildu izmaksu slogs. Tas ļauj uzņēmumiem plānot savu darbību ilgtermiņā un veicināt izaugsmi.
- Tirgus līdzsvaru
Samazinot pircēju iespējas izmantot savu tirgus varu un sadarbības pārsvaru, tiek radīta godīgāka konkurence, kurā visas puses var darboties līdzvērtīgos apstākļos.
- Attiecību stiprināšanu
Skaidri un godīgi sadarbības nosacījumi veicina uzticību starp piegādātājiem un pircējiem, radot ilgtspējīgas un abpusēji izdevīgas partnerattiecības.
- Piegādes ķēdes efektivitāti
Samazinot negodīgas prakses radītās izmaksas un resursus, tiek optimizēta piegādes ķēde, kas dod labumu visiem tirgus dalībniekiem un galu galā patērētājiem.
- Sabiedriskās vērtības pieaugumu
Tirgus dalībnieki, kas ievēro godīgas tirdzniecības principus, iegūst labāku reputāciju sabiedrības acīs. Tas veicina lojālāku klientu loku un uzlabo uzņēmumu kopējo tēlu.
- Inovāciju veicināšanu
Taisnīga vide mudina uzņēmumus ieguldīt inovācijās un tehnoloģijās, jo nav jāsedz nepamatotas izmaksas vai jārisina konfliktu radīti šķēršļi.
Piegādātāja tiesības ziņot par pircēja radītu NTPAL pārkāpumu
Piegādātāju aktīva iesaiste un drosme ziņot par pārkāpumu ne tikai palīdz novērst konkrētus pārkāpumus, bet arī veicina godīgu konkurences vidi pārtikas piegādes ķēdē, kurā tiek cienītas visu pušu tiesības un intereses. Piegādātājiem jāatceras, ka viņu rīcība ir būtiska ne tikai viņu pašu labklājībai, bet arī visas nozares ilgtspējai un attīstībai. Tāpēc katrs solis uz priekšu stiprina tirgus godīgumu un mazina negodīgas tirdzniecības prakses iespēju.
Negodīga tirdzniecības prakse būtiski ietekmē kopējo tirgus vidi, radot ekonomiskus zaudējumus piegādātājiem un izkropļojot konkurenci. Piegādātāji ir spējīgi mainīt situāciju. Ikkatrs piegādātāja ziņojums var būt izšķirošs solis taisnības un atbildības virzienā. Un tikai ciešā KP sadarbībā ar piegādātājiem ir iespējams izveidot tirgus vidi, kurā valda uzticēšanās, cieņa un godīgums.
Šā iemesla dēļ ir būtiski izglītot tirgus dalībniekus par viņu tiesībām un likuma piedāvātajiem aizsardzības mehānismiem, ko ar noteiktu regularitāti arī praktizē KP, piedāvājot ikgadējos seminārus par negodīgas tirdzniecības prakses atpazīšanu un riskiem. Kā arī būtiski vēl vairāk stiprināt sadarbību starp uzraudzības iestādēm, nozares asociācijām un pašiem piegādātājiem, lai veicinātu uzticību un pārredzamību, aicinot ziņot KP par negodīgu tirdzniecības praksi, kas novērota piegādātāju attiecībās ar pircējiem, ko iespējams darīt arī anonīmi.
Autore ir Konkurences padomes Negodīgas tirdzniecības prakses novēršanas nodaļas vadītāja
Pagaidām nav neviena komentāra