
Startup House Riga līdzdibinātājs Andris K. Bērziņš. Foto — Ieva Salmane
Durvis vērusi Latvijā pirmā jaunuzņēmumu māja. Ir dodas ciemos, lai noskaidrotu, kādas idejas to piepildīs
Šajā Spīķeru kvartāla namā piektdienas pusdienlaikā valda pamatīga rosība. Strādnieki nes iekšā mēbeles, nostiprina grīdas segumus un steidz paveikt citus saimnieciskus darbus. Jau pavisam drīz — februāra pirmajā dienā — te durvis vērs jaunuzņēmumu māja Startup House Riga.
Kā viesmīlīgs saimnieks mūs sagaida Andris K. Bērziņš, šī centra līdzdibinātājs, nodibinājuma TechHub Riga vadītājs un investīciju fonda Change Ventures partneris. Viņš jau ievācies vienā no ēkas biroja telpām.
Kopā dodamies ekskursijā — kopstrādes zālēs jau sanesti balti galdi un krēsli, iekārtotas telefona būdiņas — nelielas, izolētas telpas, kas nav lielākas par kvadrātmetru. Ēkas pirmais stāvs būs atvēlēts dažādiem jaunuzņēmumu pasākumiem, tur izbūvēta arī plaša virtuve ar trim mikroviļņu krāsnīm.
Šajā mājā pulcēsies gan jaunuzņēmumi, gan dažādas ar šo komūnu saistītas organizācijas un investori. Domu apmaiņa starp dažādu jaunuzņēmumu biedriem ir viena no šīs kopienas veiksmes atslēgām, pastāsta Andris. Šāda ideja nākot no Silīcija ielejas Amerikā, kur tapa pirmie jaunuzņēmumi. Tagad tas ir sava veida ētikas kodekss — ja jaunuzņēmējam ir pieredze, ar ko var dalīties, viņš to uzskata par zināmu pienākumu, paskaidro Andris. «Vajadzība un ieradums citam palīdzēt nozīmē, ka fiziska telpa, kur šie uzņēmumi kopā strādā, padarīs visus veiksmīgākus un būs lielāka iespēja, ka daži no viņiem «izšaus»,» Bērziņš papildina.
Latvijai ir vairāki jaunuzņēmumu veiksmes stāsti, kas savulaik izauguši no TechHub kopstrādes telpām. Piemēram, Nordigen pērn iegādājās Lielbritānijas jaunuzņēmumu vienradzis GoCardless, kas tagad Rīgā atvēris lielu biroju. CoBook savulaik nopirka amerikāņu FullContact, bet tā dibinātājs Kaspars Dancis šobrīd attīsta jau nākamo veiksmīgo uzņēmumu — attālināto komandu sadarbības rīku Whimsical, kas 2021. gadā piesaistīja 30 miljonu dolāru investīcijas. Tagad šie uzņēmēji ir mentori, padomnieki un eņģeļu investori nākamajiem jaunuzņēmumiem.
Ideju par šādu māju Andris lolo jau desmit gadus. Kamēr nonākuši līdz idejai par Spīķeru kvartālu, izskatīti vairāki varianti, pat kāds Rīgas ugunsdzēsības depo.
Liela loma mājas tapšanā ir otram centra dibinātājam Jānim Berdiganam no Printify. Viņa izveidotais Berdiganu fonds, ar mīlestību Latvijai ziedojis vienu miljonu dolāru šai mājai un jaunuzņēmumu skolai, kuru pēc dažiem mēnešiem plānots atklāt ēkas ceturtajā stāvā. Jānis kļuvis par pirmo jaunuzņēmumu dibinātāju Latvijā, kurš izrādījis gatavību «nopietni ieguldīties atpakaļ», viņu paliela Andris, cerot, ka tas rādīs ceļu arī pārējiem.
Printify ir Startup House kaimiņi — mitinās blakus esošajā Spīķeru ēkā. Pirms Covid-19 paši gribējuši šo māju pārņemt, lai komandai būtu vairāk vietas, taču pandēmija ieviesa būtiskas pārmaiņas — cilvēki pierada strādāt attālināti, un jauna māja vairs nebija vajadzīga. Tagad tā pārveidota jaunuzņēmumu kopienas vajadzībām.
«Latvija man ir sirdij ļoti tuva,» sazvanīts pastāsta Jānis Berdigans. «Mēs neesam loģistikas centrs, mums nav tādu vērtīgu izrakteņu kā nafta vai dārgakmeņi. Vienīgais veids, kā varam kļūt labklājīgi, ir no zila gaisa — ar savām zināšanām un kreativitāti radot uzņēmumus ar augstu pievienoto vērtību,» Jānis saka. Viņš cer, ka ziedojums palīdzēs Latvijā rasties arvien vairāk tehnoloģiju uzņēmumiem, kas te radīs labi apmaksātas darbavietas.
Jāņa piemēram sekoja arī citi Latvijas jaunuzņēmumu līderi, palīdzīgu roku Startup House Riga tapšanā pielikuši arī dibinātāji no jaunuzņēmumiem Nutrameg, Nordigen, Gravity Team un citi. Pateicoties šim atbalstam, jaunie censoņi saņems būtisku līdzfinansējumu telpu nomas maksai. Taču «īstenībā viņu laiks ir pat vērtīgāks nekā viņu nauda», piebilst Andris.
Labs padoms šajos laikos jaunuzņēmējiem būs ļoti noderīgs. Pēdējais gads nozarei nav bijis viegls. 2021. un 2022. gadā jaunuzņēmumu pasaule bija uz viļņa — akciju tirgus strauji auga, «nauda tika neprātīgi investēta», stāsta Andris. Bet, kad sāka augt banku procentu likmes, šis tirgus nokritās. Piemēram, 2023. gada otrajā pusgadā Latvijas jaunuzņēmumos investēti 35 miljoni eiro. Salīdzinājumam — 2021. gada otrajā pusgadā summa bija četrreiz lielāka, 137 miljoni.
Turklāt krietni atpaliekam no kaimiņvalstīm. Igaunijas jaunuzņēmumiem pagājušā gada otrais pusgads atnesis 244 miljonus, bet Lietuvai 262 miljonus, liecina jaunākie Baltic Startup Funding Report dati, ko publicē Change Ventures un Firstpick. Cerams, ka jaunais kopienas centrs ļaus nozarei uzņemt jaunus apgriezienus.
Lielāks par Holivudu
Blakus Andra Bērziņa kabinetam jau ievākusies jaunuzņēmuma Monetizr komanda. «Ja esi izolācijā, agri vai vēlu skaties sociālajos tīklos un sāc domāt, ka visiem iet tik labi, tad pats par sevi sāc justies slikti. Bet tu jau neredzi aizkulises,» saka uzņēmuma līdzdibinātājs Mārtiņš Bratuškins. Viņam ir svarīgi, lai būtu enerģijas apmaiņa ar uzņēmumiem, kas saskaras ar līdzīgām problēmām, tāpēc ir priecīgs par jaunuzņēmumu mājas tapšanu. Tā būšot iespēja, kur smelties kontaktus, iedvesmu, enerģiju un konkrētus padomus.
2016. gadā dibinātais uzņēmums ir starpnieks starp reklāmas un spēļu industriju. Mobilo spēļu tirgus pagājušajā gadā bijis aptuveni 200 miljardu dolāru, zina teikt Mārtiņš. Tas esot vairāk nekā Holivuda un mūzikas industrija kopā. Monetizr radījuši inovatīvu veidu, kā reklāmdevējiem sasniegt šo vērtīgo auditoriju — ar integrētu reklāmu, kuru negribas pēc iespējas ātrāk aizvērt. Viņi reklāmas zīmoliem dod iespēju palīdzēt spēlētājiem, nevis kaitināt viņus. Jebkādiem zīmoliem, piemēram, Tide, Head&Shoulders vai Secret dezodorantiem uzņēmums piedāvā spēlēs integrēt reklāmas misijas, kas spēlētājiem ļauj saņemt spēlē izmantojamas balvas. Zīmols kļūst par daļu no spēles.
Šobrīd Monetizr šādi piedāvā izvietot reklāmu jau vairāk nekā 500 dažādās mobilajās spēlēs, ko izveidojuši apmēram 40 spēļu izstrādātāji. Viņu lielākie klienti ir Voodoo un TapNation. Turklāt tehniskais risinājums dažādām spēlēm esot jāpielāgo minimāli. Kad spēļu izstrādātājs to integrējis, Monetizr var mainīt to, kā reklāmas sadalīt starp dažādām spēlēm atkarībā no tā, kādu auditoriju vēlas sasniegt reklāmdevējs.
Turklāt nemaz neesot tā, ka ar mobilajām spēlēm aizraujas tikai jaunieši. Amerikā, kas ir Monetizr galvenais tirgus, 87% no jaunajām māmiņām spēlējot mobilās spēles. Ar spēlēm varot sasniegt jebkuru paaudzi, Mārtiņš pastāsta. Nu jau Monetizr ielauzušies arī Latīņamerikas, Dienvidāfrikas un Ziemeļeiropas tirgū, pagājušajā gadā apgrozot aptuveni vienu miljonu dolāru, bet šogad cerot šo skaitli septiņkāršot.
Lai gan uzņēmuma darbs lielākoties tiek vadīts no Rīgas, šeit oficiāli ir tikai meitasuzņēmums, savukārt galvenais birojs ir Atlantā ASV. Amerikas klientiem esot svarīgi, lai uzņēmums ir tuvumā, lai var piezvanīt vai uz to aizbraukt, stāsta Mārtiņš. Uz Atlantu viņi pirmo reizi devās 2016. gadā, kad tika uzņemti prestižajā Techstars akseleratorā. Konkurss uz vienu vietu tur ir sīvāks nekā Hārvarda Universitātē, palepojas Mārtiņš. Tur latvieši piesaistīja arī pirmo finansējumu idejas realizācijai, bet pērn četrus miljonus dolāru viņi atrada tepat Latvijā, lielākā daļa no tiem nāca no kaimiņos mītošā Change Ventures.
Nekas no gaisa nekrīt
Izlasot jaunuzņēmuma Trace Space nosaukumu, bet nezinot, ko viņi dara, domāju, ka nodarbojas ar kosmosa tehnoloģijām. Uzzinot, ko viņi dara, joprojām domāju — kosmosa tehnoloģijas! Arī šis uzņēmums drīzumā pārcelsies uz jaunuzņēmumu māju. Trace Space nodarbojas ar efektīvu prasību pārvaldību. Šāds rīks vajadzīgs inženieriem, kas attīsta sarežģītus, pārsvarā jau gatavus izstrādājumus, stāsta uzņēmuma līdzdibinātājs Mikus Krams.
Lai varētu sertificēt, piemēram, automašīnu, prasību pārvaldība jāveic ļoti detalizēti. Vienai automašīnai var būt no 100 līdz pat 300 tūkstošiem šādu prasību. «Ja tev jāpierāda, ka esi izpildījis visas prasības, rodas prasību pārvaldības problēma. Tieši to mēs darām — palīdzam visas prasības turēt pārredzamā kopumā,» stāsta Mikus. Pēc būtības tas esot kaut kas līdzīgs Google Doc, kuram pie katra paragrāfa var skatīties versijas, kurās kāds veicis izmaiņas.
Lai gan uzņēmums dibināts tikai 2022. gada beigās, 2023. gada janvārī jau piesaistīja pusotra miljona dolāru investīciju un septembrī izlaida pirmo rīka versiju. Tagad jau noslēgts līgums ar pirmo klientu — luksusa sporta mašīnu ražotāju Bugatti. Par Trace Space produktu interesi izrādījuši arī citi ražotāji, kas saskaras ar izaicinājumiem prasību pārvaldībā, piemēram, ražotājs, kuram jāizstrādā tādas pacientu monitoringa iekārtas, kuras var ienest pie magnētiskās rezonanses iekārtām, tātad tajās nedrīkst būt metāls. Vai uzņēmums, kas ražo ūdeņraža dzinējus. «Visi, kas dara sarežģītas lietas,» paskaidro Mikus.
Savā starpā Trace Space komanda pajokojuši par Škoda Vagonka ražoto vilcienu likstām Latvijā. Izskatoties, ka tiem ir sistēmas inženierijas kļūda, jo katram vilcienam greizi nogājušas dažādas lietas. Ļoti iespējams, ka prasības netika labi pārvaldītas, Mikus pasmaida. Varbūt Trace Space risinājums būtu palīdzējis to izdarīt labāk.
Bet kā gan Bugatti atrada nesen dibināto Latvijas jaunuzņēmumu? «Nekas jau no gaisa nekrīt,» saka Mikus. Latvijas uzņēmuma līdzdibinātāji agrāk esot strādājuši šajā industrijā, tāpēc izmantojuši savu kontaktu tīklu.
Arī Mikus nav jaunuzņēmumu zaļknābis. Pirms tam darbojies citā veiksmīgā Latvijas jaunuzņēmumā Lokalise, kas nodarbojas ar digitālo produktu lokalizēšanu un tulkošanu. «Ja man jauni cilvēki saka, ka grib kaut ko būvēt, vispirms viņiem iesaku pastrādāt kādā jaunuzņēmumā. Tā ir relatīvi lēta skola. Var mācīties no citu kļūdām, pats kādas kļūdas sataisīt,» stāsta Mikus. Iepriekšēja pieredze jaunuzņēmumos palīdzot gan darbā, gan investora piesaistē, gan arī darbinieku meklēšanā.
Ļoti svarīgas viņam šķiet arī iespējas, kādas sniegs jaunuzņēmēju māja. Esot labi, ja kādam ar lielāku pieredzi var kaut ko pavaicāt bez oficiālas tikšanās organizēšanas, vienkārši aizejot kopā pusdienās. Un Mikus ir pārliecināts, ka šajā vietā būs laba enerģija, jo tur iet cilvēki, kuri grib kaut ko izdarīt. «Ja cilvēki tikai sēž un neko nedara, tikai plūst pa dzīvi, tad viņi tur neparādīsies.»