Dzīvot bez paklājiem • IR.lv

Dzīvot bez paklājiem

Abstrakta telpa, ko dažādās ģeometriskās figūrās sadala lidostās izmantotās elastīgās lentes: viens rokas vilciens, viens švīksts — un kāds ceļš pārvērties par strupceļu, vai kāda robeža, kas nodalījusi cilvēkus, pēkšņi pazudusi. Foto — Agnese Zeltiņa
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

Teātra trupas Kvadrifrons jaunākajā izrādē Nebiju. Nezinu. Neatceros ļaunums ir iemesls, lai domātu par humānismu, vēsture — lai spriestu par nākotni

Šī izrāde ir viens no maniem pēdējā laika dīvainākajiem teātra iespaidiem — reizē neizturams un patīkams. Neizturams, jo saprāts atsakās uzņemt informāciju par 30 tūkstošiem cilvēku, kas iznīcināti vēsā mierā, un viņu bendi Viktoru Arāju, tāpēc apziņa brīžiem vienkārši slēdzas ārā. Patīkams, vai pareizāk būtu sacīt iepriecinošs, jo kopā ar Dailes teātrī iestudēto izrādi Kur pazuda valsts liecina, ka beidzot izaugusi paaudze, kas principiāli nevēlas iztikt ar vēsturiskām klišejām un zem paklāja paslaucītiem nepatīkamiem faktiem, kuri tām traucē. 

Pieņemu, ka šī paaudze vispār izvēlas dzīvot «bez paklājiem» — mazāk komforta, toties skaidrāks skatiens un lielāka iespēja nekāpt uz veciem grābekļiem. Tikpat jau būs gana savu.

Taču pats būtiskākais, kas piemīt abām izrādēm, manuprāt ir skaidrā tiekšanās nevis meklēt jaunus vēstures faktus vai interpretācijas, bet pagātni izmantot kā izpētes modeli: mēģināt saprast domāšanas veidu, kas ļāva notikt tam, kas notika, un analizēt sekojošās konsekvences. Jo pagātne ir pagājusi. Ne Kārlis Ulmanis vairs atbildēs par savas rīcības motīviem, nedz Viktors Arājs sniegs kādas atklāsmes no bendes pozīcijām. Toties par konsekvencēm spriest ir vairāk nekā lietderīgi. 

Lugu Nebiju. Nezinu. Neatceros Kārlis Vērdiņš uzrakstījis, izmantojot Viktora Arāja tiesas prāvas dokumentāciju, tomēr no apjomīgā, nepārskatāmā materiāla izvelkot tikai pašu esenci. Savukārt režisore Paula Pļavniece kopā ar scenogrāfu Andri Kaļiņinu, kustību režisoru Rūdolfu Gediņu, komponistu Kārli Toni, gaismu mākslinieci Nikolu Suharevu un sešiem aktieriem šo esenci iedzīvinājusi pilnīgi nosacītā formā. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu