Pa animācijas filmu pēdām • IR.lv

Pa animācijas filmu pēdām

Edmunds Jansons, Atom Art īpašnieks, un Sabīne Andersone, producente. Foto — Ieva Salmane
Agnese Meiere

Pirms 21 gada ar nolūku veidot animācijas filmas tapa filmu studija Atom Art. Studijai izdevies panākt, ka tās veidotās filmas kļuvušas zināmas visā pasaulē

Studijas Atom Art īpašnieka, mākslinieka, animācijas filmu režisora un bērnu grāmatu ilustratora Edmunda Jansona interesei par animāciju esot diezgan sena vēsture. Edmunds par to prātojis jau kopš bērnības — zīmējis komiksus, izdomājis filmu varoņus un filmu stāstus. 5. klasē pēc Anša Bērziņa un Rozes Stiebras lekcijas nolēmis, ka gribētu kļūt par animācijas filmu veidotāju. Kopš 19 gadu vecuma strādājis studijā Dauka, veicot tādas kā multimākslinieka funkcijas — strādājot par animatoru, operatoru, režisora asistentu, režisoru. Paralēli tam vadījis animācijas darbnīcas bērnu vasaras nometnēs. 22 gadu vecumā viņš izveidojis savu pirmo filmu Haikas, vēl pēc pieciem gadiem — filmu Baltā.

«Bija 90. gadu beigas, tūkstošgades sākums, un es kopā ar draugiem, kolēģiem iesaistījos reklāmu, dažādu grafiku, animāciju veidošanā. Kādā brīdī šķita — jā, ir laiks dibināt uzņēmumu, ar to varēs pelnīt naudu,» atceras Edmunds. Radās pārliecība, ka arī animācijas filmas turpmāk varēs veidot jaunajā uzņēmumā. Tā pirms 21 gada tika nodibināts uzņēmums Atom Art, taču «mans priekšstats par proporciju starp animāciju un reklāmām stipri mainījās», stāsta Jansons. Reklāma bija dominējoša, ar to bija iespējams ātrāk nopelnīt naudu, arī gandarījums bija zibenīgs, tiesa, īslaicīgs. «Filma top lēni un ilgi. Bet reklāmas intensitāte animācijas projektus bīdīja arvien tālāk un tālāk,» atceras Edmunds.

Producente Sabīne Andersone, Edmunda labā roka animācijas filmu studijā un dzīvesbiedre, atceras — par spīti gandrīz vai anormālajam pasūtīto reklāmu daudzumam, tobrīd tika sāktas divas animācijas filmas Pavasaris Vārnu ielā un trīs filmu cikls Reiz Dievs, kuru režisore ir Māra Liniņa. «Reklāmu tirgus tobrīd bija milzīgs. Atceros — kad ap 2004. gadu pievienojos komandai, Atom Art biogrāfijā bija rakstīts, ka uzņēmums piedalījies vairāk nekā 200 animētu reklāmu tapšanā,» stāsta Sabīne. 

Edmunds piebilst — reklāma un animācija kādā brīdī sāka konfliktēt. Bet izkļūt no reklāmu rata nebija iespējams, tiklīdz viena pabeigta, tūlīt sekoja nākamais piedāvājums. Animācijas filmas tika veidotas vēlos vakaros, naktīs vai brīvdienās. «Klienti gaidīja, ka jaunākā klipa versija tiks parādīta pirmdienas rītā. Tas nozīmēja darbu brīvdienās, bieži naktīs, lai uz pirmdienas rītu pagūtu uztaisīt materiālu,» saka Sabīne. Bezgalīgs ritenis, kurā atlīdzība varbūt bija pietiekami liela, bet… Tā kā Edmunda un Sabīnes intereses nesakrita ar pārējās komandas iecerēm — viņi kā prioritāti izvirzīja reklāmu, nevis filmu veidošanu —, uzņēmums sadalījās. Tiesa, atteikties no reklāmām pavisam nebija iespējams kaut vai finansiālu apsvērumu dēļ. Tomēr Atom Art izvēlējās vienīgi tās, kas sakrita ar viņu vērtībām. Interesanti, ka tajā pašā laikā izlēkt no reklāmu riteņa izlēma arī ilustrators un mākslinieks Reinis Pētersons, kurš pievienojās Atom Art.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu