Kā vērtīgu ideju pārvērst ienesīgā biznesā

Reinis Jansons

Lai kļūtu par veiksmīgu uzņēmēju, ar labu ideju un degsmi vien var nepietikt. Ir vajadzīgs skaidrs rīcības plāns, uzticama komanda un pietiekami resursi. Taču tas nenozīmē, ka veiksmīgu biznesu var izveidot tikai pieredzējuši uzņēmēji. Arī jauniešiem ir visas iespējas, lai sevi pārliecinoši pieteiktu uzņēmējdarbības vidē! Galvenais ir pārdomāta rīcība.

Stipri pamati

Gan biznesa sākšanai, gan attīstībai ir vajadzīgs plāns, lai iecerētie lēmumi būtu pārdomāti un sniegtu vēlamo rezultātu. Tādēļ pirms uzņēmējdarbības sākšanas ir svarīgi strukturēti apkopot domas, radot pārskatāmu biznesa plānu. Uzņēmējiem noderīgs palīgs ir Biznesa skiču rīks, kas izved cauri svarīgākajiem biznesa jautājumiem divos posmos. Pirmajā posmā tas rosina pārdomāt, kas ir tavs produkts, ar ko tas ir īpašs un konkurētspējīgs, otrajā – veltīt uzmanību finansēm un skaitļiem, lai saprastu, vai biznesa iecere būs ienesīga un kā uzlabot peļņas rādītājus.

Katram ar lielisku ideju ir iespēja izmēģināt uzņēmējdarbības plānošanu Biznesa skiču rīkā. Tas ir atslēgas instruments arī jauniešiem, kuri pieteiks komandas biznesa plānošanas konkursam Biznesa skices. Gribētu iedrošināt visus jaunos uzņēmējus – iepriekšējo gadu konkursantu sniegums rada pārliecību, ka reizēm nevajag milzīgu biznesa pieredzi, lai radītu inovācijas ilgtspējas jomā un risinātu kādu problēmu. Reinis Jansons.

Ikvienam jaunajam uzņēmējam iesaku pārdomāt piecus soļus, kam pakāpeniski izved cauri arī Biznesa skiču rīks.

  1. Kāpēc tava ideja ir labāka par citām?

Jebkura produkta vai pakalpojuma ideja būs dzīvotspējīga tikai tad, ja tā risinās kādu noteiktu vajadzību vai problēmu. Ar to vien, ka tu kaut ko māki darīt, nepietiek. Iemeslus, kādēļ patērētājam lietot produktu vai pakalpojumu, jāspēj saskatīt pašam uzņēmējam, kas vienlaikus pats arī ir patērētājs. Jāmēģina iztēloties, kas pašam vai cilvēkiem apkārt ir svarīgi, kas nepatīk vai rada lieku berzi esošajos piedāvājumos un kādu vajadzību var risināt ar jaunu produktu vai pakalpojumu. Ne mazāk svarīgi ir spēt vienā teikumā aprakstīt savu produktu, izceļot tā unikalitāti citu līdzīgu produktu vidū. Ja to spēj, tad arī patērētājs vai topošais investors spēs viegli uztvert, kas ir tavs produkts, ko tas risina un kādēļ tas ir labāks par citiem.

  1. Ko un kā vēlies uzrunāt?

Produkta ražošana ir tikai viens no uzņēmējdarbības posmiem. Lai pelnītu naudu, šis produkts ir jānogādā līdz pircējam. Tāpēc ir vērts pārdomāt, kur tu izplatīsi savu produktu un kā pircēji par to uzzinās. Veiksmīgs uzņēmējs pazīst savu pircēju un zina, kā viņu sasniegt un uzrunāt.

Lai piesaistītu pircēju, liela nozīme ir uzņēmuma vai zīmola tēlam. Mūsdienās pircējiem ir lielas izvēles iespējas, tāpēc arvien svarīgāk kļūst tas, kā pircējs jūtas, domājot par konkrēto uzņēmumu vai produktu. Pētījumos pierādīts, ka brīdī, kad jāizdara izvēle par labu vienam vai otram pirkumam, emocionālie faktori ietekmē daudz vairāk nekā racionālie. Tāpēc laikus jāpārdomā, kā radīsi savu tēlu vai atpazīstamību, lai raisītu interesi tieši par tavu produktu vai pakalpojumu.

  1. Turi draugus tuvu, konkurentus – vēl tuvāk!

Jebkuram pakalpojumam vai produktam ir konkurenti. Jāņem vērā, ka tavs produkts konkurē ne tikai ar līdzīgu produktu, bet arī citām alternatīvām, kas risina to pašu problēmu vai vajadzību. Piemēram, dizaina papīra lampas konkurē ar visām pārējām lampām, jo klienta vajadzība ir apgaismes ķermenis mājās neatkarīgi no materiāla.

Ja tu izgatavo rotaslietas no koka, tev ir jāzina savi konkurenti, viņu spēcīgās un vājās puses ne tikai starp tiem uzņēmējiem, kuri gatavo koka rotaslietas, bet arī plašākā mērogā – vismaz starp tiem, kuru niša ir rotaslietas no dabiskiem materiāliem. Vēl labāk, ja pārzini tendences un aktualitātes visā nozarē. Tas palīdzēs labāk sasniegt savu auditoriju ar precīzākiem vēstījumiem un apsteigt konkurentus.

  1. Veiksmes atslēga – komanda

Biznesa ideja pati par sevi nav tik vērtīga kā komanda, kas to īsteno. Tieši komanda var izrādīties izšķirošais faktors, kas nosaka, vai ideju izdosies piepildīt dzīvē un pārliecināt investorus ieguldīt naudu. Ir jāzina, kādas prasmes piemīt komandai un kā sadalīta atbildība, lai izvairītos no pārpratumiem. Ja tavā komandā trūkst kādas prasmes vai zināšanu, laikus jāpārdomā, kā šo tukšumu aizpildīsi. Varbūt piesaistīsi kādu no ārpuses? Varbūt ir funkcijas, kas tavā komandā nemaz nav vajadzīgas? Varbūt kāds no komandas locekļiem var pildīt vairākas funkcijas?

  1. Laiks apzināt resursus!

Ar degsmi vien ir krietni par maz, lai savu ideju pārvērstu vērtīgā produktā. Tev būs vajadzīgi arī resursi, lai varētu ražot produktu vai sniegt pakalpojumu. Idejas dzīvotspēja lielā mērā ir atkarīga no spējas noteikt visus nepieciešamos resursus un spēt tos nodrošināt par saprātīgām izmaksām. Kādi resursi un cik ilgi būs vajadzīgi, lai uzsāktu un nodrošinātu ražošanu? Kur šos resursus iegūt, un cik tie maksās? Cik ilgs laiks būs vajadzīgs, lai sāktu ražošanu? Neaizmirsti, ka resurss esi arī tu pats – tava alga un nodokļi!

Lai ideja būtu pievilcīga, tai jābūt ienesīgai, tāpēc ir svarīgi sabalansēt ieņēmumus un izdevumus nākotnē. Jārēķinās, ka pirmajos darbības gados uzņēmējdarbība var nest zaudējumus, tāpēc ir svarīgi paredzēt finanšu rezerves. Biznesa skiču rīks palīdzēs aprēķināt nodokļus un ar apgrozījuma simulatora palīdzību saprast, vai un cik ilgā laikā tavs produkts nesīs peļņu un pie kāda apgrozījuma līmeņa peļņas rādītāji uzlabosies.

Ja atbilžu uz visiem jautājumiem acumirklī nav, Biznesa skiču rīks ļauj turpināt darbu vai papildināt saturu jebkurā laikā, kad atbilde atrasta. Iegūto biznesa plānu vari gan saglabāt savā datorā, gan pārsūtīt potenciālajiem investoriem vai izmantot, lai pieteiktos dažādās uzņēmējdarbības atbalsta programmās. Biznesa skiču rīku meklē šeit.

Reinis Jansons ir Swedbank Finanšu institūta vadītājs.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu