Ne mērogs, bet ideja • IR.lv

Ne mērogs, bet ideja

2
Austris Mailītis. Foto — Ieva Salmane
Ieva Puķe

Austris Mailītis otrreiz ieguvis Latvijas Arhitektūras lielo gada balvu un iniciējis arhitektūras maģistra programmu Latvijas Mākslas akadēmijā. «Mums ir nepieciešama radikālāka arhitektu skola, kas varētu iet avangardā un mazliet satricināt stabilās un tradicionālās idejas»

Austris Mailītis (37) stāv zem milzīgām Slīteres priedēm. Lakoniska melna bītlene un uzvalks, kupls, gaišs matu cekuls. Pirmdien no rīta viņš vēl pabijis Mežaparka Lielajā estrādē, par kuras pārbūvi piektdien saņēma Latvijas Arhitektūras balvu, bet pusdienlaikā ar kolēģi atbraucis nospraust vietu mājai Mazirbē pie jūras. 

«Cilvēki kā karogi,» atmiņā ataust bieži tiražēts 80. gadu foto. Austra ģimene, protestantiski kaili. Tētis, mākslinieks Ivars Mailītis, tur karoga mastu ar melnu piecstaru skulptūru, kas veidota no tekstila. Līdzās mammai Inesei — Austris un brālis Matīss. «Tā bilde man ir pie sienas, man tobrīd bija kādi četri pieci gadi,» arhitekts atsaucas. «Vecākiem bija vesela darbu sērija ar «cilvēkiem — karogiem», dažreiz viņi tos sauca arī par kamoliem. Protests pret sasaistīto cilvēku, kuram bija jābūt kā karogam sistēmai.»

Austrī koncentrējies ģimenes patriotiskums, brīvdomība un radošums. Arhitektūras Grand Prix ceremonijā Hanzas Peronā viņš teica paldies ne tikai partneriem pieredzējušā arhitekta Jura Pogas birojā, bet arī saviem tuvākajiem cilvēkiem. Brāļa Matīsa diemžēl vairs nav. 

Pirms 14 gadiem, sākot projektēt jauno Dziesmusvētku estrādi, Austris bija Rīgas Tehniskās universitātes students. Ivara un Ineses Mailīšu mākslinieku darbnīcā no scenogrāfa palīga izauga par līdzdibinātāju un vadītāju arhitektu birojā Mailītis A.I.I.M. Šobrīd starptautiski pazīstamākā Latvijas jaunās paaudzes arhitekta darbu sarakstā ir tādas idejiskas būves kā Šaoliņas Lidojošo mūku teātris Henaņas provincē Ķīnā, kas viņu 2018. gadā ierindoja Eiropas labāko jauno arhitektu topā Europe 40 under 40.  Arī Latvijas paviljons izstādē EXPO Šanhajā, divi Latvijas paviljoni mākslas biennālē Venēcijā, scenogrāfija Annas Ķirses Koku operai Kainū reģionā Somijā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu