Dārgumi uz plaukta • IR.lv

Dārgumi uz plaukta

1
Režisors Edmunds Freibergs (priekšplānā) ar Latvijas Nacionālajā teātrī iestudētā Stendāla Sarkanais un melnais aktieru ansambli: Žiljēns — Raimonds Celms, Luīze — Evija Krūze, Stendāls un citās lomās — Voldemārs Šoriņš un Matilde — Madara Bore
Edīte Tišheizere

Šosezon teātros notiek dīvaini pasākumi, kuriem nav analoga civilizācijas vēsturē, — pirmizrādes bez skatītājiem

Nu jau pusgadu netiekam uz teātri — «durvis cieši aizdarītas», kā teiktu Rainis. Bet aiz tām joprojām notiek darbs. Tikai tā rezultātus nāksies gaidīt.

Klasisku jaunuzvedumu neviens nav aprakstījis labāk par Karelu Čapeku grāmatā Kā tas notiek. «Pirmizrādes rītā ir pēdējais mēģinājums. Aktieri noskaita savas lomas steigā, bez izteiksmes un gandrīz čukstus, lai neizkliegtu balsis pirms izrādes; viņi maļ tekstu zobos kā smiltis un aši izklīst, nomākti un noslēgušies sevī, it kā mājās viņiem būtu mironis. No teātra dzīlēm uzpeld tāds kā saspringts un smeldzīgs klusums. Neko vairs nevar darīt. Tas ir beigu sākums.» Laimīgie! Viņus gaidīja publikas noslēpumainā klātbūtne zāles tumsā un aplausi izrādes beigās. Un pilnīgi noteikti — ballīte. Katrā teātrī ir savs pirmizrāžu rituāls ar apsveikumiem, priecīgiem pārsteigumiem un nozīmīgām, citiem neizprotamām niansēm. 

Teiksim, Nacionālajā teātrī režisors ballītē var saņemt no ansambļa dāvanā visneiedomājamāko lietu, kas saistīta ar mēģinājumu gaitu vai izrādes noskaņu. Edmunds Freibergs nupat pēc Stendāla Sarkanā un melnā iekšējās pirmizrādes esot dabūjis beisbola nūju. Vai tas nevedina domāt par zināmu spriedzi mēģinājumu procesā?

Liepājā aktierus parasti, jau teātrī ienākot, sagaidījušas instalācijas, kas ierauj pirmizrādītā uzveduma atmosfērā. Palags, uz kura ar asinīs mērktu spalvu uzrakstīts «Skaldi un valdi!» Elmāra Seņkova Šekspīra gaidās. Savukārt pirms Viestura Meikšāna savulaik iestudētā Lorkas Bernardas Albas nama, kurā režisors bija ieviesis divas lugā neparedzētas māsas, ceļu uz grimētavām aizšķērsoja «trešā māsa» — papes figūra ar caurumu sejas vietā, un jebkurš varēja iemūžināt sevi tās lomā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu