Uzņēmumos jāievieš labbūtības vēstneši

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Zanda Šmate, "Mars Multisales" vecākā personālvadības eksperte
Print Friendly, PDF & Email

Covid-19 pandēmija ir radījusi ne tikai nenoteiktību, bet arī izcēlusi darba un privātās dzīves līdzsvara nozīmi, kas ietekmē darbinieku labbūtību kā fiziski, tā emocionāli. Šie apstākļi ir radījuši nepieciešamību atklāt unikālus veidus, kā uzturēt labbūtības līmeni darba vidē. Daudzas kompānijas visā pasaulē meklē risinājumus darbinieku labbūtības veicināšanai, un viens no efektīvākajiem ir labbūtības vēstneši. Kas ir šie cilvēki?

Darbs no mājām ir radījis daudz izmaiņu ikdienas dzīvē, kas ietekmē arī darbinieku labbūtību un rada gan priekšrocības, gan izaicinājumus. Lielākoties darbinieki novērtē to, ka katru dienu var ietaupīt dažas stundas ceļā uz darbu, tā vietā veltot šo laiku vaļaspriekiem, mācībām, fiziskām aktivitātēm vai miegam u.tml. Tajā pašā laikā darbinieki mēdz saskarties ar tā dēvēto zoom fatigue jeb nogurumu no ilgstošas atrašanās pie ekrāna, ilgām pēc neformālām sarunām ar kolēģiem vai bažām par to, ka attālināts darbs varētu radīt ierobežojumus potenciālai karjeras izaugsmi. Tāpat daudziem nākas apvienot darba laika stundas ar bērnu pieskatīšanu vai mācībām no mājām, ēst gatavošanu. Daudziem robeža starp darbu un personīgo dzīvi saplūst, kas veicina ieradumu strādāt ilgākas stundas un rada pieaugošu nogurumu, vientulības problēmu un motivācijas trūkumu. Tas viss liecina par nepieciešamību uzņēmumos ieviest integrētu pieeju darbinieku labbūtības veicināšanā. Starptautiskas organizācijas gadījumā runa nav tikai par iesaisti vispārējās, globālā līmenī organizētās aktivitātēs – liela nozīme ir tām iniciatīvām, kas tiek īstenotas vietējā tirgū un nodrošina augstu darbinieku iesaisti.

Vēstneši kļūst par efektīvu pieeju labbūtības veicināšanā

Šobrīd darba vidēs novērojam globālu tendenci – darbinieku veidotas kustības, kas palīdz paaugstināt kolēģu vispārējo labbūtības līmeni. Papildus daudzām citām aktivitātēm, kas tiek veiktas kompānijas Mars starptautiskās programmas Be Well ietvaros, viena no aktivitātēm ir ļoti vienkārši īstenojama lokālajos tirgos – tie ir labbūtības vēstneši.

Mūsu divus gadus uzkrātā pieredze liecina, ka šis ir ļoti veiksmīgs un efektīvs  risinājums, kas arī neprasa lielus finansiālos resursus. Šī pieeja ļauj iesaistīt darbiniekus dažādu labbūtību veicinošu aktivitāšu organizēšanā, tā ar entuziasma pilniem darbiniekiem mēs pilnveidojam darba vidi un piedāvājam vietējām komandām pielāgotus risinājumus. Kļūt par labbūtības vēstnesi ir brīvprātīgs aicinājums, neatkarīgi no amata, kuru cilvēks ieņem uzņēmumā. Tā ir iespēja aktīviem darbiniekiem regulāri tikties mazās pašorganizētās komandās, ģenerēt idejas un organizēt aktivitātes pārējiem kolēģiem, balstoties uz esošajām vajadzībām un resursiem. Mars šo programmu Balkānu un Baltijas valstīs ieviesa jau 2018. gada rudenī, un kopš tā brīža 25 aktīvi vēstneši īsteno dažādas aktivitātes labbūtības veicināšanai.

Kā tas darbojas? Be Well vēstneša galvenais uzdevums ir dažas stundas mēnesī veltīt aktivitāšu plānošanai un organizēšanai. Aktivitātēm ir jāveicina darbinieku iesaiste un jāsniedz ieguvumi viņu mentālajam un fiziskajam stāvoklim. Līdz šim esam eksperimentējuši vairākos veidos, piemēram, mūsu vēstneši ir organizējuši tiešsaistes jogas sesijas, smūtiju sagatavošanas meistarklases, vadījuši tiešsaistes rīta rosmes, organizējuši pastaigas un pārgājienus, pat piecus mēnešus ilgus izaicinājumus soļu skaitīšanai. Globālās pandēmijas sākumā mūsu kolēģi Balkānos tiešsaistē lasīja pasakas citu kolēģu bērniem, tādējādi dodot brīvu laiku viņu vecākiem.

Labbūtības vēstneši piedāvā dažādas idejas, lai mazinātu stresu, izglītotu kolēģus dažādos labbūtības jautājumos, radītu iespējas dalīties un socializēties, veiktu fiziskas aktivitātes ilgstošu sapulču laikā, popularizētu pastaigas, aicinātu izmantot tiešsaistē pieejamos kursus par enerģijas pārvaldību, izturības veidošanu un atjaunošanos u.tml.

Lai veicinātu labbūtību, ir svarīgi atrast pareizo aktivitāšu kombināciju

Paralēli citām ar labbūtības veicināšanu saistītām aktivitātēm kā, piemēram, kustība #daylightmatters, globālā Be Well nedēļa, izglītojoši resursi par to, kā runāt par mentālo veselību u.c., šādi īpaši vēstneši veicina organizācijas labbūtības kultūru, ikdienā radot ilgtspējīgas pārmaiņas un rosinot piedalīties aktivitātēs, kas īpaši pielāgotas vietējām komandām. Izmantojot savu ietekmi, iespēju vadīt un rādīt piemēru, labbūtības vēstneši var būt veiksmīgs atbalsts, lai stiprinātu ikviena uzņēmuma ilgtermiņa stratēģiju labbūtības uzturēšanā un nodrošinātu tās konsekvenci organizācijas iekšienē.

Labbūtības vēstneši ir tikai viena no pieejām, kas var būt efektīva labbūtības līmeņa paaugstināšanai darba vidē. Uzņēmumiem būtu svarīgi atrast pareizo aktivitāšu kopumu, lai izvirzītie mērķi tiktu īstenoti. Nevar aizmirst, ka vienlīdz svarīgs ir uzņēmuma vadības rādītais piemērs, darbinieku atbalsta programmas, kas sniedz iespēju saņemt profesionāļu konsultācijas, kā arī darbinieku, īpaši vadītāju, zināšanas par mentālo veselību, atbalstoša darba vide, komunikācija un resursi. Tāpat jābūt atvērtiem pārmaiņām un gataviem nemitīgi pilnveidot un pielāgot labbūtības aktivitātes.

Esmu pārliecināta, ka nākotnē labbūtības vēstneši organizācijās tiks ieviesti arvien biežāk. Līdz šim viņi ir pierādījuši savu efektivitāti un nozīmi, tāpēc uzņēmumiem būtu vērtīgi apsvērt šo risinājumu, sevišķi Covid-19 radītās ietekmes dēļ, kas ir pilnībā mainījusi mūsu darba ikdienu.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu