Ko vēl darīt, lai ierobežotu Covid-19 izplatību? • IR.lv

Ko vēl darīt, lai ierobežotu Covid-19 izplatību?

Foto: Ivars Soikāns, LETA
Artūrs Putrālis, “Depo” darba aizsardzības departamenta vadītājs

Jautājumā par Covid-19 vienaldzīgo nav. Sabiedrībā ir vērojami diametrāli pretēji un atšķirīgi viedokļi. Daļa cilvēku uztver situāciju nopietni, taču joprojām ir cilvēki, kuri noliedz vīrusa eksistenci un ne tikai atsakās ievērot noteiktos Covid-19 risku samazinošos ierobežojumus, bet arī agresīvi uzbrūk tiem, kas prasa ievērot valstī noteiktās prasības.

Tā kā slimība var skart jebkuru, tad no ikviena cilvēka lielā mērā ir atkarīgs, cik efektīva būs vīrusa izplatības ierobežošana. Šajā kontekstā ir jārunā arī par uzņēmēju lomu, jo pieredze rāda, ka bieži vien ar to, ka uzņēmēji izpilda valdības noteiktās prasības, ir par maz.

Kāda ir DEPO pieredze?

Veikalu tīkls Depo ne tikai ievēro valstī noteiktās epidemioloģiskās prasības, bet arī regulāri izsaka pieredzē balstītus priekšlikumus valsts institūcijām par epidemioloģisko risku novēršanu. Mēs atzinīgi novērtējam valdības izdoto rīkojumu par sejas masku obligātu nēsāšanu publiskās iekštelpās un aizliegumu uzņēmējiem apkalpot klientus bez sejas maskām. Jau kopš pavasara veikalos atskaņotajos audio ierakstos aicinām distancēties, lietojot iepirkumu ratiņus un ievērojot grīdas marķējumus. No septembra sākuma atjaunojām prasību veikalu darbiniekiem lietot sejas vairogus vai maskas. Mūsu pieredze liecina, ka šo vienkāršo ierobežojumu ievērošana ir ļoti efektīva – līdz šim uzņēmumā nav neviena darbinieka, kas būtu inficējies darba vietā.

Aicinām tirgotājus neveikt kampaņas, kas palielina klientu plūsmu laikā, kad valdība aicina to samazināt un ir liegusi strādāt lielākajiem veikaliem.

Mēs darbojamies tā, lai pasargātu savus darbiniekus un klientus, kā arī, lai nepieļautu mazumtirdzniecības nozares slēgšanu. Depo jau kopš pavasara pretēji tam, ko dara citi tirgotāji, savus klientus publiski uzrunā ar aicinājumu nedoties uz mūsu veikaliem bez nopietnas vajadzības, bet, ja jādodas, tad sagatavot pirkumu sarakstu jau mājās, nebraukt uz veikalu visai ģimenei un neuzkavēties veikala telpās ilgāk, kā nepieciešams.

Uzskatām, ka ir jāievieš ierobežojumi attiecībā uz akciju kampaņām plašsaziņas medijos, kuras vēl vairāk mudina cilvēkus doties uz veikaliem un tirdzniecības centriem brīvdienās un svētku dienās, tādejādi pasliktinot epidemioloģisko situāciju. Aicinām uzņēmējus būt atbildīgiem un nesludināt kampaņas, kas veicina cilvēku pieplūdumu tirdzniecības vietās nedēļas nogalēs.

Kā mēs sargājam savus darbiniekus?

Mēs savus darbiniekus redzam ne tikai kā darbaspēku, bet arī kā cilvēkus, kurus pazīstam gadiem ilgi un nekādi nevēlamies riskēt ar viņu veselību vai pat dzīvību.

Tāpēc papildus valstī noteiktajiem epidemioloģiskajiem ierobežojumiem, mēs esam ieviesuši rīcības plānu, kas ļauj savlaicīgi novērst saslimšanu darbā. Jau no aprīļa darbinieku vidū noskaidrojam un uzskaitām ne tikai kontaktpersonas, bet arī kontaktpersonu kontaktpersonas. Iespējams, tas izklausās pārspīlēti, tomēr ļauj operatīvi reaģēt gadījumos, kad kontaktpersonai konstatēts vīruss, kā arī gadījumos, kad cilvēks neizjūt Covid-19 simptomus. Tas ir veids, kā mēs līdz minimumam esam samazinājuši iespēju vīrusam izplatīties uzņēmumā. Tie darbinieki, kuriem ir augšējo elpceļu slimības vai novērotas citas saslimšanas pazīmes, strādā attālināti vai veseļojas mājās. Šāda stratēģija vairākas reizes ir ļāvusi apturēt slimības potenciālo izplatīšanos darba kolektīvā.

Uzskatām, ka no uzņēmuma viedokļa labāk ir apmaksāt dažas dienas salīdzinoši nelielam skaitam cilvēku, nekā riskēt ar lielu inficētu darbinieku skaitu, kas potenciāli var vismaz daļēji paralizēt uzņēmuma darbu.

DEPO standarts ir augstāks – 20 m2 uz vienu cilvēku

Rūpējoties par klientu drošību un veselību, savos veikalos esam noteikuši augstākus standartus. Valsts noteikto 10 m2 vietā Depo uz vienu klientu nodrošina vismaz 20 m2 tirdzniecības platības. Lai to nodrošinātu, tiek ierobežots iepirkumu ratiņu skaits un apsargu pienākums ir uzraudzīt, lai tos izmantotu ikviens klients. Aprēķinot vidējo klientu plūsmu pēdējos divos mēnešos, faktiskais rādītājs ir pat 25 – 35 m2 tirdzniecības platības uz vienu klientu. Jo lielāka iespēja distancēties, jo lielāka drošība.

NĒ atlaižu akcijām + JĀ simtprocentīgai sejas masku vai vairogu lietošanai + distances ievērošana + kontaktu samazināšana + stingra veselības uzraudzība uzņēmumā.

Uzņēmumā stingri ievēro vienkāršos, bet efektīvos pamatprincipus, kas palielina cilvēku drošību – masku valkāšana, distancēšanās, higiēna, darbinieku veselības stāvokļa uzraudzība, cilvēku informēšana. Mēs neatlaidīgi aicinām uzņēmējus un iedzīvotājus rūpēties ne tikai katram par sevi, bet arī vienam par otru.

Mēs aicinām epidemiologus un citus atbildīgos dienestus ciešāk sadarboties ar uzņēmumiem un ņemt vērā to pieredzi un pārbaudītus iedarbīgus risinājumus, lai izstrādātu vadlīnijas epidemioloģiskās situācijas uzlabošanai. Aicinām arī citus uzņēmumus dalīties ar labās prakses piemēriem. Aicinām būt tālredzīgiem un orientēties uz risinājumiem, kas nes lielāku labumu ilgtermiņā un ļauj valstij kopumā vieglāk pārvarēt pandēmiju, nevis dod acumirklīgu īstermiņa labumu.

Ierobežojumi nevienam nav nekas patīkams, bet ticam, ka esam pietieksmi attīstīta sabiedrība, lai rīkotos pilsoniski atbildīgi.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu