Pēteris Sudakovs, kino restaurators • IR.lv

Pēteris Sudakovs, kino restaurators

Parasti Pēterim jautājot, cik reižu viņš noskatās filmu, pie kuras strādā. «Pēc pirmajām desmit neskaitu. No piecdesmit līdz pat simt reižu sanāk.» Foto — Kristīne Madjare
Alise Zita Zeidaka

Filmu restauratora profesija īsti neeksistē, sarunas sākumā pārsteidz Pēteris Sudakovs. Viņš ir filmu pēcapstrādes tehnoloģiskais vadītājs studijā Lokomotīve, un, izrādās, kino restaurāciju no filmu pēcapstrādes nevar nodalīt. Restauratoram nepieciešami tie paši rīki, zināšanas un tehnoloģijas, tikai jāizmanto daudz precīzāk. 

«Ar kino un auto restaurāciju ir līdzīgi. Mašīnu restauratori ir ļoti profesionāli mehāniķi, kuri ikdienā labo arī parastus braucamos. Bet restaurācija ir blakus lieta, par ko viņi deg.» 

Pētera profesijā svarīgs vārds ir «mājasdarbi». Lai arī cik liels spečuks restaurators būtu, visu nevar iemācīties. Katrai filmai nepieciešams kāds cits knifs, kas jāatkož: «No sirds tici, ka esi gatavs visam, bet nākamais darbs atklāj — nekas no zināmā nestrādā!» Tad laiks «mājasdarbam» — jāurbjas cauri programmām un algoritmiem. «Neatrisināmu problēmu nav. Visam ir vajadzīgs laiks.»

Restaurācija ir garš process ar vairākiem cikliem, un tajā piedalās ap 20 cilvēku. Viss sākas ar materiālu izpēti un filmas versiju apzināšanu, tad seko slēdziens, vai filma vispār ir restaurējama. Un tad seko darbu virkne vairāku mēnešu garumā — visu pieejamo filmas versiju skenēšana, montāža, fiziska tīrīšana un skrāpējumu likvidēšana, krāsu korekcija, skaņu apstrāde… Kadru stabilizēšana vispār esot «melnā maģija», jo restaurējot jāņem vērā operatora oriģinālā iecere un rokraksts. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu