Dizains, kas uzmundrina

Dace Stūre, veikalu tīkla Daba un dizaina līniju Daba un Dadzis vadītāja. Foto — Annija Gūtmane
Marija Leskavniece
Print Friendly, PDF & Email

Dizaina lietu un ekoproduktu veikali ārpus Rīgas ir samērā brīva uzņēmējdarbības niša. Veikalu tīkls Daba jau gandrīz 10 gadus to veiksmīgi aizpilda. Pirms diviem gadiem izveidojuši arī savu dizaina līniju, piedāvājot funkcionālus ikdienas priekšmetus ar interesantām apdrukām

Ieejot mājīgajā veikalā Daba Liepājā, skatienam paveras plauktu rindas ar spoži baltiem traukiem, kurus rotā komiski uzraksti. «Okei. Labi. Davaj. Čau…», «Ezītis ezītim draugs», «Gandrīz visās lietās pats grūtākais — sākt» un daudzi citi. Ar uzmundrinošajiem uzsaukumiem apdrukāti arī dažādi ikdienas tekstila priekšmeti, krekliņi, priekšauti, auduma tašiņas, dažādas papīrlietas. Tie ir dizaina līniju Dadzis un Daba pircēju jau iemīļotie priekšmeti. Dziļāk telpā arī daudz ikdienā noderīgā — gan ēdamlietas, gan mājsaimniecības produkti un vietējo amatnieku ražojumi.

Vienmēr jābūt plānam B

Pirmais projekts bija veikals Daba Jelgavā, kas veiksmīgi darbojas jau gandrīz 10 gadus. Tas tapa laikā, kad veikalu tīkla Daba un dizaina līniju Daba un Dadzis vadītāja Dace Stūre bija dekrēta atvaļinājumā un meklēja jaunu nodarbošanos, kas aizrautu. Pirms tam ilgstoši strādājusi dažādus biroja darbus, 28 gadu vecumā viņa saprata — ja gribas lēkt nezināmajā, tas jādara tagad. Droši vien 40 vai 50 gadu vecumā vairs negribēsies zaudēt stabilo pamatu. 

«Bija pietiekami daudz enerģijas, mazliet arī dzīves pieredze, bet ne pārāk daudz. Jo tad, kad brien jūrā, bieži vien nezini, uz kurieni brien. Gribējās šo dzīves skolu izbaudīt, un to neesmu nožēlojusi nevienu mirkli. Es gan neiedomājos, ka viss būs tik sarežģīti,» par lēmumu sākt biznesu stāsta Dace. Protams, bijušas arī garām palaistas iespējas — viņa spriež, ka savu dizaina līniju tomēr varēja palaist agrāk.

Sākumā veikalā tirgoja tikai vietējo amatnieku ražojumus, vēlāk arī dažādus ekoproduktus, jo tāds bija pieprasījums. «Ātri sapratām, ka sortimentam jābūt pietiekami plašam, jo Latvijā ir pārāk maz iedzīvotāju, lai strādātu uz šauru nišu. Tāpēc, piemēram, mūsu veikalos šobrīd parādās arī dažādi aktuāli zero waste produkti.» 

Ar laiku sagribējās radīt kaut ko savu, atceras Dace. «Viss sākās kā jau pesimistiskajam latvietim — kaut ko gribas darīt, gribas zīmēt. Bet kurš tad pirks? Varbūt zirgs, bet zirgam jau nav naudas. Tomēr gribējās pašiem kaut ko radīt.» Pirms gadiem pieciem dzima ideja par radošo darbnīcu, kas papildinātu veikala darbību. Viņa pati zīmēja, veidoja apdruku variācijas, taču diezgan ilgi nevarēja saprast, kā tās realizēt pircējiem interesantā formā. Pētīja tehnikas, kādās var apdrukāt priekšmetus, virsmas, uz kādām var kaut ko nodrukāt. Kam un kā to visu pārdot. Brauca uz tirdziņiem un mēģināja noteikt savām precēm īsto cenu. 

«Uzkāpām uz simt un viena grābekļa,» atzīst Dace. Taču pirms divarpus gadiem atskanēja īstais klikšķis — jāveido funkcionāli ikdienas priekšmeti, kurus papildina interesanti un kvalitatīvi zīmējumi un asprātīgi teksti. Melnbaltajā dizaina līnijā Dadzis ir dažādi apdrukāti trauki, tekstils un suvenīri. Savukārt nedaudz citādā tehnikā veidotajā krāsainajā līnijā Daba bez traukiem ir arī dažādi papīra izstrādājumi, piemēram, pastkartes. Sākumā studijā bija trīs darbinieki, tagad jau 13, taču daudzus speciālistus uzņēmums piesaista arī kā ārpakalpojumu sniedzējus. 

Veikals Liepājā atvērts pirms gada. Drīz durvis vērs tāds pats Ventspilī. Dadža dizaina līnija nesen uzņemta Rimi tirdzniecības tīklā, attīstīts arī interneta veikals, kas plānots kā viens no rīkiem starptautiskas auditorijas sasniegšanai. Šobrīd norit darbs pie trešās dizaina līnijas izveides. «To mēs speciāli radām daudz komplicētāku un sarežģītāku, lai būtu grūtāk atdarināt.» 

Tomēr biznesa attīstībai jābūt samērīgai — vispirms jāīsteno jau sāktais un tikai tad jāsper nākamais solis, lai nepārdegtu, ir pārliecināta uzņēmuma vadītāja. «Veikalus veru vaļā, jo tas ir drošāk, veiksmīgāk varu organizēt arī iepirkumus. Iesaistīšanās lielā tirdzniecības tīklā, piedāvājot tiem savus produktus, ir jauns izaicinājums. Bet tur vēl ir jānoturas, jāizcīna vieta zem saules.» Uzņēmējam visu laiku jābūt plānam B — iespējai, ko darīt, ja iecerētais nepiepildās.

Labāk tālāk no Rīgas

Aizsēdēties uz lauriem nedrīkst, tad, kad liekas, ka viss ir forši, ir īstais brīdis iet tālāk — veidot jaunus produktus, attīstīt papildu līnijas un pieņemt izaicinājumus. Kad pircēju interese kritusies, brīdis jau ir nokavēts. «Jo Latvijas tirgū darbojas divas lietas — jaunumi un atlaides.» Tāpēc ir jāspēj noteikt tādu cenu, lai būtu iespējams to arī samērīgi pazemināt un joprojām nodrošināt visas uzņēmuma vajadzības. Latvija nav Londona, pa kuras lielākajām iepirkšanās ielām ik dienu plūst ļaužu miljoni un vienmēr kāds produktu ieraudzīs pirmoreiz. 

Taču Latvijas lielākajā tirgū — galvaspilsētā — Daba veikalu atvērt šobrīd neplāno. Pirmkārt, tur ir lielākas telpu izmaksas un grūtāk atrast darbaspēku, pamato uzņēmuma vadītāja. Otrkārt, piedāvājums galvaspilsētā ir daudz plašāks. «Pilsētās, kurās esam atvēruši savus veikalus, nav konkurētspējīga piedāvājuma, esam gandrīz vienīgie. Taču ir pietiekams iedzīvotāju skaits, un Rīga ir samērā tālu. Tāpēc Jelgavā mums iet pat grūtāk nekā Liepājā.»

Savukārt savu vietu eksporta tirgos uzņēmums vēl nav atradis. Zināma pieredze gan ir uzkrāta, un tas ir viens no nākotnes mērķiem. «Veselu vasaru veltījām, lai iesprauktos Anglijas tirdziņos. Diemžēl pietiekami tos neizpētījām un piedzīvojām samērā lielu neatsaucību. Bet ļoti labi, ka izmēģinājām! Tagad ir skaidrs, ka šī nebūs mūsu auditorija. Esam mēģinājuši braukt arī uz Igauniju.» Interese par viņu produktiem kaimiņvalstīs ir, taču šobrīd, kā stāsta Dace Stūre, izaicinājumu pietiekot arī vietējā mērogā. Ar laiku uzņēmums noteikti atgriezīsies pie ārzemju iespēju iepazīšanas, bet vispirms jāspēj veiksmīgi apgādāt vietējo tīklu un tad jāmēģina ielauzties ar saviem produktiem citās Baltijas valstīs. Ar laiku ir plānots piedalīties arī starptautiskās izstādēs, tirgos Vācijā un Skandināvijas valstīs. «Ja dzīvo tikai vienam tirgum, gribēdams nevari izspiest vairāk, griestus sasniedz diezgan ātri.»

Milzīga nozīme ir personisko kontaktu veidošanai. Piemēram, meklējot sadarbības partnerus Eiropā, kas par labu cenu nodrukātu viņu dizainētos produktus, Dace sapratusi, ka nepietiek ar dažiem nosūtītiem e-pastiem. Jo veiksmīgāko uzņēmumu elektroniskā pasta kastes ik dienu piebirst pilnas ar šādiem piedāvājumiem. Jāsēžas mašīnā un jābrauc iepazīties. Dizaina līniju produktus apdrukā dažādās Eiropas valstīs, taču, kur tieši, Dace nevēlas atklāt, pārāk grūti nācies atrast iespējami labākos partnerus.

Funkcionalitāte un cena

Svarīgi ir saprast, ko tiešām vēlies ar saviem ražojumiem pateikt. Daces un viņas kolēģu mērķis ir panākt samērību starp funkcionalitāti, dizainu un labu cenu. Piešķirt ikdienas priekšmetiem pievienoto vērtību. «Protams, tehnikas, kurās to darām, nav nekas unikāls ne pasaulē, ne Latvijā. Bet mums ir savs rokraksts un idejas,» stāsta Dace Stūre. Ar lēto Ķīnas produkciju nevarēs konkurēt, savukārt «dārgo galu mēs neņemam, jo Baltijas valstīs to vienkārši nespēsim pārdot». Ideāls ir vidēja cenu kategorija, kas patīk arī lielajiem tirdzniecības tīkliem.

Jaunu dizaina ideju izstrādāšanā iesaistīta plaša komanda — gan uzņēmuma darbinieki, gan dizaineri, ar kuriem Daba sadarbojas ārštatā. Kopīgi vieglāk nonākt pie tēmām, kas sabiedrībā aktuālas, uztaustīt valdošo noskaņojumu, vai cilvēkiem šobrīd vairāk interesētu latviski un patriotiski motīvi vai asprātīgi uzmundrinājumi. Taču gadu gaitā sakrāta arī pietiekami liela pieredze, lai intuitīvi saprastu, kāds dizains patiks pircējiem un kāds tomēr ne. «Tā ir diezgan liela spēlēšanās, tomēr esmu daudz diskutējusi ar kolēģiem, ja man liekas, ka konkrēto ideju nepirks. Uzticos savai intuīcijai,» stāsta Dace. 

Izgatavot skaistas lietas nav lielākais izaicinājums. Jautājums — vai otrā pusē būs īstais cilvēks, kas to pamanīs un ieteiks tālāk. «Mēs iepatikāmies kādam no Rimi vadības, viņi paņēma mūsu traukus un parādīja tos Baltijas vadītāju sapulcē. Visiem iepatikās.» Draudi par tuvojošos krīzi vai ekonomikas pārkaršanu Daci Stūri nebaida. Svārstības finanšu pasaulē ir nemitīgas. «Ja es daru savu lietu pēc iespējas labāk, ieguldu sevī un savā izaugsmē, ir vieglāk saglabāt pārliecību — dzīvosim, redzēsim. Šobrīd ir šādi, bet var būt arī citādi.»

Uzņemties atbildību par visu

Grūtākais uzņēmēja darbā ir, kā Dace saka, visu laiku mērīt notiekošā temperatūru. Noteikt klāt nākošo problēmu svarīguma pakāpi. «To saka priekšā arī pats vārds «uzņēmējs» — galvenais ir spēja uzņemties. Atbildību par visu un visiem.» Tas prasa ātrumu un izlēmību. Pārāk ilga kavēšanās pie problēmsituācijām, kas kopējā kontekstā ir salīdzinoši nenozīmīgas, kavē attīstību. Tomēr tam ir arī sava cena — pēdējo desmit gadu laikā atvaļinājuma, kas būtu vismaz divas nedēļas garš, uzņēmējai nav bijis. Grūti atrast brīdi, kurā liktos, ka svarīgākie darbi ir apdarīti un var atpūsties. 

«Tāpat kā Rīga nekad nebūs gatava, arī te vienmēr būs, ko darīt.» 

To gribētos mainīt. Ir jāspēj izkāpt no nemitīgā riteņa un restartēt domāšanu, paskatīties uz notiekošo no malas. Jau vairākus gadus Dacei nav izdevies arī nosvinēt Ziemassvētkus īstajā dienā, jo dāvanu gādāšanas laiks gan veikaliem, gan radošajā darbnīcā ir saspringts. Ja kāds darbinieks nav ieradies darbā, cits saslimis vai vienkārši trūkst darba roku, pašai šie robi jāaizlāpa. Tomēr no vadītāja ir atkarīgs, cik precīzi viņš spēs novērtēt, kuram darbiniekam uzticēt radošus uzdevumus, kuram — mehāniski veicamus un paredzamus. «Katram uzņēmumam, arī mums, ir svarīgi, lai cilvēkiem patīk darbs, ko viņi dara, un darbinieki spēj sevi piepildīt konkrētajā amatā.»

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Iespēja īstenot savu vīziju un mērķus. «Man patīk izaicinājumi, sajūta, ka varu kaut ko arī nopelnīt, un ir pietiekami liela dinamika.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Aizsēdēties uz lauriem nedrīkst! Kad šķiet, ka viss ir forši, ir īstais brīdis iet tālāk. Kad pircēju interese jau kritusies, ir nokavēts.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Nepadoties, jo būs brīži, kad to ļoti gribēsies. Viss notiekošais ir pašam jāizvērtē! Un lasīt, interesēties par labākajiem piemēriem pasaulē — pat ja mērogs ir cits, uzņēmēju domāšanas veids visā pasaulē ir līdzīgs.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu