Pasaka par slavu • IR.lv

Pasaka par slavu

1
Filmā arī dziesmas izpilda Eltonu Džonu spēlējošais velsiešu aktieris Tarons Edžertons. Publicitātes foto
Kristīne Simsone

Eltons Džons un dzīve vispārākajā pakāpē — kinodrāma Rocketman

Pat ja filma nenopelnīs nevienu peniju un nobeigs studijas Paramount vadītāju Džimu Janopulu, es gribēju redzēt to tieši šādu — pēc Rocketman pirmizrādes Kannu kinofestivālā savā uzrunā emocionāli stāstīja mūziķis Eltons Džons. Viņa karjeras sākums un bohēmas gadi veido kinostāsta mugurkaulu. Filma pašlaik skatāma visā pasaulē, un kļuvis skaidrs, ka Janopula labklājībai briesmas nedraud — biļešu ieņēmumi jau vairāk nekā divas reizes pārsniedz 40 miljonus lielo filmas budžetu. Un tai ir, ko piedāvāt: koša, ekspresīva, nereti pat bravūrīga, pasakas cienīgu fantāzijas elementu pilna un vietumis arī smeldzīga. 

Salīdzinot ar pērnā gada nogalē iznākušo biogrāfisko drāmu Bohēmista rapsodija (grupas Queen solista Fredija Merkūrija dzīvesstāsts) Eltona Džona karjeras ausmu iemūžinošā Rocketman nav pārmocītā nopietnībā un salkanā sentimentā ievīkšķīts dzīvesstāsta atreferējums. Tieši otrādi — filmai var pārmest vieglprātību pret mūziķa dzīvi, it īpaši viņa radītās mūzikas hronoloģiju. Taču kalendāras precizitātes vietā Rocketman iecere ir uzturēt mītu: kā vecāku nemīlēts zēns Redžinalds Kenets Dvaits no Londonas piepilsētas pārtapa pasaulslavenā mūziķī, liesmojošā skatuves māksliniekā Eltonā Džonā, turklāt spēja pārvarēt slavu pavadošo atkarību skurbuli un vientulību. 

Reibinošā slava

Interesanti, ka Eltona Džona vēlme pēc kinematogrāfiskas pēctecības ir bijusi stipra  — iespēju savu dzīvi un karjeru iemūžināt filmā mūziķis ar vīru Deividu Fērnišu ir meklējis jau ilgi. Filmas tapšanu aizkavējusi nespēja ar kinostudijām vienoties par projekta realizācijas praktiskajiem aspektiem, it īpaši līdzekļu piesaistīšanu. Saskaņā ar sākotnējo ieceri (neilgi pēc tūkstošgades mijas) filmai vajadzēja tapt Disneja studijas paspārnē, taču tās vadība ir vēlējusies skatītāju vecuma cenzu ASV pazemināt līdz 13 gadiem (šobrīd tas ir 17), tādējādi paplašinot skatītāju loku. Tas nozīmētu, ka ārpus kadra būtu jāpaliek seksualitātes un atkarību iztirzājumiem, kas veido svarīgu stāsta daļu. Uztvēris to kā sava dzīvesstāsta cenzūru, mūziķis iebilda. 

Līdz režisora Dekstera Flečera veidotās filmas iznākšanai pagāja gandrīz 20 gadu. Un Rocketman no tik rūpīgi nogludinātas versijas, kādu vēlējās realizēt Disneja studija, par laimi, ir tik tālu, cik vien Holivudas daudzmiljonu projektam tas ir iespējams. Flečera filma daļēji ir veidota kā mūzikls, kurā Eltona Džona dziesmas nav tikai un vienīgi fons vai koncertu ainu papildinājums, bet gan — kā jau žanram pieklājas — sajūtu ekspresija. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu