Sievietes un vīrieši biznesā ir vienlīdzīgi

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Ilze Kikste-Vaivara
Print Friendly, PDF & Email

Mūsdienās, kad vīriešu un sieviešu loma biznesā ir raksturojama kā vienlīdzīga, sieviete – uzņēmēja ir kļuvis par ierastu vārdu salikumu. Ir daudz un dažādi piemēri, kur tieši sievietes vada veiksmīgus un stabilus uzņēmumus. Viens no šādiem piemēriem ir Biznesa augstskolas Turība absolvente Ilze Kikste-Vaivara, kura vada viesnīcu Boutique Hotel & Restaurant MaMa. Viņa uzsver, ka biznesā veiksmi izšķir nevis dzimums, bet gadu gaitā uzkrātā pieredze un mīlestība pret to, ko dari, jo tieši tā ir veiksmīga kombinācija ilgtspējīga uzņēmuma veidošanā.

Sievietes un vīrieši biznesā ir vienlīdzīgi

Jāsaka, ka būt sievietei biznesā ir forši – manā pieredzē viss vienmēr bijis ļoti korekti. Sieviete uzņēmēja vai vīrietis uzņēmējs – šeit starpības nav. Neesmu izjutusi, ka man kā sievietei būtu kādas priekšrocības vai trūkumi uzņēmējdarbībā. Tomēr, spriežot pēc manas viesnīcas un tās nosaukuma, es kā sieviete šeit iederos labāk. Agrāk valdīja stereotips, ka bizness ir vīru lauciņš, bet tagad šādi stereotipi nepastāv, it sevišķi viesmīlības un tūrisma nozarē. Vienīgais, ko manu joprojām, valda uzskats, ka vīrieši ir labāki pavāri par sievietēm.

Protams, vienmēr jau atrodas kāds klients, kurš uzskata, ka viesnīcas vadības principus pārzina labāk par mums, kaut arī ar šādu darba vidi nekad nav saskāries. Tas gan nav saistīts ar to, ka esmu sieviete, bet ar dažādu klientu specifiku.

Tas, ka tik daudzas sievietes uzņēmējas darbojas tieši tūrisma nozarē, saistīts ar to, ka sieviete pēc dabas ir ļoti viesmīlīga. Tā tas iekārtots no seniem laikiem, kad sieviete bija mājas pavarda turētāja, spējot izveidot mājīguma sajūtu ikvienam. Arī mana biznesa ideja radās tieši no mājām un sajūtām, ko tās radīja.

Dzīvojamā māja pārtop biznesā

Ideja par savas viesnīcas atvēršanu bija jau ļoti sen, vēl pirms sāku studijas tūrisma nozarē. Ģimenes īpašumā bija māja Jūrmalā, kuru, ņemot vērā tās iespaidīgo platību, nebija rentabli uzturēt kā dzīvojamo ēku. Tas, ka māja atrodas pašā pilsētas centrā, kas ir ērta lokācija ikvienam pilsētas viesim, bija papildus arguments biznesa izveidei.

Līdztekus, kamēr tapa viesnīca – būvniecība un remontdarbi, atļauju saņemšana un reģistrācijas, ieguvu zināšanas viesnīcu vadības jomā. Studijas bija likumsakarīgs solis, jo sava biznesa uzturēšana, attīstīšana un vadīšana prasa zināšanas un prasmes, neatkarīgi no tā, cik liels vai mazs ir uzņēmums.

Nav vienotas formulas vai panākumu atslēgas, pēc kuras panākumus var gūt uzņēmējs – katram ir savi principi un veidi, kā veidot klienta uzticību. Mūsu panākumu galvenā atslēga ir tas, ka viesnīca ir īstens ģimenes uzņēmums jau no pašiem pirmsākumiem. Mēs sniedzam katram viesnīcas klientam individuālu pieeju un ļoti personisku attieksmi. Manuprāt, šādiem nelieliem ģimenes uzņēmumiem tas ir pats būtiskākais – īpašas vides un atmosfēras radīšana. Tas, ka īpašnieki paši tiekas un aprunājas ar saviem viesiem, liekot viņiem sajust, ka klientam tiek piešķirta īpaša nozīme, rada īsto fīlingu. Un tas rada prieku arī mums pašiem. Liela daļa cilvēku, kuri viesnīcā atgriežas atkārtoti, uzsver, ka radītā mājīguma sajūta bijis galvenais iemesls izvēlei.

Prasme izcelties uz citu fona

Jāatzīst, ka tūrisma un viesmīlības nozarē Latvijā ir ļoti liela konkurence. Rīga ir pārpildīta ar dažādām augstākas un zemākas klases viesnīcām. Piedāvājums ir milzīgs. Galvenais ir neapjukt plašajā klāstā. Jūrmalā gan ir savs fenomens, jo ziemas sezonas ir izteikti tukši periodi, kad cilvēku ir maz, taču vasarās sākas tūrisma bums – dažkārt pieprasījums ir tik liels, ka vietas visiem gribētājiem nepietiek. Vasaras Latvijā ir salīdzinoši īsas, tāpēc īpaši būtiska ir prasme izcelties uz citu fona ar savu unikālo produktu, šajā gadījumā – viesnīcu. Kā izcelties – tas jau paliek katra paša ziņā.

Ja darbā nerodi prieku – neesi īstajā vietā

Pirmais un galvenais iemesls, kāpēc manī ir vēlme turpināt un attīstīt šo biznesu, ir tas, ka šis ir ģimenes uzņēmums ar ilgām tradīcijām. Man tas šķiet tikai loģiski, ka turpināšu to darīt visu mūžu, jo ir tā sajūta, ka daru to sev, nevis kādam citam. Tu zini, ko dari, kāpēc dari un ko saņemsi pretī. Man tūrisma un viesmīlības nozare ir sirdij tuva, nevaru iedomāties, ka strādātu darbā, kas man nepatiktu. Manuprāt, darbam ir jāsniedz prieks, pretējā gadījumā tu neesi savā īstajā vietā. Nekad neesmu sapratusi cilvēkus, kuri izvēlas profesijas, kas viņiem nemaz nepatīk, jo darbā mēs taču pavadām ievērojamu daļu sava laika.

Mīlestība pret savu darbu ir arī galvenais priekšnoteikums, lai klientos veidotu uzticību un viņi atgrieztos gadu no gada atkal un atkal. Ir jāmīl sarunāties ar cilvēkiem, tas ir kā uzņemt gaidītus ciemiņus savās mājās – tādai jābūt sajūtai. Ja darbu darīsi bez prieka, ar nokārtu galvu, klienti to pamanīs un tas raisīs negatīvismu. Bet pats galvenais – lai ko mēs darītu, tas ir jādara no sirds, tad arī viss izdosies.

Reizē ar pieredzi aug arī pieprasījums

Gadu gaitā klientu skaits kopumā ir palielinājies. Tas ir likumsakarīgi, jo būtiski pieaugusi arī pieredze darbā ar klientiem, tāpat veidojusies labāka izpratne par dažādiem viesnīcas vadīšanas procesiem. Lai gan pēdējos gados tūristu skaits no Krievijas sarūk, viesi no šīs valsts joprojām bieži izvēlas mūsu viesnīcu. Ziemā viesnīcā vairāk uzturas latvieši un Baltijas valstu kaimiņi, tāpat arī viesi no Skandināvijas valstīm.

Vasarai viesnīca ir jau norezervēta tagad, cilvēki savus atvaļinājumus plāno laikus. Ir vēl viens brīdis gadā, ko paši mēdzam dēvēt par otru mazo vasaras sezonu. Tas ir gadu mijas laiks, kad Krievijā sākas garās brīvdienas. Tad ierodas liels skaits tūristu. Ir arī tādi viesi, kuri iecienījuši viesnīcu tik ļoti, ka brauc pie mums pat 10 gadus pēc kārtas.

 

Autore ir viesnīcas Boutique Hotel&Restaurant „MaMa” vadītāja

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu