Panākumi eksporta tirgos – katra uzņēmuma darba un prasmju rezultāts

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Toms Auškāps
Print Friendly, PDF & Email

Eksportēt pārtikas produkciju dažādu iemeslu dēļ ir krietni sarežģītāk nekā ārzemēs pārdot, piemēram, rūpniecības preces. Pārtikai ir salīdzinoši īsi realizācijas termiņi, tāpēc eksporta tirgi lielākoties ir kaimiņvalstīs, uz kurieni preces var ātri nogādāt.

Tomēr a/s “Balticovo”, kas ir lielākā olu ražotne ne tikai Latvijā, bet arī visā Ziemeļeiropā, eksportē līdz pat 70 procentiem savas produkcijas. Mēs esam kaimiņvalstu tirgos, arī tālākos tirgos – Čehijā, Vācijā un citur. Taču mūsu produkcija tiek eksportēta arī uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem, Honkongu, Japānu un vēl dažām pietiekami “eksotiskām” valstīm. “Balticovo” produkcija pieejama pavisam 24 valstu patērētājiem un pārtikas ražotājiem.

Eksporta valstu izvēles priekšnoteikumi

Ja Latvijas uzņēmums ir liels, tam, ņemot vērā iekšējā tirgus ierobežotās iespējas, ir nepārtraukti jārūpējas par iespējām eksportam. Mūsu mērķis nekad nav bijis apgūt visus iespējamos tirgus, bet gan – atrast un apgūt visizdevīgākos. Olu tirgus daudzās valstīs spēj piepildīt vietējie ražotāji, tāpēc vispirms meklējam tās, kas nespēj pašas sevi ar olu produkciju apgādāt simtprocentīgi. Tāda ir mūsu kaimiņvalsts Igaunija, kā arī mūsu lielākais eksporta tirgus Čehija.

Taču tas nenozīmē, ka tur konkurences nav. Piemēram, Vācijā ar savu produkciju iespiežas Nīderlandes un Polijas, Igaunijā – Somijas un Polijas uzņēmumi. Taču tik un tā šajos tirgos perspektīvas ir lielākas nekā tai pašā Polijā, kas ir viena no lielākajām olu ražotājvalstīm Eiropā. Taču mēs strādājam arī pašpietiekamos tirgos, iekļūstot tur ar augstas pievienotās vērtības produktiem.

Protams, izmantojam iespējas, kas laiku pa laikam parādās. Piemēram, kad ASV skāra plaša putnu gripas epidēmija un tur uzņēmēji bija spiesti likvidēt 50 miljonus putnu, “Balticovo” veiksmīgi eksportēja arī uz Ameriku.

Jānodrošina ne tikai zemāka cena, bet arī labāka kvalitāte

Lai eksportētu, mums ir jānodrošina, ka, pirmkārt, veikalu plauktos mūsu produkcijai ir pievilcīga un pircējiem pieņemama cena. Ņemot vērā transporta izmaksas, to nemaz nav tik viegli nodrošināt. Otrkārt, kvalitāte nedrīkst būt zemāka nekā vietējai produkcijai. Treškārt, mums ir jāspēj pārvarēt valstu un uzņēmumu centienus aizsargāt vietējos tirgus. Tirgu aizsargā ar dažādiem līdzekļiem, un mūsu pieredze liecina, ka iekļūt citu valstu tirgos ir daudz grūtāk, nekā šo valstu ražotājiem pārdot savu produkciju Latvijā. Iespējams, Latvija tomēr var pamācīties, kā legāli savā iekšējā tirgū atbalstīt vietējos ražotājus.

Ja uzņēmums to spēj nodrošināt, tad jānokārto visas formalitātes. Eiropas Savienības valstīs formālā puse mums kā dalībvalsts uzņēmumam problēmas nesagādā, taču, piemēram, Āzijas valstu tirgos tas ir ilgi un sarežģīti. Lai sāktu eksportēt uz AAE, mums bija vajadzīgi četri gadi, bija jāpārvar birokrātiskas procedūras, regulāri jābrauc, jātiekas, jārunā. Izmaksas arī bija lielas. Ir skaidrs, ka maziem uzņēmumiem iekļūt šādos tirgos nav pa spēkam, turklāt partneri prasa, lai piegādājam lielas produkcijas partijas.

Protams, lai ar tevi sadarbotos, pārtikas produkcijas ražotājam ir svarīgi uzturēt ja ne vairākas, tad vismaz kādu no vadošajām pasaules pārtikas kvalitātes sitēmām –  BRC vai IFS.  Ievērojot un uzturot to augstās prasības, ir iespējams iekļūt tādu lielu tirdzniecības ķēžu kā “Lidl” vai “Tesco” veikalu plauktos.

Ir jānodrošina piegādes ātrums. Svaigai pārtikai Eiropas Savienībā ir 28 dienu realizācijas termiņš, kas nozīmē, ka tirgotāji vēlas piegādi 4 – 5 dienās. Tiesa, ārpus ES termiņi ir garāki, kas ļauj vest olas ar kuģi uz AAE, jo tur derīguma termiņš ir 90 dienas.

Nemitīga jaunu produktu attīstība

Un, protams, uzņēmumam ir jāpiedāvā dažādi produkti. Mēs eksportējam ne tikai dažādas svaigas olas, bet arī vārītas olas, šķidro olu masu, olu pulveri u.c. Piegādājam gan veikalu tīkliem, gan ēdināšanas uzņēmumiem, gan pārtikas ražotājiem.

Daudziem Latvijas pārtikas uzņēmumiem attīstoties un kļūstot lielākiem, nepieciešamība ieiet jaunos eksporta tirgos tikai palielināsies. No tā nevajag baidīties, un tas ir iespējams, ja vien ir labi produkti, zināšanas, pacietība un viss cits nepieciešamais. Valsts mums ir palīdzējusi ar informāciju, kontaktiem un arī sniegusi finansiālu atbalstu eksporta tirgu apgūšanai, par ko ļoti esam pateicīgi, taču panākumi vai to trūkums, attīstot eksportu, tomēr ir katra uzņēmuma darba un prasmju rezultāts.

 

Autors ir AS “Balticovo” komunikācijas un attīstības direktors

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu