Apdrošināšanas būtība nemainīsies arī bezpilota spēkratam

"Tesla Model 3" izstādē Losandželosā. Foto: Reuters/LETA
Jānis Abāšins
Print Friendly, PDF & Email

Jaunās paaudzes automašīnas nav iedomājamas bez t.s. gudrajām tehnoloģijām – parkošanās asistenti, automātiskais distances regulējums, lietus sensori un daudzi citi papildinājumi, kas tiek nepārtraukti pilnveidoti. Arī bezpilota automašīnas ir salīdzinoši tuva nākotne, tāpēc daudzi apdrošinātāji jau tagad domā, kā risināt situācijas, ja negadījumā tiks iesaistīti divi bezpilota auto.

Pirmkārt, šādās situācijās negadījumiem vispār nevajadzētu notikt, tāda varbūtība ir ārkārtīgi zema. Otrkārt, jāņem vērā, ka sākotnējā posmā notiks negadījumi starp parastajām un bezpilota automašīnām. Jau pērn lielākie Eiropas apdrošinātāji konferencē diskutēja par autonomajiem auto, ar padziļinātu interesi vērojot to attīstību.

Apdrošināšanas būtība šādos gadījumos nemainīsies – paliks gan OCTA, atbildību uzņemoties automašīnas īpašniekam, gan KASKO apdrošināšana. Kādam jebkurā gadījumā būs jāatbild par negadījumiem – būs vainīgie un būs cietušie. Nenoliedzami, apdrošinātājiem samazināsies auto apdrošināšanas biznesa apjomi – mašīnas būs gudrākas, negadījumi retāki, attiecīgi varētu kristies OCTA un KASKO cenas.

2018. gada sākumā Auto asociācija informēja, ka pērn par 12% pieaugusi jaunu auto reģistrācija. Tas un virkne citu faktoru ietekmēja arī apdrošināšanas tirgu – arī KASKO audzis par 12%. Pieaug to autovadītāju skaits, kas pērk KASKO, un būtībā tas parāda, ka Latvijas ekonomika plaukst. Cilvēki var atļauties vairāk atlicināt apdrošināšanai. Runājot par aizvadīto gadu, jāmin, ka arī KASKO atlīdzību apjoms ir būtiski audzis – par 8%.

Mākslīgā intelekta ietekme uz negadījumu statistiku

Nenoliedzami, gudrās tehnoloģijas ietekmē negadījumu riskus, proti, palīdz tos samazināt. Dažādi sensori, piemēram, sānu distances sensors u.c. veicina negadījumu un cietušo skaita samazināšanos. Šīs tehnoloģijas palielina arī izmaksas, kuras apdrošinātāji vērtē, ņemot vērā divus aspektus. Ja automašīna, kas ir aprīkota ar jaunākajām tehnoloģijām, tiek sasista, tad remonta izmaksas ir lielākas. Taču vienlaikus tiek ņemts vērā, ka risks šādam auto iekļūt negadījumā ir krietni mazāks.

Mūžīgais jautājums ir arī par balansu starp cilvēcisko faktoru un mākslīgo intelektu. Proti, vai tas, ka šoferis pilnībā paļaujas uz automašīnas tehnoloģijām, var izraisīt negadījumu? Es gan gribētu uzsvērt, ka mākslīgais intelekts kļūdās daudz retāk, nekā cilvēks, vai arī nekļūdās vispār. Tāpēc nevajadzētu no tā baidīties. Jā, ir gadījumi, kad tas nespēj pielāgoties reālajai situācijai, piemēram, nespēj noteikti joslas robežas, ja līnijas ir apsnigušas u.tml., taču cilvēks diemžēl kļūdās daudz biežāk, un tam mēdz būt ļoti smagas sekas. Autovadītājiem arī pašiem jābūt intelektuāli ļoti attīstītiem, lai spētu strādāt ar gudrajām automašīnām, bet nākotnē aizvien vairāk varēsim paļauties uz mākslīgo intelektu. Paļauties tik tālu, ka pēc 20 – 30 gadiem mums, visticamāk, vairs nevajadzēs šoferus vai vajadzēs tos daudz mazākā skaitā.

Lai gan automašīnas, kas ir aprīkotas ar gudrajām tehnoloģijām, ir dārgākas, uzņēmumiem ir vērts apsvērt šādas investīcijas, jo ilgtermiņā tas atmaksāsies. Mazāks negadījumu skaits nozīmē ne tikai zemākas apdrošināšanas izmaksas, bet arī mazāk dīkstāves dienu, attiecīgi mazāk zaudējumu. To, ka ir vērts ieguldīt, iegādājoties dārgākus, bet mūsdienīgi aprīkotus auto, pierāda arī konkursu, kuros tiek vērtēti dažādu uzņēmumu autoparki, rezultāti.

Volkswagen komerctransporta ideja, ka automašīnām, kuras ir aprīkotas ar gudrajām tehnoloģijām, būtu jāpiemēro OCTA un KASKO par zemāku cenu, būtībā realizēsies dabiskā ceļā, pateicoties riska samazinājumam. Tas, protams, nenotiks vienā dienā, jo jāņem vērā, ka šo tehnoloģiju cenas pagaidām ir ļoti augstas.

Izaicinājumi autovadītājiem 

Pašreizējā situācijā, kad tiek runāts par šofera profesijas nākotni, autovadītājiem ir jākļūst izglītotākiem, jāapgūst tehnoloģijas un jāspēj tās izmantot savā labā. Jāsaprot, ka mērot ceļu Rīga – Liepāja bezpilota automašīnai nebūs problēmu, sarežģījumi sāksies pie izbraukšanas noliktavā vai kādā konkrētā teritorijā, kur būs nepieciešams cilvēku resurss. Jautājums tikai, vai šoferis būs nepieciešams tieši krēslā pie auto stūres vai attālināti pie distances pults, vienlaikus vadot vairākus auto.

Patiesībā tieši lielās distances, ko varēs uzticēt bezpilota auto, patlaban rada ļoti lielu negadījumu skaitu, jo monotona braukšana, nogurums un pārslodze ir tas, kas ļoti ietekmē autovadītājus. Jau tagad mūsdienu tehnoloģijas nāk palīgā – ergonomiskie sēdekļi, dažāda veida asistenti un kontroles programmas, kas liek vadītājam apstāties un atpūsties vai neļauj aizsnausties.

 

Autors ir Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu