Krāsainie spoguļi • IR.lv

Krāsainie spoguļi

Inese Kučinska un Gatis Maliks. Foto — Ziedonis Safronovs
Zane Radzobe, žurnāla Ir teātra kritiķe

Liepājas teātra izrāde Zilā istaba — par seksu, kas nevairo prieku

Ja, lasot par Liepājas teātrī iestudēto Deivida Heira lugu Zilā istaba, pārņem sajūta, ka kaut ko līdzīgu teātrī jau esat redzējuši, jūs nekļūdāties — zem britu dramaturga lugas nosaukuma slēpjas Latvijas skatītājiem labi zināmā austriešu modernista Artūra Šniclera skandalozais Rondo. Modernizācija sižetu nav izmainījusi: stāsts joprojām ir par seksu, to, kā pie tā tikt, un arī par to, cik vienādas īstenībā ir «negaidītās situācijas», kā desmit pāru satikšanās reizes nodēvētas izrādes reklāmas materiālos. Nav nekā jauna šai pasaulē — varētu ironiski piebilst un recenziju beigt. Un tomēr kaut kas jauns notiek gan. Režisora Regnāra Vaivara apdarē komēdija par dzīvi sanākusi visai skumja un nebūt ne par seksu.

Heira luga no Šniclera darba atšķiras ar to, ka «prasa» tikai divus aktierus, lai arī pāru jeb seksa ainu ir desmit. Arī britu luga līdzinās rondo — dejai, kurā partneri mainās pa apli, veidojot aizvien jaunas kombinācijas. Taču modernais teātris vairs neprasa, lai katru anonīmo skrūvīti lielajā mehānismā individualizētu, izliekoties, ka atveidojamo tēlu personībām te ir kāda nozīme. Protams, šis karuselis atklāj (tajā skaitā) Šniclera laikā skandalozo tēzi — sekss ir tik spēcīga tieksme, ka bez pūlēm pārkāpj sociālas konvencijas, taču Heiram un mums pārējiem laikmetīgajā Eiropā tas nav nekāds jaunums. Tāpēc lugā tiek modernizētas varoņu profesijas, mīkstinot sociālās atšķirības.

Turklāt tas, ka Zilo istabu var nospēlēt divi aktieri, skatītāja acu priekšā iemiesojoties no lomas lomā (varoņiem nav vārdu, tikai profesijas vai sociālie stāvokļi — prostitūta, aktrise, modele, politiķis, grāfs, students utt.), paceļ dzimumu pāri personībai. Tā ir jebkuras sievietes tikšanās ar jebkuru vīrieti vai, precīzāk, jebkuras attiecības.

Vaivara iestudējumā aktieri gan ir četri — Leons Leščinskis, Inese Kučinska, Gatis Maliks un Agnese Jēkabsone, taču princips saglabājas. Viņu atveidotie varoņi ir kā asprātīgas maskas tipiski laikmetīgām izpausmēm (žestiem, frāzēm), kā arī ironisks komentārs notiekošā universālajai dabai. Kāds kādu allaž grib. Kāds kādu allaž grib vairāk nekā otrs. Kāds kādu negrib. Mainās dzimums, vecums, auguma parametri, apģērbs, bet būtība — ne.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu