Saprast fotogrāfijas kodu • IR.lv

Saprast fotogrāfijas kodu

1
Iveta Gabaliņa. Foto — Evita Goze
Anda Burve-Rozīte

Fotogrāfijas māksliniece Iveta Gabaliņa atver laikmetīgās fotogrāfijas galeriju Rīgā un vēlas jaunajiem talantiem dot iespēju nonākt pasaules apritē

Māksliniece Iveta Gabaliņa starptautisko atzinību iemantoja 2015. gadā ar Latgalei veltīto fotogrāfiju sēriju Klēpis, vēlāk turpinājumu — Zobens lilijas. Dziļi personiskais, ar bērnības atmiņām saistītais autorfotogrāfijas projekts bija iecerēts kā veltījums Latvijas reģionam, ko visvairāk skārušas ekonomiskās problēmas, emigrācija. Māksliniece vēlējās notiekošo dokumentēt fotovalodā. Taču sākumā viņa fotogrāfijā strādāja ar komercprojektiem. Pagrieziena punkts bija studijas Lielbritānijā, kas lika uz šo jomu paskatīties plašāk. Daudzus gadus Iveta Gabaliņa (agrāk Iveta Vaivode) strādājusi, lai par laikmetīgās fotogrāfijas procesiem Latvijā zinātu vairāk.

Pirms 12 gadiem laikmetīgās fotogrāfijas entuziasti Latvijā sarīkoja pirmo fotogrāfijas vasaras skolu ISSP (Internatiional Summer School of Photography), kas pulcēja jaunus fotogrāfijas medijā ieinteresētus māksliniekus un pieredzējušus pasniedzējus. Patlaban ISSP izaugusi līdz mācību iestādei, kur pasniedz Latvijas spēcīgākie laikmetīgās fotogrāfijas mākslinieki. Un vasarās uz ISSP rīkoto vasaras skolu Kuldīgas pusē mācīt brauc pasaules līmeņa fotogrāfijas zvaigznes. Notiek diskusijas, lekcijas, izstādes. Viena no procesa virzītājām ir Iveta. Viņa ar domubiedriem nu spērusi soli tālāk: 16. februārī Berga Bazārā tiks atvērta Latvijā pirmā laikmetīgajai fotogrāfijai veltīta galerija. Tā būs arī vieta lekcijām, diskusijām un izglītības programmai. Intervijā māksliniece stāsta, kāpēc galerijas atklāšanas izstādi Džentlmeņu pirmais maršs ar slavenā poļu mākslinieka Rafala Milaha darbiem vērts redzēt ikvienam, kā arī pastāsta, kādas tēmas laikmetīgajā fotogrāfijā aktuālas patlaban.

Kad skatāties caur objektīvu, lai uztaisītu bildi, kas redzamo fiksē — jūsu vai kameras acs?
Domāju, ka tas ir jautājums par izvēli. Objektīvam ir dažādas tehniskās specifikācijas, kas ietekmē attēla kvalitāti. Es kā autors izvēlos rīku. Izvēles brīdī tas kļūst par manas acs turpinājumu.

Maģisks brīdis ir tad, kad bildēju uz filmas. Es it kā nojaušu, kam vajadzētu sanākt, bet fotogrāfija ir ļoti pietuvināta realitātei — nevaru izslēgt nejaušības elementus. Kad fotogrāfijā tos ieraugu, tas ir skaists mirklis.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu