Medikamenti, reklāma un sabiedrības informēšana: kādēļ tas nepieciešams?

  • Ivars Nelsons
  • 28.09.2017.
Aptiekas izkārtne. Foto: Edijs Pālens, LETA

Aptiekas izkārtne. Foto: Edijs Pālens, LETA

Mūsdienās reklāmas ietekme uz jebkuru preču un pakalpojumu tirgu ir divējāda – tā ietekmē gan patērētāju interesi, gan arī produkta cenu komersantu savstarpējās konkurences dēļ, kas izpaužas arī reklāmā. Tāpat reklāma arī pilda izglītojošo uzziņas un sociālo funkciju. Viss iepriekš minētais attiecināms arī uz medikamentiem. Vienlaikus publiskajā telpā bieži ir sastopami arī nepatiesi apgalvojumi, ka zāļu reklāmas un ar zālēm saistītā informācija ir viens un tas pats, taču realitātē tā nav. Ar zālēm saistītā informācija veidota, lai vērstu uzmanību zāļu piedāvājuma, cenu samazinājumiem un kopējai medikamentu pieejamībai, nevis zāļu patēriņa noieta veicināšanai.

Nesenās publiskās diskusijas, ko izraisījusi Latvijas sabiedrisko mediju (LSM) sižetu sērija, t.sk. par zāļu cenām aptiekās, iespējams identificēt dažas riskantas stāstu līnijas. Viena no tām – zāļu reklamēšana un cita veida komunikācija plašsaziņas līdzekļos, liekot domāt, ka tas ietekmē zāļu cenas un ka tieši aptiekām ar šīm aktivitātēm ir vēlme veicināt zāļu patēriņu. Realitātē tas īsti neatbilst patiesībai.

Jaunākajā žurnālā