Liktenīgā kļūda • IR.lv

Liktenīgā kļūda

6
Foto — Aldis Grasmanis
Anita Brauna

Pirms četriem mēnešiem – 21.novembra vakarā – Zolitūdē pār desmitiem cilvēku galvām iegruva lielveikala Maxima dzelzsbetona jumts. Policija atsakās prognozēt, kad tiks noskaidroti traģēdijā vainīgie, taču būvniecības ekspertu aprēķini atklāj stindzinošu secinājumu – pieļautās kļūdas ir tik rupjas, ka jumta sabrukšana bija ieprogrammēta jau projektā. Kāpēc neviens to neatklāja un neizlaboja?

Arhitektu birojs Kubs ar konstruktoru Ivaru Sergetu bija strādājis jau agrāk. Aiz muguras bija vairāki veiksmīgas sadarbības projekti Rīgā un Jūrmalā. «Ļoti komunikabls, atvērts,» būvinženieri raksturo arhitekts Andris Kalinka. «Viņš nāca uz visām plānošanas sanāksmēm, darbu izpildīja termiņos. Tas ir svarīgi, jo pasūtītāji mums dod termiņu, un tajā viss ir jāizdara,» piebilst viņa māte arhitekte Zane Kalinka.

Kad Kubs no nekustamo īpašumu attīstītāja Homburg Zolitūde dabūja pasūtījumu tirdzniecības centra un dzīvojamās mājas projektēšanai Priedaines ielā 20, viņi būvkonstrukciju sadaļas izstrādei atkal uzaicināja Sergeta firmu HND Grupa

Varbūt arī šo būvi varētu ierindot veiksmīgo sadarbības piemēru vidū, ja ne kāda projekta izmaiņa. HND Grupas sākotnējā projektā, kas apstiprināts Rīgas būvvaldē, bija paredzēta vienlaidu jumta kopne jeb sija. Projekta īstenošanas laikā to aizvietoja ar divdaļīgu, un tieši kopnes savienojuma mezgls izrādījās vājā vieta, kas vēlāk izraisīja Latvijas jaunāko laiku vēsturē lielāko katastrofu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu