Uz priekšu virza liegumu izmantot dzīvesvietas deklarēšanu biļešu maksai • IR.lv

Uz priekšu virza liegumu izmantot dzīvesvietas deklarēšanu biļešu maksai

23
Foto: Egons Ansbergs, F64

Politologs Puriņš vērsies Administratīvajā rajona tiesā par to, ka „Rīgas satiksme” nesniedz biļešu cenu maksas ekonomisko pamatojumu

Saeima šodien atbalstīja priekšlikumu grozījumiem Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, paredzot, ka personas deklarēto dzīvesvietu nevar izmantot par vienīgo kritēriju, nosakot braukšanas atvieglojumus sabiedriskajā transportā, ziņo LETA. Šis priekšlikums vēl būs jāvērtē trešajā lasījumā.

Deputāte Lolita Čigāne (Vienotība) skaidroja, ka šis priekšlikums nosaka, ka pašvaldības vairs nevarēs noteikt braukšanas atvieglojumus, ņemot vērā tikai cilvēka deklarēto dzīvesvietu. Proti, tas nevarēs būt vienīgais kritērijs, bet, piemēram, kādā pašvaldībā deklarētie pensionāri vai skolēni joprojām varēs saņemt braukšanas atlaides. Šis “Vienotības” priekšlikums attiecas uz visām pašvaldībām, bet pamatā saistīts ar Rīgu, piebilda Čigāne.

Tikmēr minēto ierosinājumu kritizēja parlamentārietis Andrejs Elksniņš (SC). “Acīmredzot galvaspilsētas iedzīvotājiem Saeimas vēlēšanās ir jāizdara izvēle, lai izbeigtu šo valdošo politiķu mūžīgo vēlmi ieriebt rīdziniekiem, jo viņu pašvaldība strādā labāk nekā valdība,” norādīja Elksniņš.

Deputāts Vladimirs Reskājs teica, ka šis ierosinājums nesasniegs mērķi, jo to “būs viegli apiet”.

Jau ziņots, ka Rīgas domē 7.oktobrī tika apstiprināti grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos, kas paredz, ka no 1.janvāra Rīgā deklarētie iedzīvotāji līdzšinējo 50 santīmu vietā par biļeti galvaspilsētas sabiedriskajā transportā maksās 42 santīmus jeb 0,60 eiro, savukārt Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem biļete maksās dubultā – 84 santīmus jeb 1,20 eiro.

Ar šādu soli Rīgas domes vadība cer pamudināt Rīgā dzīvojošos un strādājošos cilvēkus deklarēties Rīgā, lai tādējādi šo cilvēku maksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis nonāktu galvaspilsētas kasē. Tiem, kas deklarēsies līdz šā gada 31.decembrim, tiks dāvināta bezmaksas mēnešbiļete.

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Andris Ameriks (GKR) iepriekš biznesa portāla “Nozare.lv” rīkotajā diskusijā grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā vērtēja kā politisku spiedienu.

“Saeimā iesniegtais priekšlikums nav juridiski korekts, jo pašvaldība atbilstoši likumiem ir tiesīga piešķirt atlaides. Rīgas sabiedriskajam transportam nav paredzētas divas dažādas cenas, sabiedriskajam transportam ir apstiprināta viena cena atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem. Ja deklarēšanos nevar izmantot kā vienīgo kritēriju atlaides noteikšanai, būs otrs kritērijs – iedzīvotāji no 18 līdz 75 gadiem, un ar to viss tas beigsies,” sacīja Ameriks.

Savukārt portālā “manabalss.lv” aptuveni divu nedēļu laikā tika savākti vairāk nekā 10 000 parakstu pret biļešu cenu diferencēšanu Rīgas sabiedriskajā transportā. Saeimas Prezidijs 28.oktobrī “manabalss.lv” parakstīto iniciatīvu pret biļešu cenu diferencēšanu Rīgas sabiedriskajā transportā nolēma pieņemt kā parastu iesniegumu.

Iesniegums netika pieņemts kā iedzīvotāju kolektīvā iniciatīva, jo no iniciatoru sniegtās informācijas izrietēja, ka tieši par iesniegumu Saeimai ir parakstījušies apmēram 3000 cilvēku nepieciešamo 10 000 cilvēku vietā.

Vēršas Administratīvajā tiesā

Tikmēr politologs Gatis Puriņš ir vērsies Administratīvajā rajona tiesā par informācijas nesniegšanu „Rīgas satiksmē”, kur viņš pieprasījis detalizētu, oficiālu informāciju Informācijas atklātības likumā noteiktajā kārtībā, lai iegūtu datus par braukšanas atlaižu ekonomisko pamatojumu.

Vēlēšanu reformu biedrības valdes locekļa Puriņa ieskatā publiskajai kapitālsabiedrībai, kurai deleģētas pašvaldības funkcijas, jāsniedz dokumenti, kuri attaisno ekonomiski nelietderīgo lēmumu celt cenas nodokļu maksātāju dotētā sabiedriskajā transportā, kā dēļ var apgrūtināt Rīgas ekonomikas atkopšanās.

Publiskas personas komercsabiedrības pastāvēšana pati par sevi atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmajai daļai nozīmē, ka tā īsteno iepriekš minētajā tiesību normā, kā arī citur minētos valsts pārvaldes uzdevumus. Turklāt Rīgas pilsēta ir deleģējusi „Rīgas satiksmei” publiskās pārvaldes uzdevumus. Tātad valsts pārvaldes un Informācijas atklātības likuma izpratnē „Rīgas satiksme” ir nevis komersants, bet iestāde, vēsta Puriņš.

Informācijas atklātības likuma 7.pants paredz, ka par komercnoslēpumu nevar uzskatīt informāciju, kas ir saistīta ar valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu izpildi, šādos gadījumos informāciju nesargā arī komercnoslēpums. Pieprasījumā lūgti arī visi kapitālsabiedrības dalībnieku sapulču atvasinājumi, deleģēšanas līguma dokumentācija un viss tehniski ekonomiskais pamatojums, tas pamatots ar Eiropas Savienības Tiesas praksi EST T-188/97 „Rothmans International v. Commission, [1999] ECR II-2463, §62″, un Latvijas Administratīvās tiesas judikatūru lietā Nr. A42517806. Norādīts, ka nav pieņemama informācijas saņemšana iestādē, jo tā nepieciešama izpētei.

“Uzskatu, ka tas ir kauns un negods, ka informācijas atklātības veidā notiek straujšs regress – mēģina atdzīvināt cariskās patvaldības tradīcijas, slēpjot pat lēmumus no pilsoņiem”, norāda pieteicējs, kurš nekādā veidā nav varējis iegūt dokumentālu ekonomisko pamatojumu „Rīgas satiksmes” veiktajai cenu celšanai.

Šādas ziņas nav bijušas pieejamas nedz pilsētas pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas darba kārtībā, nedz arī Rīgas domes darba kārtībā.

 

Komentāri (23)

Anete 07.11.2013. 12.57

SC vēlme apiet LR likumus un darīt tā kā pašiem gribas ir vienkrāši apbrīnojama nekaunība.

+11
-1
Atbildēt

2

    Dina > Anete 07.11.2013. 13.18

    Kurmītis >> dagnija
    Ja, ja, ja … un iedot cilvēkiem kaut ko bez maksas, vai ne? … nekaunība, nelietība un piedevām vēl cūcība, vai ne? .. :)))

    +1
    -8
    Atbildēt

    0

    Agnese > Anete 07.11.2013. 13.56

    Par velti mūsdienās ir tikai gaiss, ko elpojam un siers peļu slazdā-otrajai pelei….vai tas kāds jaunums? Tikai idiotiem var ieskaidrot,ka kaut kas ir iespējams “par velti”. Uz citu cilvēku rēķina-tas gan ! Un jādomā,ka SC pakaļlaižām tiešām ir vienalga, kas ir tas cits, ja vien tas nav viņš pats.
    “Talpa”-tulkojumā -pūlis. Nu ja. Pūlim ir tāds viedoklis kāds nu viņš ir. Pūlis vairojas zibens ātrumā un garīgā atpalicība iedzimst jau 3-ajā paaudzē. Skumji, ja vien nebūtu tik baisi.

    +7
    0
    Atbildēt

    0

lebronj2356 07.11.2013. 15.44

Ļoti labi, ka piegrieza skābekli šai cūcībai – skaidrs kā diena, RD notrallinājuši naudu, RS kāš drūmo naudu no stāvvietām un RD subsīdijām, bet beigās izrādās, ka puikām apetīte aug tikai ēdot…un parādās mistiska pašizmaksa 84 santīmi par braucienu, jeb 1,2 eiro….kas ņemot vērā, ka RS NAV laika biļetes ir vienkārši fantastika un krietni dārgāk nekā citur R Eiropā, kamēr transporti ir kā braukājošas siļķu mucas, rītos vakaros un arī pa dienas vidu, kuros vēl lien iekšā biļešu kontrolieru “ablavas” reizēm pat pāris reizes brauciena laikā ! Kaut kas RS darbībā ir ļoti nepareizi un ir laiks to izlabot, nevis gandrīz 2x pacelt cenu, ridziniekiem dodot kosmētisku 6-8 santīmu atlaidi(ko nav kauna nosaukt divreiz lētāk) par vienu ļoti štruntīgu pakalpojumu !

+4
-1
Atbildēt

0

Dina 07.11.2013. 13.16

Kurmītis

Lūk tā … „politologs” …. un tādi tie letiņu sūdabrāļi – politiķi, politologi – arī ir … Kamēr krieviņi – saskaņieši, domā un štuko, kā cilvēkiem atvieglot dzīvi, padarīt kaut ko vienkāršāku, pieejamāku, lētāku … palīdzēt tiem, kuri paši sev palīdzēt nespēj … radīt kādas jaunas darba vietas … iespējas, kādu cerību stariņu nākotnē … kaut vai līdz tirgum bez maksas aizbraukt, kaut zupas virtuvi, ja neko citu …
… tikmēr letiņu pakaļas domā tikai par to, kā visu vēl vairāk sačakarēt, vēl kādu nodokli sacerēt, kādu pēdējo ādu noplēst, kādu likumu pieņemt, kurš ļautu bankām un Maksātnespējas administratoriem vēl ātrāk, vienkāršāk cilvēkus uz ielas izmest, aplaupīt, atņemt tiem pēdējo … Kāds brīnums, ka tauta balso par Saskaņu. Balsos vēl vairāk. Un pareizi darīs!
Malacis, Puriņ !! Turpini tik tādā garā ! Ui neaizmirsti uz Tiesu uzvlikt T-kreklu, kur lieliem burtiem būs uzrakstīts, kuru tieši partiju bez NA vēl tu pārstāvi … :)))

+1
-13
Atbildēt

5

    inesite15 > Dina 07.11.2013. 14.46

    kapeika : tas, ka jāpierāda tas, ka cenai jābūt kaut kādam PATIEŠĀM PAMATOTAM ciparam, ir pareizi, bet tas, ka grib aizliegt pašvaldībām iztaisīt atlaides savējiem, tas gan nav loģiski – Sigulda pirmā būs krietni apjukusi .

    0
    -4
    Atbildēt

    0

    Inese > Dina 07.11.2013. 13.39

    IR “aizmirsa” uzrakstīt, ka “politologs” Gatis Puriņš ir partijas Vienotība Ētikas komisijas loceklis.

    http://www.vienotiba.lv/media/resized/biedri/c66b2ed8136446db020cbd5378900113.jpg

    +2
    -4
    Atbildēt

    0

    Inese > Dina 07.11.2013. 15.30

    Un ne vārda no IRsiešiem vai “politologa” Puriņa nesagaidīsim, ka, piemēram, no 2014. gada 1. janvāra arī visiem Varšavas iedzīvotājiem vai nodokļu maksātājiem Varšavā sabiedriskais transports būs lētāks nekā nevaršaviešiem. Vai arī šo infu Latvijas iedzīvotāji nedrīkst zināt? ;)

    http://www.ztm.waw.pl/download/newsZdjecie/gl_1045_mn_dsc6142bil_kopia.jpg

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    Inese > Dina 07.11.2013. 15.31

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    andris902 > Dina 07.11.2013. 16.22

    …ekonomisko pamatojumu un aprēķinus biļešu cenas paaugstināšanai – studijā!….
    ….RS sabiedriskā transporta izmaksas sastāda 3,50 Ls/km, lai gan pārējā sab.transporta izmaksas valstī ir uz pusi lētākas….
    …nevar vienai daļai braucēju samazināt biļešu cenas uz tā rēķina, ka otrai – tās paaugstina par 70%…

    +1
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu