Liepājas skolotājs savā mājas lapā bez saskaņošanas publicējis Valda Klišāna grāmatu „Vēsture vidusskolai”
Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Ina Druviete (Vienotība) pauž cerību, ka jautājums par Liepājas vēstures skolotāja Pāvela Jura atzīšanu par aizdomās turēto izdevniecības grāmatas neatļautā publicēšanā atrisināsies mierizlīguma ceļā. Šis gadījums apliecina, ka steidzami ir jāsakārto mācību grāmatu digitalizācijas jautājumi, uzskata politiķe.
Latvijā autortiesības ir aizsargātas un Saeimas Juridiskā biroja pārstāvji norādījuši, ka šajā gadījumā varētu būt pārkāpts likums, skaidro Druviete. Deputāte teic, ka, nenoliedzami, grāmatas publicēšana veikta cēlu mērķu vārdā un bez savtīgām interesēm. Viņa norādīja, ka juristiem būtu jājautā, vai pašreizējā situācijā ir iespējams pārtraukt pret skolotāju sākto procesu. Ņemot vērā Jura rīcības misiju, Druviete cer, ka gadījums aprobežosies ar brīdinājuma izteikšanu, raksta LETA.
Šis notikums liecina, ka nav sakārtota likumdošana attiecībā uz mācību grāmatu digitalizāciju un Kultūras ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai būtu kopīgi jāizstrādā atbilstošs risinājums. Lai izveidotu atbilstošu sistēmu, ir jāuzklausa visu ieinteresēto pušu viedoklis, skaidroja komisijas priekšsēdētāja.
Druviete norādīja, ka ir jāizsaka pateicība skolotājam par izveidoto mājaslapu, jo tā ir lieliska, taču tas nemaina faktu par likuma pārkāpšanu.
Jau ziņots, ka Valsts policija ceturtdien veikusi kratīšanu Liepājas 15.vidusskolas vēstures skolotāja, Liepājas Universitātes doktoranta Pāvela Jura dzīvesvietā un atzinusi viņu par aizdomās turēto saistībā ar vēstures grāmatas neatļautu publicēšanu internetā.
Jurs aģentūrai LETA pastāstīja, ka ceturtdien iznācis no mājas, lai dotos uz skolu pie bērniem, taču pie viņa pienākuši četri policisti no Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldes. Viņi veikuši kratīšanu mājā, paņēmuši datoru un divas stundas pedagogu pratinājuši.
Skolotājam piemēroti dažādi drošības līdzekļi, viņš atzīts par aizdomās turēto pēc Krimināllikuma panta par autortiesību vai blakustiesību pārkāpšanu, ja ar to radīts būtisks kaitējums ar likumu aizsargātām personas interesēm. Par šādu noziegumu viņam draud brīvības atņemšana līdz diviem gadiem vai piespiedu darbs, vai naudas sods.
Šādas policijas darbības notikušas, pamatojoties uz SIA “Apgāda Zvaigzne ABC” valdes priekšsēdētājas Vijas Kilblokas 5.februāra iesniegumu policijā par Jura izveidoto mājas lapu “www.pavelsjurs.lv”, kurā bija ieskenēta izdevniecības izdotā Valda Klišāna grāmata “Vēsture vidusskolai”. Jurs apgalvo, ka bijusi ievietota atsauce uz izdevniecību “Apgādu Zvaigzne ABC”, “taču diemžēl saskaņojuma nebija”.
Kā skaidro skolotājs, mājas lapa “www.pavelsjurs.lv” ir pirmā Latvijā, kurā bērni par velti varēja apgūt dažādas vēstures tēmas. Tajā bija Jura sagatavota audiolekcija, prezentācijas un citi metodiskie materiāli. Mājas lapu skolotājs izveidojis, jo daudziem bērniem nav nepieciešamo līdzekļu, lai iegādātos mācību materiālus. Par mājas lapas izveidošanu skolotājs bija saņēmis pat atzinību no Izglītības un zinātnes ministrijas.
Policija mājas lapu patlaban bloķējusi, un par to Jurs arī pauž neapmierinātību, jo uzskata to par savu intelektuālo īpašumu, turklāt tieši patlaban tā ir nepieciešama, jo bērniem ir eksāmenu laiks.
“Man ir atņemts dators, kurā bija svarīgas publikācijas. Jautājums ir – vai tiešām ar šādām represīvām metodēm jāvēršas pret pedagogu, kurš no mājas lapas uzturēšanas nav guvis nekādu materiālu labumu, bet, gluži pretēji, es pats no savas algas maksāju par tās uzturēšanu. Es saprotu, ka esmu pārkāpis autortiesību likumu, bet vai tiešām šādā veidā jārīkojas?” norādīja pedagogs un piebilda, ka šo situāciju varēja atrisināt civiltiesiskā kārtībā.
“Šāda policijas rīcība laikam nozīmē to, ka turpmāk mācību procesa laikā darba burtnīcas un grāmatas kopēt nevarēsim. Cik tālu aiziesim? Tad jātiesā visi. Kamēr visa valsts mudž no ofšoriem, tikmēr atrod skolotāju Liepājā,” ironizē Jurs.
Ņemot vērā iepriekšminēto, skolotājs vēstulē Kilblokai lūdzis rast iespēju panākt mierizlīgumu šajā krimināllietā.
(papildināta ar Inas Druvietes teikto)
Komentāri (123)
silvija_vitina 17.05.2013. 08.17
Mana sašutumam nav robežu, cik kriminālā valstī mēs dzīvojam! Noziedznieks Neo, kas “piesedzās” ar zinātniskā pētnieka masku, tagad arī skolotājs. Galvenais, ir pilnīgi saprotams, cik neatsveramu kaitējumu abi ir nodarījuši valstij un sabiedrībai! Paldies dievam, mums vēl ir godīgi pilsoņi lembergi, zaharjini (saraksts nepilnīgs), kas kompensē šo noziedzīgo pasauli un ļauj “parastajam mirstīgajam” justies pasargātam.
2
archoftriumph > silvija_vitina 18.05.2013. 07.47
un arii panjeema datoru uz nopratinaasanu vairaaku gadu garumaa. ar visiem skolotaja personigajiem materiaaliem. un aizveera lapu ciet, nevis paluudza uz laiku “izsleegt” striidiigo graamatu. lai sabiedriiba nevareetu paarliecinaaties ko tad iisti skolotaajs tur labu izdariijis.
vai tiesam sajaa valstii nevienam nav varas paar muusu peerkamo ekonomisko policiju?!
0
Ainārs > silvija_vitina 17.05.2013. 12.17
Pievienojos sašutumam, īpaši par nesamērību – 4 policisti un vēl pratināja? Nepietika ar 1 policistu un 30 min pratināšanu?
0
garausiitis 17.05.2013. 08.40
Pievienojoties tradutrīcei gribu piebilst ka interesanti salīdzināt divas EP darbības Liepājā – LM lietai , lai nonāktu līdz kratīšanai vajadzēja 9 mēnešus ( glūži kā bērnam lai nāktu pasaulē :) ) un spēcīgu grūdienu valsts uzmetiena mēģinājuma formā . Savukārt “nabaga” skolotāja lietā aš veseli četri policisti notērēja savu dārgo laiku un vajadzēja vien 3 mēnešus no iesnieguma brīža. Izteikšu minējumu Ķilblokas iniciētās lietas sakarā – savulaik ,kad tvarstīja e-bibliotēku , tad neformāli tika mēļots ,ka lietas rit relatīvi ātri , jo Ķilbloka ir “ieeļļojusi” struktūru . Skatot patreizējo situāciju arī liekas dīvaina EP cītīgā rīcība – varētu padomāt ,ka skolotājs kaut kur taisījās slēpties, bēdzināt datoru vai kā tamlīdzīgi un viņu vajadzēja veseliem četriem policistiem sagaidīt pie mājas … Smieklīgi . Te manuprāt KNAB arī būtu nedaudz ko painteresēties kapēc tāda centība …
5
modriss > garausiitis 17.05.2013. 14.18
->articulus100
Ne tikai vārdu var likt blakus, bet derētu arī pašu Repši ievietot vienā kamerā ar tik bieži peltajiem citiem kungiem…
0
Sandris Maziks > garausiitis 18.05.2013. 14.27
Maxss
Uz desmit minūtēm, varbūt derētu ar, lai pagūtu augšminētiem “kungiem” šnobeļa kaulus iedzīt smadzenēs.
0
efeja60 > garausiitis 17.05.2013. 10.50
KNAB nav laika, vēlēšanas tuvojas.
0
Sandris Maziks > garausiitis 17.05.2013. 11.09
lno
“ne tikai Repše varēs atgriezties, bet arī Šķēle un Šlesers..”
Vai tas ir jēgā, katru reizi, kad piemin absolūto krievu, drausmīgāko briesmoni cilvēces vēsturē, Staļinu, uzreiz piesaukt arī Hitleru, Napoleonu vai Dalailamu? Repšes vārdu likt blakus augšminētiem “kungiem”?
0
dro > garausiitis 17.05.2013. 09.11
klusais. Derētu arī pieminēt Jābobsona lietu un 16. marta vakhanālijas Zivs pūst no galvas. Paies neliels laiciņs un ne tikai Repše varēs atgriezties, bet arī Šķēle un Šlesers, nemaz nerunājot par Ventspils caru:)
0
g_liene 17.05.2013. 09.43
Autortiesību likums. http://www.likumi.lv/doc.php?id=5138#p21
18.pants. Autora mantisko tiesību ierobežošanas principi
[..]
(2) Šajā nodaļā noteiktos autora mantisko tiesību ierobežojumus piemēro tādā veidā, lai tie nebūtu pretrunā ar autora darba normālas izmantošanas noteikumiem un nepamatoti neierobežotu autora likumīgās intereses.
19.pants. Autora darba izmantošana bez autora piekrišanas un atlīdzības
(1) Autortiesības nav uzskatāmas par pārkāptām, ja bez autora piekrišanas un bez atlīdzības šajā likumā noteiktajā kārtībā:
[..]
2) darbs tiek izmantots izglītības un pētniecības mērķiem, ievērojot šā likuma 21.panta noteikumus;
21.pants. Darba izmantošana izglītības un pētniecības mērķiem
(1) Obligāti norādot izmantotā darba nosaukumu un autora vārdu, kā arī ievērojot šā likuma 18.panta otrās daļas noteikumus, atļauts izziņotus vai publicētus darbus vai to fragmentus izmantot izglītības standartiem atbilstošās mācību grāmatās, radio un televīzijas raidījumos, audiovizuālos darbos, vizuālos uzskates līdzekļos un tamlīdzīgi, kas tiek speciāli radīti un izmantoti izglītības un pētniecības iestādēs nepastarpinātā mācību un pētniecības procesā to darbības mērķim atbilstošā apjomā nekomerciālos nolūkos.
1
lailabidzane > g_liene 17.05.2013. 10.34
.
Skaisti.
Bet kādi ir secinājumi?
Vai ir abu pušu saskaņots viedoklis, ka 18. panta (2) tiek ievērots?
0