Rīgas ostas pārcelšanas risks – zaudēt ES naudu vai pārmaksāt

  • Sanita Jemberga
  • 14.07.2011
Osta. Foto: Dāvis Valbaks, F64

Osta. Foto: Dāvis Valbaks, F64

Neapskaužamā situācijā nonācis viens no lielākajiem projektiem, ko Latvija īsteno ar ES fondu atbalstu - Rīgas ostas pārcelšana no Vecrīgas namdurvīm uz industriālu teritoriju otrā Daugavas krastā. 

Ne tikai konkursā uzvarējis piedāvājums, kas ir 12,7 miljonus latu dārgāks par lētāko un ir apstrīdēts Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), bet tā ietvaros Rīgas brīvosta par publisko naudu vēlas būvēt arī piestātnes, ko to nomnieki ir gatavi finansēt paši un sakās varam uzbūvēt četras reizes lētāk, ceturtdien vēsta žurnāls "Ir".

Žurnāls ziņo, ka projekts sākās pirms pieciem gadiem, kad Rīgas dome nolēma līdz 2013.gadam aizvākt ostu no vēsturiskā centra. Viens no svarīgākajiem apsvērumiem bija pilsētas gaisa kvalitāte, kurai kaitē kravu putekļi un par ko valsti iesūdzēt piedraudējusi Eiropas Komisija. Tāpēc osta ir apņēmās Krievu salā uzbūvēt infrastruktūru, tostarp jaunas piestātnes, diviem ogļu pārkraušanas operatoriem -- "Strek" un "Rīgas centrālais terminālis" (tā mātesuzņēmumu KNAB tā sauktajā oligarhu lietā saista ar Šķēles, Lemberga un Šlesera slēptām īpašumtiesībām).

Jaunākajā žurnālā