Dombrovskis pieļauj valsts palikšanu mazākumā airBaltic • IR.lv

Dombrovskis pieļauj valsts palikšanu mazākumā airBaltic

25
AirBaltic. Foto: Jānis Saliņš, F64
Sanita Jemberga

Tas var notikt, ja nauda uzņēmumam tiek iegūta ar tā akciju kotēšanu fondu biržā.

Premjers Valdis Dombrovskis (Vienotība) pieļauj, ka valsts varētu kļūt par nacionālās lidsabiedrības “airBaltic” mazākuma akcionāru, ja uzņēmuma pastāvēšanai nepieciešamā nauda tiek iegūta ar tā akciju kotēšanu fondu biržā akcionāru, ja uzņēmuma pastāvēšanai nepieciešamā nauda tiek iegūta ar tā akciju kotēšanu fondu biržā. Viņš arī pieļauj, ka uzņēmuma darbības rezultāti un saspīlējums attiecībās ar tā vadītāju Bertoltu Fliku var novest līdz lūgumam otrajam akcionāram viņu nomainīt.

“Tādu risinājumu [palikt mazākumā – red.] nevar izslēgt un tā ir viena no lietām, par ko var domāt un pat piekrist Flikam, jo cita starpā tas nozīmē normālas akcionāru attiecības un caurskatāmu pārvaldi. Ja “airBaltic” kotētos biržas pirmajā sarakstā, un es neredzu iemeslu, kādēļ lai tas kotētos citā, tas paredz ļoti skaidras prasības attiecībā uz pārvaldi, uz caurskatāmību, un šādā gadījumā to var apsvērt,” atbildot uz jautājumu, vai tiek apsvērts scenārijs, kurā valsts kļūtu par mazākuma akcionāru, Dombrovskis teica intervijā ir.lv pirms došanās uz ASV un Brazīliju.

Naudas piesaistīšana ar akciju kotēšanas palīdzību ir viens no risinājumiem, ko lūgts vērtēt finanšu konsultantiem no ‘Prudentia”, kam nedēļu pirms akcionāru sapulces jāsniedz Satiksmes ministrijai (SM) atzinums par iespējamiem risinājumiem. SM arī uzdots uzņēmuma vadībai prasīt nodrošināt, lai auditētais gada pārskats par pērno gadu valstij būtu pieejamas vairākas dienas pirms 25.jūlijā paredzētās akcionāru pilnsapulces (likums prasa līdz 1.augustam).

Tāpat lidsabiedrības vadībai ir jāiesniedz ziņojums par pirmo sešu mēnešu rezultātiem, “jo tas KPMG audits, par ko te visi runā, ir atzinums par pirmajiem trim mēnešiem, kas ir balstīts vienīgi uz uzņēmuma vadības sniegto informāciju un kurā vispār nav vērtēti darījumi ar Flika saistītajiem uzņēmumiem,” teica Dombrovskis.

Auditētais gada pārskats parādīšot, kā uzņēmuma rezultāti atbilst Flika valdībai pērn iesniegtajam biznesa plānam, kas tika izskatīts pirms 15,6 miljonu latu ieguldīšanas “airBaltic” pamatkapitālā. “Pēc gada pārskata saņemšanas būs tas brīdis, kad vērtēt atbilstību vai neatbilstību, un vai esošais vadītājs var turpināt darbu,” teica Dombrovskis. Atbildot uz jautājumu, vai SM ir dots uzdevums runāt ar otru akcionāru par atbalstu Flika nomaiņai, premjers atbildēja: “Nevaru izslēgt, ka to tuvākajā laikā nāksies darīt”. Ja auditētā 2010. gada pārskata nebūšot, sapulci vai nu nāksies pārcelt, vai lemt vienīgi par jaunu padomes locekļu iecelšanu no “Baltijas aviācijas sistēmām” (BAS).

BAS pārstāvji nesen atkāpās, protestējot it kā pret valsts izvirzīto padomes locekļu neprofesionalitāti, taču vienlaikus tā nogriežot iespēju nomainīt Fliku. “airBaltic” vadītāja kandidātu nosauc BAS, bet apstiprina vai atceļ padome ar četrām balsīm no piecām. Valstij ir trīs pārstāvji, līdz ar to nomaiņai ir nepieciešama arī viena BAS balss. BAS pagaidām vienīgi paziņojusi, ka 25.jūlija akcionāru sapulces darba kārtībā iekļauts jautājums par uzņēmuma pamatkapitāla palielināšanu. Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) jau paziņojis, ka valsts par to nerunās, kamēr nebūs panāktas izmaiņas tai neizdevīgajā akcionāru līgumā.

Valdība pirms sapulces Flikam arī nosūtījusi divas vēstules.

Vienu sūtījis Dombrovskis, aicinot neizplatīt nepatiesas ziņas par viņa un ekonomikas ministra slepenām sarunām ar potenciāliem investoriem, par ko Fliks nesen vēstīja paziņojumā presei. Dombrovskis sacīja, ka gan viņš, gan Artis Kampars (Vienotība) valdībai apliecinājuši, ka nekādas slepenas sarunas nenotiek. Ja Fliks domājot pērn Pekinā notikušo tikšanos ar Ķīnas aviolīnijas “Hainan Airlines” vadību, tajā Fliks piedalījies pats un dzirdējis atbildi, ka privatizācija netiek plānota. “Tobrīd mēs tikko bijām palielinājuši pamatkapitālu, uzklausījuši Flika sniegto informāciju, ka veicot šo darbību, nākamajos gados būs peļņa, un nebija nekādas vajadzības lemt ne par privatizāciju, ne par papildus kapitāla piesaisti,” teica Dombrovskis.

Otru vēstuli nosūtījis Augulis ZZS, aicinot apliecināt Flika publiski teikto, ka uzņēmumam nav īstermiņa likviditātes problēmu. “Ja tā ir, tad mēs te pilnīgi velti runājam un nekāda nauda nav vajadzīga,” sacīja valdības vadītājs. Satiksmes ministrijā ir.lv apliecināja, ka atbilde vēl nav saņemta. Pirms tam ministrs apliiecināja, ka uzņēmums šogad strādā ar 13 miljonu latu zaudējumiem. Pagaidām publiski nezināma apjoma zaudējumi bijuši arī 2010.gadā. Neoficiāli tiek minēti vairāki desmiti miljonu, lai gan Fliks februārī padomei ziņoja par 9,6 miljoniem.

“Air Baltic Corporation” ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un “Baltijas Aviācijas sistēmas” (47,2%). “Baltijas Aviācijas sistēmas” vienādās daļās pieder Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai “Taurus Asset Management Fund Limited”, kas neoficiāli tiek saistīta ar “airBaltic” lielākā aizdevēja, Latvijas Krājbankas” īpašnieku Vladimiru Antonovu.

 

Komentāri (25)

janazakovica 14.07.2011. 11.46

valsts lidzeklu izzagsana liela apmeraa turpinas un neko neviens nevar izdarit..paldies sloseram kurs nezin kapec vel ir brivibaa.

+11
0
Atbildēt

0

mary75 14.07.2011. 12.04

Pagaidām, izskatās, visu krējumu nosmeļ Fliks, dažādi pietivinātie, un dažas Latvijas augsta ranga amatpersonas, toties visus zaudējumus sedz valsts, jo ātrāk tiks vaļā no šīs te kompānijas, kas nolaista uz grunti ne bez PLL un TB, tagad arī ZZS ziņas, jo labāk.

+9
-3
Atbildēt

5

    astra_ozo > mary75 14.07.2011. 12.22

    kompānijas, kas nolaista uz grunti ne bez PLL un TB, tagad arī ZZS ziņas
    =============
    ar “TB ziņu” Tu domā Dombrovska 1. valdības laikā veikto zīmolu pārdošanu? Vai arī ir kādi citi, tikai dzerim zināmi, TB grēki?
    Un ko pašlaik var darīt ZZS? Ā, Tu jau reiz teici, ka Tev ideju nav… :) Ja Tu nevari neko ieteikt, varbūt Dombrovskis var…

    +2
    -6
    Atbildēt

    0

    astra_ozo > mary75 14.07.2011. 16.30

    p.p.s. par Šlesera – Flika līgumu Dombrovskis vērsās prokuratūŗā – esot saņemta atbilde un slēdziens – ķipa viss likumīgi.
    Pret Gerhardu vispār no Dombrovska (vai tiesībsargājošām institūcijām) nekādu iebildumu NAV bijis. Tā ka nevajag tukši pļurkstēt un malt vienu un to pašu demagoģiju. Ja likumi ir stulbi, tad nevajag censties uzvelt vainu politiķiem, kas tev nav simpātiski.

    0
    -2
    Atbildēt

    0

    astra_ozo > mary75 14.07.2011. 16.23

    jautājums jau ir cits – cik ilgi Dombrovskis (viņš taču ir reālais valsts galva, vai ne?) izliksies par “beigtu zivi”? Drīz jau divarpus gadi amatā.
    p.s.Labi, ka vismaz atzīsti, ka ideju, ko darīt ar AB, jums NAV…

    +1
    -3
    Atbildēt

    0

    andris902 > mary75 14.07.2011. 17.33

    …atbildību drīkst prasīt tikai no tiem politiķiem, kuri Andžam nav simpātiski?…:))

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    mary75 > mary75 14.07.2011. 12.42

    Sīkumos neiedzilinoties – kurš tad, ja ne atbildīgie ministri, atbild par šo situāciju, kas izveidojusies ne jau vienas dienas laikā?
    Un tie nebija Šlesers, vēlāk Gerhards, tagad Augulis no PLL, TB, un ZZS?
    Vai tad viņi nav tie, kas pārstāvēja valsts intereses, un iecēla valsts pārstāvjus šai kompānijā?
    Ja viņi ne par ko neatbild, tad kurš tad atbild, pēc tavām domām?
    Kā parasti, neviens?
    Saprotams, pārsvarā atbildība uz Šleseri un Gerhardu, bet, Auguļa uzbrauciens Kapmparam arī par ko liecina.

    +9
    -1
    Atbildēt

    0

krabis57 14.07.2011. 12.24

Kāda atšķirība – valsts ir vairākuma vai mazākuma akcionārs, ja tāpat tur notiekošos procesus tā nespēj ietekmēt.

+8
-2
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu