Eksperiments ar dinozauru • IR.lv

Eksperiments ar dinozauru

4
Foto — Rūta Kalmuka, F64
Nellija Ločmele

Kā ir jāmainās skolām, lai tās sagādātu drošu nākotni bērniem? Zanei Oliņai no Iespējamās misijas ir atbilde 

Pozējot portretam, direktore Zane Oliņa sēž uz galda Iespējamās misijas birojā un aizrautīgi stāsta par Mumbajas graustu skolām – bērniem deg acis, un vecāki atlicina mācībām naudu no dienā nopelnītā viena dolāra, jo izglītība būs lifts ārā no posta. Indija, tāpat kā Latvija, ir starp 18 pasaules valstīm, kurās izglītības sistēmā jaunu dzīvību cenšas iepūst Teach for All tīkla dalīborganizācijas. Iespējamā misija to dara, jau ceturto gadu atlasot un sūtot uz skolām dažādu studiju programmu beidzējus, kuri vēlas mācīt bērnus un paši divus gadus mācīties par mūsdienīgiem skolotājiem. Indijas ļaudīs jūtams cīnītāju gars, un arī Latvijā tas vajadzīgs – savs stāsts par to, kā kļūt veiksmīgiem. Zanei ir plāns. Deviņus gadus studējot un mācot studentus ASV, viņa sēdēja uz koferiem, jo zināja, ka atgriezīsies Latvijā un ķersies vērsim pie ragiem. 

Par skolotāju piedzimst vai izmācās?
Es teikšu – izmācās. Viedoklis, ka par skolotāju piedzimst, ir tik ilgi iesakņojies, ka jāsāk svērt pendeli uz otru pusi. Skolotāja darbā ir daudz prasmju, kas jāiemācās. Visi esam skolotāji. Teiksim, ja organizācijas vadītājs nav labs skolotājs, ja neredz priekšā cilvēku, kas attīstās, neprot atbalstīt, nedod iespēju kļūdīties… Skolotājs īstenībā ir vadītājs klasē. 

Vai mācīšanas metodēs ir notikusi kāda globāla paradigmas maiņa, līdzīgi kā reiz nomainījās uzskats par zemes plakanumu?
Jautājums ir par pieeju – uzmanības centrā ir skolotājs vai skolēns? Pašlaik arvien lielāka izpratne ir par to, cik liela nozīme izglītībā ir iepriekšējai pieredzei, jo visu laiku bija uzskats, ka cilvēks ir balta lapa un krāmējam visu ko iekšā. Īstenībā mums ātri izveidojas izpratne par pasauli, un ir daudz nepareizu priekšstatu, kas ikdienā «strādā», un tos mainīt cilvēkam nav motivācijas. Jau [psihologam Žanam] Piažē bija tēze, ka mācīšanās notiek tikai tad, kad mēs nonākam nelīdzsvara stāvoklī – mums ir dabiska vajadzība visu laiku būt līdzsvarā, izskaidrot. Skolotāja triks ir zināt, kas ir šie nepareizie priekšstati un iemest āķi lūpā, pierunāt izkāpt ārā no līdzsvara. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu