Meklējiet Šleseru • IR.lv

Meklējiet Šleseru

16
Elmārs Rudzītis, F64
Askolds Rodins

Vienpersoniski parakstīts līgums – vienpersoniska atbildība?

Likumsakarīga, taču, šķiet, novēlota rīcība. Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (Vienotība, JL) nosūtījis vēstuli ģenerālprokuroram Ērikam Kalnmeieram, lūdzot vērtēt pusotru gadu vecu notikumu, kura augļus var iznākt baudīt tagad. Runa ir par sadarbības līgumu, kuru noslēdza “airBaltic” īpašnieki –  Bertoltam Flikam piederošā SIA “Baltijas aviācijas sistēmas” (BAS) un valsts.

Valsts vārdā līgumu parakstīja satiksmes ministrs Ainārs Šlesers (PLL, LPP/LC). Parakstīja bez valdības pilnvarojuma Ivara Godmaņa (LPP/LC) vadītās valdības darba pēdējā nedēļā. Vienpersoniski uzņemoties lēmumu parakstīt līgumu, Šlesers tikpat vienpersoniski būtu saucams pie atbildības, ja izrādīsies, ka līgums rada kaitējumu valstij. Saukt to par diversiju, šķiet vēl būtu pāragri.

Tagad premjers gaida Ģenerālprokuratūras atzinumu, vai šis līgums atbilst valsts interesēm. Valstij pieder “airBaltic” kontrolpakete, taču, saskaņā ar šo līgumu noteicējs lidsabiedrībā ir Fliks. Līgumā, piemēram, ir ierakstīts, ka Fliku var atlaist no darba tikai BAS. Tātad – Fliku var atlaist tikai pats Fliks. Tas būtu komiski, ja patiešām nebūtu sākusi briest šāda nepieciešamība.

Aizvakar notika visai neparasta preses konference. Tajā uz jautājumiem atbildēja Fliks un Lietuvas satiksmes ministrs Eligijs Masjulis. Flikam ir galvu reibinoša iecere: dot otro elpu nīkuļojošajai Viļņas lidostai, dibinot Lietuvā aviosabiedrību. Tas būtu tikpat vareni kā ar sevis atlaišanu. “airBaltic” minoritārais akcionārs dibina lidsabiedrību, kas objektīvi – citādi nemaz nevar būt – kļūs par “airBaltic” konkurentu. Fliks ir ceļā uz klasisku interešu konflikta situāciju.

Uz to publiskajā telpā jau norādījis premjers Dombrovskis. Flikam pašam tā nešķiet. Lietuvas aviosabiedrībā viņš būšot tikai investors, amatus neieņemšot, un vispār tas “nekādi neietekmēs Latvijas lidsabiedrības “airBaltic” darbu un attīstību”. Pēc Flika teiktā, ja Lietuvā “neapmestos uz dzīvi” BAS, to izdarītu kāds cits, jo Viļņas lidosta nav noslogota. Piemirsušies Flikam, piemirsušies paša vārdi, ka “airBaltic” jāveido par Baltijas valstu reģionālo lidsabiedrību.

Flika argumentācija ir diezgan neskaidra, un, galvenais, nepārliecinoša. Tāpēc – meklējiet Šleseru! Runātnīgāks būdams, viņš izklāstīja, ka veidot ar “airBaltic” konkurējošu struktūru Lietuvā, Fliku izprovocējusi Latvijas valdība. “Lietuva tagad tikusi pie unikālas iespējas. Un galvenais jautājums, kāpēc Fliks aiziet uz Lietuvu? Viss ir ļoti vienkārši – vajadzēja lidostā būvēt jaunu termināli. Bet kur ir jaunais terminālis? Kur?” tā Šlesers. Pēc “premjerministra amata kandidāta” teiktā, valdība izdarījusi lielu kļūdu, atsakoties īstenot viņa piedāvāto jaunā termināļa būves projektu, kuram pēc ieceres vajadzēja notikt valsts un privātās partnerības variantā. Pat būvnieki jau tikuši noskatīti – Turcijas būvkompānija TAV un mūsu pašu vecā labā “Skonto būve”. Un – nekā, taisni raudāt gribas!

Fliks kā “atriebes ierocis” – tas ir kaut kas jauns. Ja valdība tagad pārdomātu un, izpatīkot Šleseram vai pakļaujoties viņa spiedienam, revidētu jau izlemto termināļa būves jautājumu, vai tas nozīmētu Flika atteikšanos no jaunu medību lauku apsaimniekošanas plāniem?

Lietuvas eventuālā lidsabiedrība vēl nav pat uz papīra, tās nosaukumu sola publiskot nākamā gada janvārī, bet lidojumus no Viļņas lidostas paredzēts sākt aprīlī. Atliek gaidīt, kas būs tālāk.

Līdz ar Flika paziņojumu, ka viņš gan “paliks savā vietā”, gan noenkurosies Lietuvā, kas gan principā nav iespējams, aktualizējas Flika BAS īpašumā (?) nonākušā “airBaltic” zīmola liktenis. Te var sanākt sarežģīti tiesu darbi.

Nav zināms, cik ilgs laiks Ģenerālprokuratūrai būs vajadzīgs, lai atbildētu uz Ministru prezidenta vēstulē uzdoto jautājumu. Patiesībā – jo ātrāk, jo labāk. Visām skandālā iesaistītajām pusēm rastos tālākās rīcības izejas punkts, bet vēlētājiem raižpilnajās priekšvēlēšanu dienās nāktu “informācija pārdomām”. It īpaši tiem, kas vēl tikai domā, vai iet balsot un par kuriem balsot.

Komentāri (16)

Janka, Janic 22.09.2010. 20.30

par diversiju nee , par valsts nodeviibu gan….cik pienaakas peec šii panta???

+20
0
Atbildēt

1

    griezējs > Janka, Janic 23.09.2010. 12.17

    Jo vairāk,jo labāk.Vēl jau godu varētu glābt nošaujoties,bet kur nu,sāks atkal raudāt.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

reksa 22.09.2010. 20.57

Buldozera pagrīdē izspiestās gāzes ir izrādījušas ļoti indīgas…

+20
-1
Atbildēt

0

gundega_heiberga 22.09.2010. 21.01

Cieti tā valsts. šoreiz ar raudāšanu cauri netikt – nāksies čurāt gultā.

+16
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu