''Laucanieki'', čurātāji un šķitums • IR.lv

''Laucanieki'', čurātāji un šķitums

24
Elmārs Rudzītis, F64
Andris Vanadziņš

Vēlētāju izvēli noteiks spēja atšķirt sevi no paštēla

Režisora Alvja Hermaņa intervija pagājušās nedēļas žurnālā Ir ne viena aizķēra, bet radīja noturīgu ''niezi''. Īpaši divas lietas – trāpīgi pamanītā latviešu spēja ar pārliecību veikt divas pilnīgi pretrunīgas darbības un Hermaņa pašpretrunīgais secinājums, ka izglītotie latvieši Rīgā balsos par ''Vienotību'', bet laucinieki – par ''baseinā čurātājiem''.

''Niez'' ne tāpēc, ka mani kā laucinieku aizvainotu šāds vīzīgs vērtējums. Priekšstats par lāga vientiešiem ''laucaniekiem'', kas labu vien ēd, klausās Radio 2, reizi gadā dodas uz kapusvētkiem, uzcirtušies ''second hand'' drēbītēs, un balso tā, kā viņiem iesaka, allaž tik smaidīgais čurājošais puisēns no ostas pilsētas, pilnīgi neko nepasaka par lauciniekiem. Vairāk tas pasaka par šāda priekšstata lietotāja attiecībām ar augstprātību.

''Niezi'' rada tas, ka Latvijas politikā un diemžēl arī tās vērtējumos dominē akurāt šādi priekšstati, tēli un to savstarpēja ņemšanās. Līdz ar to ir daudz emociju, daudz vārdu un ļoti maz satura. Buldozers jaudīgi stumj vārdu virtenes, godīgie – priekšzīmīgie, rātnā rindā nostājuši, deklamē montāžu, ''laucaniekus'' pārstāvošie dīžājas ar vienas pilsētas skatu kartiņām, krievi saprotoši līdzjūtīgā tonī mierina apjukušos latviešus…  Tāds šķitumu karnevāls, kura skaļajā jezgā neiespējami sadzirdēt sarunu par to, kas tad īsti Ir. Tagad. Te. Un to, kā tad izpaužas mana vēlētāja atbildība par Latvijā notiekošo?

Nedomāju, ka atbildīgums izpaužas partiju programmu dūšīgā lasīšanā un vērtēšanā. Jo tās nepasaka neko, vien atspoguļo politiķu un viņu konsultantu priekšstatu par to, ko tēls, vārdā ''mūsu vēlētājs'', varētu vēlēties. Manuprāt, atbildīgums izpaužas vēlmē un spējā nedaudz piepūlēties, lai redzētu atšķirību starp ''šķist'' un ''būt''. Starp to, kādi varas pretendenti grib mums šķist, un to, kādi viņi ir. Nošķirt jau nav grūti. Vārdi un emocijas liekamas sadaļā ''šķist'', bet izvēle un rīcība – ''būt''. Ja vārdos ir iestāšanās par lauku attīstību, bet rīcībā – cukura nozares ''pakāšana'' un nespēja Latvijas lauksaimniekiem panākt līdzvērtīgus spēles noteikumus Eiropas Savienības tirgū! Ja emocijās ir jaudīgs buldozers, kas rullē cieti, bet izvēlēs – šofera dēlu darbiekārtošana un ceļi, kas ātri kļūst mīksti! Tā turpinot, var ātri vien nonākt pie – johaidī, bet par ko lai balso?! Lai atbildīgi atbildētu uz šo jautājumu, vēlētājam visupirms jālūko godīgi nošķirt savus ''šķist'' un ''būt''.

Hermaņa minētais latviešiem skādējošais pašpretrunīgums taču rodas no tā, ka latvietis, kāds viņš sev šķietas, var darīt ko pilnīgi pretēju latvietim, kāds nu viņš ir. Teiksim, ar pārliecību balsot par tiem, kuru tēli visprasmīgāk mielo viņa vēlmi šķist gudram, strādīgam, cēliem tikumiem apveltītam un bezgala kulturālam, bet pēc vēlēšanām pārliecinoši atskārst – nu gan ir sūdi! un klusi posties prombraukšanai. Pieļauju, ka tēlu dominanti politikā nebūt nenosaka tas, ka Latvijā ir ļoti apdāvināti tēlu veidotāji (šī priekšvēlēšanu kampaņa, tieši otrādi, uzrāda pārsteidzošu izdomas niecību), bet visdrīzāk tas, ka pēc tēliem un priekšstatiem ir pieprasījums, tie strādā. Un tā atbildība ir ne tik daudz izvēlē – par ko balsot, cik drosmē palūkoties uz sevi spogulī un izlemt, kurš ies balsot – mans paštēls vai es. Jo paštēli ievēl tēlus, šķitumu, bet būt pēc tam četrus gadus nākas piečurātā baseinā, peldot un šķendējoties par nelāga krāsu un smaku.

Andris Vanadziņš ir žurnālists (no laukiem).

Komentāri (24)

SZFbiblioteka 15.09.2010. 17.24

DIEMŽĒL Alvim par lauciniekiem ir pilnīga taisnība – gandrīz 100% visi mani radi un paziņas laukos smaidīgi balsos par “saimniekiem kas zog, bet salabo ielas”. Pretruna ir tajā, ka, no vienas puses, cilvēki lamā politiķus par korupciju etc., no otras puses paši negrib rīkoties, lai tas vienreiz beigtos. Sagaida kādu priekšnieku no augšas, vai rajona, vai Rīgas, vai mākoņiem, kas visu nāks un izdarīs manā vietā, un vēl cukuru nopirks no manis par tirgum neatbilstoši augstu cenu (jo lauciniekam taču ir TIESĪBAS ražot cukuru un katram apart lauku ar SAVU lielo traktoru, vai ne tā?)

+16
0
Atbildēt

2

    aivars_silins > SZFbiblioteka 15.09.2010. 19.30

    Lūk, šeit nu gan simtprocentīgi jāpiekrīt. Gaidu to brīdi, kad tos pa tukšo muldētājus sagaidīs nevis ar ziediem, bet kritiskiem plakātiem un arī ar kādu iepuvušu tomātu. Bet tagad – ziedi, klāti galdi, smaidīgas sejas…

    +7
    0
    Atbildēt

    0

    www.vecamate.lv > SZFbiblioteka 15.09.2010. 18.44

    Ļoti precīzi..Hermaņa teiktā kontekstā.. Riebjas ,piem prezidents,vai saeimas priekšnieks ,vai deputāti.. Bet ja kāds no ikdienā lamātajiem ” kaut viņi nosprāgtu” stilā pieminētajiem.. atbrauks,.. visi tak laimīgi celsies kājās,smaidīs,čukstēsies.. Kā tie kundzīšu kori pagastos.. viņām mājās putraimu zupa,ķešā 3 ls uz nedēļu.. bet re ,ietekmīgais Rīgas kungs ar migalkām atbraucis. ,par sāpi neko, ..sparīgi blējam tautas dziesmu no sērijas “Daugavs abas malas”..,klanamies.. Ak, kāds gods,kāds gods.. Varbūt kungam patiks pie mums, un skolas jumtam naudiņa gadīsies..

    +11
    0
    Atbildēt

    0

ilmisimo 15.09.2010. 18.25

(šī priekšvēlēšanu kampaņa, tieši otrādi, uzrāda pārsteidzošu izdomas niecību”
——————————————————
Vai… Zīgherista kampaņa tagad škiet intelektuāla virsotne.

Paskaties uz lēpēpē saukļiem-no tiem skaidri nuolasāms” tu vēlētāj esi tik stulbs, ka tev var atklāti un publiski čurāt acīs, tāpat par mums nuobalsuosi.” – tas tā-ļuoti maigi formulējuot.

+8
0
Atbildēt

0

mary75 15.09.2010. 16.27

Iekš tā jau ir tā nelaime – nespējā atšķirt tēlu no būtības, formu no satura, vārdus no darbiem, glītu iepakojumu no preces, ko jums piedāvā.
Nevēlēšanās vai nespējā domāt, kaut nedaudz analizēt faktus, atcerēties attiecīgo politisko spēku vēsturi, saprast, cik daudz var ticēt tiem, kas atkārtoti krāpušies.
Nespējā izprast, ka nekad sabiedrības labā nestrādās cilvēks, kas kļuvis miļjonārs, strādājot valsts darbā, tāds cilvēks pēc definīcijas izmantojis savu dienesta stāvokli, un darīs to arī turpmāk, jūs pašus legāli apkrāpjot.
Varētu teikt – postpadomiska sabiedrība, kalpu mentalitāte, tipa, jāiet 20 gadus pa to tuksnesi, utt.
Bet, 20 gadi pagājuši, un sabiedrība, manuprāt, kļuvusi nevis gudrāka, bet otrādi, toties politiķi – daudz ciniskāki, nekaunīgāki, savtīgāki.
Kā sekas tam, protams, ka sabiedrība 20 gadus tos ne par ko nesodīja, pat politiski.
Gājam, gājam pa to tuksnesi, un kur nonācam?

+8
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu