Vilcieni atgriežas

  • Anita Brauna
  • 06.02.2013
  • IR
Zīmējums — Ernests Kļaviņš

Zīmējums — Ernests Kļaviņš.

Amatpersonas tomēr apņēmības pilnas par ES naudu pirkt vilcienus no spāņu CAF. Vai tā ir maksa par nerosināto eiro referendumu?

Šim vajadzēja būt gadam, kad Latvijā jau kursē jauni pasažieru vilcieni - tikpat moderni kā tie, kas nesen šķērsoja mūsu valsti, lai pārvadātu pasažierus Igaunijā. Tā vietā pie apvāršņa ir parādījies nenotikušā darījuma rēgs - ar pilnu jaudu turpinās sarunas par vilcienu iegādi no spāņu ražotāja CAF, kas pērn neīstenojās, jo mainīto darījuma nosacījumu dēļ nebija iespējams saņemt Eiropas Savienības fondu finansējumu. 

Runa ir par to pašu darījumu, kurš saņēmis daudz kritikas par negodīgo iepirkuma procesu un dārgajām izmaksām (kopumā 400 miljonu eiro, no kurām vienu pusi tērētu vilcienu iegādei un otru pusi to uzturēšanai nākamajos 30 gados). CAF kopā ar vietējo apakšuzņēmēju RVR par konkursa uzvarētājiem tika pasludināti 2011.gadā, kad Satiksmes ministriju vadīja ar Aivara Lemberga ietekmi saistītās ZZS ministrs Uldis Augulis, kura ieceltā Pasažieru vilciena (PV) valde vēl piedevām ar CAF noslēdza konkursa nolikumam neatbilstošu līgumu. Tieši šā iemesla dēļ Eiropas Komisija brīdināja par naudas nepiešķiršanu, bet Satiksmes ministrija valdes rīcību lūdza izvērtēt prokuratūrai, kas šonedēļ paziņoja par pārbaudes sākšanu.