Pieci ieteikumi uzņēmuma loģistikas izmaksu samazināšanai • IR.lv

Pieci ieteikumi uzņēmuma loģistikas izmaksu samazināšanai

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Rolands Pētersons

Kādas ir uzņēmuma kopējās loģistikas izmaksas – tas ir viens no pirmajiem jautājumiem, uz kuru būtu jārod atbilde ikvienam uzņēmējam, kurš domā par sava uzņēmuma loģistikas sistēmas pilnveidošanu. Loģistika ir svarīga, jo tā ir valstu un uzņēmumu konkurētspējas virzītājspēks, kas ir būtisks darbavietu radīšanai un ekonomikas izaugsmei. Nav nejaušība, ka labāki loģistikas rādītāji ir cieši saistīti ar lielākiem ienākumiem un attīstību.

Efektīva loģistika savieno uzņēmumus ar vietējiem un starptautiskajiem tirgiem un ietekmē ražošanas globālo vērtību ķēžu efektivitāti un valsts ekonomikas konkurētspēju šo vērtību ķēdē. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc dažādi uzņēmumi tiecas meklēt aizvien racionālākus un efektīvākus loģistikas risinājumus, kā arī meklē instrumentus izmaksu samazināšanai.

Loģistikas ķēdes caurspīdīgums

Nodrošinot loģistikas ķēdes uzskatāmību un caurspīdīgumu visos tās posmos, iespējams uzlabot plānošanu un izdevumu kontroli. Lai gan nav iespējams pilnībā paredzēt vai novērst visus loģistikas procesa traucējumus, caurspīdīgums var sniegt uzņēmējam ieskatu par šādiem jautājumiem. Piemēram, plānošanā jāizmanto reāllaika informācijas paneļi (real-time dashboards), kas automātiski atjauno datus, lai visi loģistikas procesā iesaistītie operatīvi saņem informāciju par plānoto un iespējamām izmaiņām. Šādā veidā visi var reaģēt ātrāk, kas ir īpaši būtiski krīzes situācijās, atrast alternatīvus piegādes veidus un izplatīšanas ceļus. Jaunākās tehnoloģijas ļauj mums automātiski saskaņot un izplānot visus uzņēmumā esošos procesus, sākot no sapulcēm, ikdienas darbiem, beidzot ar preču/pakalpojumu piegādi klientiem, ņemot vērā gan laika joslas, gan citus aspektus, kas dažādās valstīs var atšķirties.

Optimizēta resursu izmantošana

Nepilnīga uzņēmuma līdzekļu izmantošana, piemēram, nepilnā apjomā izmantoti autoparka transporta līdzekļi, iekārtas vai inventārs, tieši ietekmē ieņēmumus. Optimizējot savu aktīvu izmantošanu, tajā skaitā to statusu (vai tie ir īpašumā vai iznomāti), var ievērojami uzlabot uzņēmuma efektivitāti. Ja uzņēmums nodarbojas ar piegādi, ieteicams pārskatīt piegādes grafikus – nereti ir iespējams veidot mazāku autoparku, kas tiek aktīvi izmantots visas dienas garumā, nevis plašu autoparku, kas tiek izmantots vienā dienas daļā un pārējo pavada dīkstāvē.

Komerctransports kā instruments peļņas gūšanai

Vai tad profesionāls amatnieks visu laiku strādā ar vienu un to pašu urbjmašīnu, ja ir pieejama arī labāka un kvalitatīvāka, kas kalpos ilgāk un ļauj paveikt vairāk? Pieredzējis meistars nepaļausies tikai uz instrumenta virsbūvi, viņš noteikti papētīs, kas lācītim vēderā. Tāpat ir arī ar autoparka veidošanu uzņēmumā, jo arī tas ir instruments, kas palīdz gūt peļņu. Šajā kontekstā jāatsaucas uz Volkswagen komerctransporta zīmola vadītāja Baltijas valstīs Māra Zoltnera atgādinājumu, ka automašīnu, kuru  ražošanā izmanto augstākas kvalitātes materiālus, cena ir augstāka, taču tas vienlaicīgi nozīmē arī zemākas apkopes izmaksas (retāki remontdarbi), ilgāku mehānisma nodiluma laiku, u.tml. Ražojot automašīnu, tiek ņemts vērā laiks, cik ilgi tai jākalpo, un slodzes, kas tai jāiztur, pie nosacījuma, ka lietojot tiek ievēroti ražotāja ieteikumi. Arī t.s. gudrās asistentu sistēmas, kas samazina negadījumu skaitu, rezultātā rada pozitīvu ietekmi uz loģistikas izmaksu optimizēšanu.

Savlaicīga laika plānošana

Laika plānošana, turklāt savlaicīga ir neiztrūkstošs loģistikas optimizācijas solis. Ražošanas grafiks, kuģošanas ceļi un tranzīta laiks (no pacelšanas līdz piegādei) ir jāaprēķina ļoti rūpīgi un pārdomāti. Strauja, pēdējā brīža izvēle un lēmumi, iespējams, novedīs pie termiņu nokavēšanas, kas negatīvi rezultēsies gan uz uzņēmuma tēlu, gan finansēm. Gudras plānošanas procesā jāņem vērā arī starptautiskās svētku dienas kā faktori kuģošanas grafikos un piegādes laikos.

Ārpakalpojumi

Vairāk nekā 2/3 uzņēmumu izvēlas ārpakalpojumus vismaz daļai loģistikas ķēdes operāciju, galvenokārt uzglabāšanas posmos. Ārpakalpojumu iemesli ietver sevī izmaksu samazināšanu un paaugstinātu efektivitāti. Bieži vien ārpakalpojuma izvēli diktē arī situācija, piemēram, telpu vai platību trūkums. Lai izvairītos no pārpratumiem un pārmērīgām izmaksām, ieteicams vienoties par vissvarīgākajiem jautājumiem, piemēram, iepakojuma specifikāciju, temperatūras kontroles prasībām u.tml.

Ņemot vērā mūsdienu augstās klientu prasības un mainīgo globālo uzņēmējdarbības vidi, gudra loģistika ir viens no uzņēmumu attīstības stūrakmeņiem. Pārdomāta loģistika ļauj ietaupīt kā laiku, tā naudu, ko var veltīt, lai sekmētu uzņēmuma tālāku attīstību un izaugsmi.

 

Autors ir SIA “CPM Trading” valdes loceklis

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu