Vai ar TikTok palīdzību var iekļūt politikā? Latvijā var • IR.lv

Vai ar TikTok palīdzību var iekļūt politikā? Latvijā var

Ilustrācija — Anna Plukk, Delfi Estonia
Inga Spriņģe, Re:Baltica

Latvija ir pirmā no Baltijas valstīm, kuras parlamentā ir TikTok partija. Tās galvenā zvaigzne līdz nonākšanai Saeimā bija bezdarbniece ar vidējo izglītību, toties viņas video šajā platformā izpelnījušies miljoniem «patīk». TikTok lietotāju skaits visās Baltijas valstīs ir gandrīz vienāds, bet tieši Latvijā to visaktīvāk izmanto populisti politiķi, izplatot arī Kremlim tīkamus vēstījumus

Dienā, kad Re:Baltica Saeimā vēlas sastapt deputāti Gloriju Grevcovu, TikTok zvaigznei nav laika runāt. Melnā kleitā, spilgti rozā lakotiem nagiem, Grevcova trīsreiz kāpj tribīnē, lai izteiktos par Covid-19 ierobežojumiem, imigrāciju un valsts valodas prasībām krievu pedagogiem. Ar līdzīgām tēmām — cīņu par vienkāršās tautas un krievvalodīgo tiesībām — līdz tam plašākai sabiedrībai nezināmā Grevcova kļuva populāra arī TikTok. Tur viņai seko 100 tūkstoši. TikTok viņai ir viedoklis katru dienu, taču no žurnālistiem viņa nu jau slēpjas. Arī Re:Baltica nav izņēmums — lai sūtot jautājumus rakstiski. Atbildes tā arī nepienāk.

Grevcovas partijas Stabilitātei! iekļūšana Saeimā ir piemērs, kā TikTok platforma pēdējos gados transformējusies. No vietnes, kur pamatā jaunieši izplatīja smieklīgus video, tā kļuvusi arī par virtuālo iespēju zemi populistiem politiķiem un sazvērestības teoriju izplatītājiem. 

Latvijā TikTok auditorija pēdējos gados ir četrkāršojusies, un to lieto katrs piektais iedzīvotājs, liecina Kantar Emor dati. Līdzīgs TikTok lietotāju skaits ir arī Lietuvā un Igaunijā, taču tur to politikā pamatā izmanto liberāļi, kuru mērķauditorija ir jaunāki cilvēki, un dara to ļoti maz. Grevcovas saturam TikTok ir trīs miljoni «patīk», savukārt populārākajam Lietuvas parlamenta politiķim 108 tūkstoši, bet igauņu — 4,2 tūkstoši «patīk».

Latvija no abām kaimiņvalstīm atšķiras ar vēl vienu iezīmi. Te visvairāk TikTok lieto arī cilvēki pusmūžā — gandrīz 20 procenti, turpretim Lietuvā un Igaunijā pat ne puse no tiem, rāda Eurobarometer aptauja. Joprojām populārākā platforma vēlētāju sasniegšanai Baltijā ir Facebook. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu