Savienotāja • IR.lv

Savienotāja

5
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

Astrīda Kairiša (1941—2021) paliek Latvijas teātra vēsturē kā talants, kas savienoja laikus, tradīcijas un pretišķības

Aktieris ir profesija, kas prasa apzināti sašķelt sevi, atrast sevī citu, kuram tad piešķirt patiesāku un koncentrētāku dzīvi par to, kas pašam notiek ārpus skatuves. Izcili aktieri — un Astrīda Kairiša bija no spožākajām starp izcilībām — spēj savā «patiesākajā dzīvē» iemiesot kādu laikabiedriem ļoti svarīgu tēlu. Astrīda Kairiša pilnīgi noteikti to spēja.

Laiki un pretējības

Divi šobrīd Latvijas teātrim ļoti nozīmīgi režisori divās Raiņa lugās Astrīdai Kairišai uzticēja kļūt par laika tiltu. Viņa bija Laika vecis Viestura Kairiša inscenējumā Uguns un nakts (2015), bet Elmāra Seņkova uzvedumā Pūt, vējiņi! (2018) — pārlaiku Zane. Kairišas Laika vecis — tūrists smagos gājēja zābakos un ar mugursomu plecos — lūkojās pārmaiņus spogulī kā portālā uz mūžību un skatītāju zālē, runājot Raiņa vārdus par sapņu gariem, kam nav miera, jo «nepabeigtas senās cīņas / uzvara nau gūta». Likās ārkārtīgi svarīgi, ko Laika vecis saredz tajā spogulī, vai aiz viņa sejas tur esam saskatāmi arī mēs — citā dimensijā. Kad pavisam nesenējā izrādē Pūt, vējiņi! pārlaicīgā Zane, sakritusies, bet skaista joprojām, iznāca, lai vestu tautām pretī Agneses Cīrules jauno mātesmeitu, tas bija maģisks brīdis, kurā modās neprātīga cerība — viņa zina, viņa pateiks priekšā pareizo rīcību, un beigas būs laimīgas.  

Šīs pēdējās lomas aktrises mūžā tagad izskatās ne tikai kā kopsavilkums, bet arī kā simbols tam, kas viņa ir Latvijas teātra vēsturē — talants, kas savienoja laikus, tradīcijas un pretišķības, ne izlīdzinot tās, bet atklājot, kā dziļumā savijas visas saknes. 

Astrīda Kairiša pagājušā gadsimta 60. gadu sākumā beidza Dailes teātra III studiju, kurā joprojām savs vārds bija sakāms Eduardam Smiļģim un kurā aizvien varēja sajust meistara personības spēku. Astrīda Kairiša nebija Smiļģa acuraugs un turpmākajā radošajā dzīvē darīja visu pilnīgi pretēji tam, kam varēja būt par liecinieci, ejot masu skatos režisora norieta gadu izrādēs. Tomēr tas bija cietais pamats, no kura viņa atspērās. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu