Groziņvakars sūnu vecīšiem • IR.lv

Groziņvakars sūnu vecīšiem

1
Aģentūras reklāmas pasaule pilnā sastāvā. Foto — Mārtiņš Grauds
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

JRT ilgi gaidītais seriāls Aģentūra paliek skatuves mākslas rāmjos un atvadās no teātra, kāds tas bijis

Ko gan var pateikt cilvēks, kurš nedēļas nogalē triecientempā noskatījies visas 10 sērijas, dažas vairākkārt, ja galva ir kā nelaikā iztraucēts bišu strops? Nedariet tā — to šis cilvēks var pateikt. Sižets nekur neauļo, tāpēc nav vērts ķert nākamo sēriju, līdz attopies ar galvu tastatūrā. Skatieties rāmi, palaikam nospiežot pauzi, lai izlasītu kādu uzrakstu uz sienas vai vienkārši izbaudītu kadru kā bildi. Vai paķiķinātu par tajā iekļuvušu laulības gredzenu zvērinātam vecpuisim, ko pēc tam vairākkārt nākas apspēlēt. Kā tas pirms gadsimta gadījās slavenajam itāļu traģiķim Tomazo Salvīni, kurš, tēlodams Otello, pirmajā cēlienā bija aizmirsis nogrimēt rokas, un, kad otrajā parādījās ar tikpat baltām plaukstām, sašutušās publikas acu priekšā lēni novilka… cimdus. Teātrī tā gadās. 

Un Aģentūra ar visām režisora Alvja Hermaņa iemīļotajām atsaucēm, līdzībām, alūzijām, operatora Mārtiņa Grauda nodrošināto, melnbalto krāsu  gammu un augsto kadra kultūru tomēr ir kino-teātris. Vēl vairāk — tas ir kino-JRT, kurš atminas pats sevi un, gluži iespējams, atvadās no savas žilbinošās pagātnes.

Reklāmistu baušļi

Pirms 20 gadiem Alvis Hermanis veica apvērsumu latviešu teātrī, uzstājot, ka ikviena cilvēka dzīve ir tikpat dramatiska kā Šekspīra traģēdijas. Šovasar, kopā ar Jāni Joņevu  un JRT aktieriem pinot scenāriju, kādreizējais apgalvojums ir mainījies un ieguvis ironisku nokrāsu — mēs visi esam reklāmisti, Hermanis apgalvo nesenā intervijā Ir. Reklāmas firma kā laikmeta modelis varētu būt seriāla pasaule. Katrai pasaulei savi dievi un savi baušļi. Tādi arī parādās katras sērijas sākumā.

Ierakstu gūglē visus desmit un uzelpoju: fū-ū-ū, nekas nozīmīgs neizlec, tātad tie nav kaut kas tāds, kas ikvienam sevi cienošam JRT fanam būtu jāzina, kā saka, pēc definīcijas. Jaunu laiku dievs, lai kāds būtu viņa vārds — Kovids, Nanotehnoloģijas, Mārketings vai vēl kas cits —, nepārprotami ir runājis globālajā lingua franca, šodien nepieciešamā kā zobu tīrīšana. Visi desmit Aģentūrā pasludinātie baušļi, ar Love your product sākot un ar The simpliest solution most likely is the correct one beidzot, intriģējoši sasaucas ar attiecīgās sērijas notikumiem un ir visnotaļ paradoksāli samērojami ar klasiskajiem kristietības likumiem. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu