Individuāla vai individualizēta pieeja – ko iegūst skolēni?

Foto: Ivars Soikāns, LETA
Kristīne Balode, privātās vidusskolas "Patnis" pedagoģe
Print Friendly, PDF & Email

Kompetencēs balstīta izglītība ir jēdziens, ar ko tagad ir saskāries vai vismaz dzirdējis gandrīz ikviens. Lai to īstenotu, būtiska ir individuāla pieeja katram skolēnam, tomēr svarīgi saprast, kāda ir atšķirība starp individuālo un individualizēto pieeju, kādas metodes var izmantot, lai ļautu katram skolēnam mācīties savā tempā. Attālinātā mācīšanās noteikti sekmējusi individualizēto pieeju.

Saglabāt bērna motivāciju mācīties

Pirmām kārtām ir būtiski saprast, ar ko atšķiras individuālā un individualizētā pieeja. Individualizētā pieeja nozīmē atbalstu mācību stundas laikā vai atbilstoši katra skolēna spējām un zināšanām pielāgotus uzdevumus. Darbu diferencēšana sniedz iespēju katram bērnam pildīt uzdevumus un pārbaudes darbus sev atbilstošā līmenī. Tas savukārt sniedz iespēju noteikt katra bērna izaugsmes līmeni. Skolēns tiek vērtēts un salīdzināts tikai ar sevi pašu. Šāda pieeja palīdz saglabāt katra bērna motivāciju mācīties, ko ar standarta uzdevumiem var atņemt.

Pandēmijas laiks, kad mācības piespiedu kārtā notika attālināti, patiesībā ļoti sekmēja individualizēto pieeju, jo tika pielietoti dažādi digitālie rīki. Viens no papildus rīkiem, ko izmantojām, ir IXL platforma, kas ir viena no populārākajām mācību vietnēm matemātikā. Platforma ir balstīta uz ASV un Lielbritānijas standartiem un ļauj katram skolēnam mācīties savā tempā.

Individualizētā pieeja ir ārkārtīgi būtiska arī svešvalodu apguvē, tāpēc virknē skolu bērni svešvalodas apgūst nevis kopā ar visu klasi, bet grupās, kas veidotas, balstoties uz esošo zināšanu līmeni un valodas apguves tempu. Sekmīgākai svešvalodu apguvei noteikti varu ieteikt valodas un mācību satura integrēto apguvi (atpazīstama pēc abreviatūras CLIL), kad katrs priekšmeta skolotājs vismaz vienu stundu vada angļu valodā. Eksāmenu rezultāti skaidri apliecina, ka šī metode darbojas.

Individuālā pieeja 1:1

Kā jau sākotnēji tika minēts, pastāv arī individuālā pieeja, kad pedagogs strādā ar bērnu 1:1. Iemesli, kādēļ skolēnam var būt nepieciešama individuāla pieeja, mēdz būt ļoti dažādi, piemēram, ģimene ir remigrējusi no ārvalstīm vai bērns nāk no bilingvālas ģimenes.

Neraugoties uz to, vai tiek izmantota individuāla vai individualizēta pieeja, visa pamatā jābūt bērna vajadzībām. Sistēma, kas derētu visiem un katram, nepastāv un tāda nav nepieciešama. Nenoliedzami, individualizētā pieeja prasa daudz lielāku pedagoga ieguldījumu un sagatavošanās laiku, tomēr tas noteikti ir tā vērts, jo tieši dažādība ir veiksmes atslēga mācībās.

Atklāt katra bērna potenciālu

Pašlaik diferencēto stundu īstenošanai pedagogiem talkā nāk dažādas platformas, digitālie rīki un video materiāli. Patnis un citas skolas rīko seminārus un dalās pieredzē ar plašāku pedagogu loku. No skolotāja tas prasa nopietnāku un ilgāku gatavošanos mācību stundai, tomēr tas palīdz sasniegt un atklāt katra bērna potenciālu.

Individualizētā vai individuālā pieeja nenozīmē, ka zināšanas skolēnam tiek ieliktas mutē ar karoti. Arī šādā veidā pedagogs ir tikai procesa vadītājs, un skolēns mācās pats. Īpaši pamanāms tas bija attālināto mācību laikā, kad daudzi skolēni burtiski atvērās. Tāpēc attālinātās mācības noteikti ir vērts integrēt mācību procesā un izmantot kā metodi.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu