Kāpēc Rīga klusē? • IR.lv

Kāpēc Rīga klusē?

4
Pēteris Bajārs, arhitekts

Kas ir pandēmijas laika mācības? Jautājam cilvēkiem, kuru domās ieklausās

Vīrusa skarto pacientu skaits krīt apgriezti proporcionāli diennakts vidējās temperatūras kāpumam, un aizvien biežāk sanāk pieķert sevi pie domas: vai dzīve ir atgriezusies vecajās sliedēs? Ikdienas darbu skrējiens, pieaugošā auto plūsma pilsētas ielās, nelielas klātienes tikšanās pretstatā Zoom konferenču zvaniem. Vai tiešām visi draudi ir prom uz neatgriešanos?

Pareģojumi ir grūti, it īpaši, ja tie skar nākotni. Un, pat ja to nav teicis Nīlss Bors, kuram šo citātu piedēvē, ir skaidrs, ka šobrīd, visneskaidrāko minējumu laikā, prātīgākais, ko varam darīt, — būt gataviem, lai ko mums nākotne gatavo, tikai, Dieva dēļ, nesēdēt rokas klēpī salikušiem. Rīga domā citādi. 

Ar pandēmijas laikā radītām pagaidu velojoslām Eiropas pilsētās nevienu vairs nepārsteigt. Berlīne, Parīze, Turīna, Liverpūle, Budapešta, Londona, Barselona, Roma… visas pat neuzskaitīt. Un lai nemulsi-na vārds «pagaidu». Daudzas no šīm pilsētām jau paudušas nostāju — pagaidu, tas ir uz palikšanu. Tepat Latvijā, Sigulda, attaisnojot Vidzemes Šveices nosaukumu, tikusi pie pirmās veloielas un ierobežojusi auto kustību līdz cilvēkam mazāk bīstamiem 30 km/h. Rīga joprojām klusē.

Ņujorkas arhitekte un pilsētplānotāja Amēlija Hārvija (Amelia Harvey) savu akadēmisko interesi par to, kā cilvēki pārvietojas pilsēttelpā, pandēmijas laikā pārvērtusi noderīgā rīkā — Sidewalkwidths.nyc. Viņa klasificējusi un sešās krāsās — no zili zaļas līdz dzelteni oranžām un sarkanām — iezīmējusi visu pilsētas ielu ietves gandrīz 21 tūkstoša kilometru garumā, tā attēlojot sociālās distancēšanās iespējas pilsētvidē, kad jānodrošina ieteiktā divu metru distance. Rīga uz ietvēm atjauno autostāvvietu krāsojumu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu