Jaunas iespējas krīzē • IR.lv

Jaunas iespējas krīzē

2
Līna Marta Sarma. Ilustrācija — Ernests Kļaviņš
Anda Burve-Rozīte

Radošo industriju hakatonā jaunā latviešu programmētāja un mentore Līna Marta Sarma palīdzēja 300 dalībiekiem saprast, kādas idejas var uzlabot dzīvi māksliniekiem un viņu darba patērētājiem

Jaunā programmētāja Līna Marta Sarma pagājušās nedēļas nogalē notikušajā radošo industriju hakatonā HackCreative: An Industry Transformed palīdzēja attīstīt biznesa idejas, kas krīzē sastingušajai jomai var dot grūdienu. Piemēram, platformu, kurā mākslinieki un radošo jomu pārstāvji piedāvā savus pakalpojumus, gūstot papildu ienākumus no privātstundām un meistarklasēm. Ar šādu ideju klajā nāca komanda Brainfood. Viņi ieguva 1. vietu un 5000 eiro balvu platformas izstrādei. Kopumā hakatonā piedalījās 300 dalībnieku no 30 pasaules valstīm. Viņus saveda kopā interese krīzes laikā dalīties ar idejām, piedāvāt vēl nebijušas iespējas. Tieši tas bija hakatonu veterānes, TechHub Riga nesenās vadītājas Līnas Martas Sarmas uzdevums: izsvērt dalībnieku piedāvājumus un pateikt, ko attīstīt nav vērts, jo pasaulē jau pie tā strādā, un kas ir pavisam svaigs virziens ar labām izredzēm. Līna studējusi radošo programmēšanu Goldsmiths University of London. Strādājusi Google. Patlaban darbojas Riga Tech Girls un veido kopienu The Raccoons jauniem cilvēkiem, kas vēlas nodarboties ar programmēšanu. «Mērķis ir palīdzēt jauniešiem, kuri interesējas par datorzinībām un inženieriju, saprast, kas tas ir un kā atrast šajā jomā savu īsto vietu.» Arī «ievilkt» nozarē tos jauniešus, kuri programmēšanu īsti vēl nesaprot.

Maija sākumā notikušajā hakatonā Līna gan strādāja ar pieredzējušiem radošo industriju pārstāvjiem — tekstu rakstītājiem, dizaineriem, mūziķiem, muzeju vadītājiem un daudziem citiem, kuri nāca klajā ar labām biznesa idejām. Ko jūs teiktu par programmu, ar kuras palīdzību 3D veidā (un bez speciālajām brillēm!) varētu apmeklēt izstādes? Piemēram, aplūkot Purvīša balvas nominantu darbus no visām pusēm? Kāds no komandu piedāvājumiem bija tieši šāds — aplūkot izstāžu darbus ļoti labā 3D kvalitātē. «Apiet pat apkārt skulptūrai,» saka Līna. 

Vēl kāda radniecīga biznesa ideja: biļešu sistēma muzejiem, kas ļautu nopirkt apmeklējumu noteiktā laikaposmā, lai nav jāgrūstās vienā telpā ar daudziem citiem. Īpaši aktuāli tas būs brīdī, kad pasaulē mazliet vaļīgāk tiks atlaisti pašizolācijas groži. Ja idejas autori savu ieceri realizēs, tas būs labs risinājums arī Latvijā iecienītajai Muzeju naktij, kad sapulcējas daudz apmeklētāju. 

«Radošās industrijas ir sapratušas: mums ir problēma — Covid-19. Meklējam risinājumus!» Līna novērojusi. Viņasprāt, pandēmijas laiks ir labvēlīgs, lai radošo industriju pārstāvji pilnveidotu biznesa prasmes, tajā skaitā finanšu pratību — hakatonā kāda komanda piedāvājusi programmu, kas šādas zināšanas sniegtu virtuāli. Tiešsaistes mācības līdzinātos kursiem, kādus visdažādākajās jomās jau piedāvā Coursera un citas izglītības platformas. «Tas palīdzētu radošajiem cilvēkiem uzbūvēt biznesu no nulles, attīstīt to tālāk — māksliniekiem jāprot sevi pārdot. Latvijā līdz šim tā bijusi problēma.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu