Cilvēcīgā automatizācija

Ģirts Slaviņš, Mobilly izpilddirektors. Foto — Gints Ivuškāns
Raivis Vilūns
Print Friendly, PDF & Email

Mobilly veiksmes pamatā ir pragmatisks un sistemātisks darbs, netērējot vairāk, nekā var atļauties, un uzmanību veltot cilvēkiem — darbiniekiem un klientiem

Pa ceļam uz Mobilly biroju Dzirnavu ielā, noejot tikai pārsimt metru, vairākkārt pamanu uzņēmuma logotipu — vai nu uz mašīnu logiem, vai stāvvietu maksas automātiem. Biroju var viegli atrast pēc lielā, oranžā aplī ietvertā burta «M» uz ārdurvīm, aiz kurām 3. stāvā atrodas uzņēmuma birojs. Lielajā telpā kolēģus citu no cita piesedz istabaugi, galdus atdala starpsienas. Šur un tur redzami ar Mobilly logo apdrukāti suvenīri, bet uz krēslu atzveltnēm uzkārtas darbinieku oranžās kapučjakas. 

Lai arī autostāvvietu apmaksa Rīgā, Liepājā un Daugavpilī, iespējams, ir populārākā un labāk zināmā Mobilly darbības joma, uzņēmums jau ilgstoši piedāvā arī iegādāties starppilsētu autobusu un vilcienu biļetes, ar tā starpniecību var samaksāt par taksi, iebraukšanas maksu Jūrmalā, iepirkties degvielas uzpildes stacijās KOOL un veikt virkni citu darbību. Ir arī iespēja ziedot labdarībai.  

Uzņēmuma lielākās daļas kontrolē Jānis Bergs, Normunds Bergs un Uldis Pabērzis, bet mazākas daļas pieder SIA VVMV, a/s Citadele banka,  komandītsabiedrībai ZGI-3 un Ģirtam Slaviņam, kurš kopš 2014. gada ir uzņēmuma izpildirektors. Viņš arī piekrita pastāstīt par uzņēmuma biznesa veiksmes atslēgu. Slaviņš iepriekš bijis Draugiem.lv direktors, a/s Diena interneta biznesa attīstības vadītājs un kopāpirkšanas portāla Cherry.lv vadītājs. Viņš sarunai laiku izbrīvējis atvaļinājumā, un uz jautājumu, vai viesošanās birojā brīvdienās ir izņēmums vai norma, Slaviņš atjoko — cilvēkiem ar bērniem darbs dažkārt ir atpūta. «Mazos uzņēmumos neviens vadītājs nevar aiziet, aizslēgt durvis un izlikties, ka uz viņu nekas neattiecas,» saka Slaviņš. 

Vēl ir bads

«Neesam jauns uzņēmums, mūs lielā mērā dzen uz priekšu atbildība par jau izdarīto,» saka izpilddirektors. Tehnoloģiju pasaulē ir ierasts, ka neveiksminieki ātri pazūd, bet veiksmīgie uzņēmumi vai nu turpina augt, līdz kļūst par tehnoloģiju milžiem, vai arī tiek nopirkti. Tas nav Mobilly stāsts. 

Iespējams, tāpēc, ka uzņēmums Latvijā ieņēmis pietiekami specifisku, bet nenoliedzami noderīga nišu, un tajā  Mobilly darbojas jau vairāk nekā 15 gadus. 

Sākotnēji tika izveidots uzņēmums CiTYCREDiT, kas kopš 2005. gada Rīgā nodrošināja autostāvvietas apmaksu ar īsziņu. Nosaukums daudziem radīja nepareizas asociācijas, un uz uzņēmumu sāka zvanīt cilvēki, lai jautātu par kredīta iespējām. 2008. gadā nosaukumu nomainīja uz pašlaik labi pazīstamo Mobilly. 

Lai gan finanšu rādītāji ir labi, Slaviņš neuzskata Mobilly par absolūtu veiksmi — «mums ir sava veida bada izjūta — kaut kas vēl nav». Uzņēmumam visu laiku gribas izdarīt kaut ko labāk un vairāk. Tāpēc pašlaik tiek mestas acis uz Rietumu tirgiem. 

«Cīnos ar latvieti sevī, un negribas stāstīt, pirms tas vēl nav izdarīts,» nosaka Slaviņš, kad vaicāju, ko tad konkrēti piedāvās ārzemniekiem. Noprotams tikai, ka Mobilly strādās ar to, ko zina, un izvēlētā darbības niša būs saistīta ar līdzšinējo pieredzi un relatīvi jauno produktu Mobilly Automatic, kas, izmantojot kameras ar automašīnu numuru atpazīšanas sistēmu, ļauj automātiski apmaksāt stāvvietu. Tagad mērķis ir doties uz starptautiskajām tehnoloģiju izstādēm, kur apgrozās lielās kompānijas un darījumi notiek simtiem miljonu vērtībā. 

«Pasaulē ir daudz gudru cilvēku,» saka Slaviņš un atzīstas, ka kaut ko unikālu izdomāt nav tik viegli, ir jāatrod kāds knifs, lai izcīnītu savu vietu. «Esmu divās izstādēs stāvējis pie nesmuka stenda un dabūjis neko,» atminas Slaviņš. Un uzreiz piebilst, ka arī šādās reizēs ir gūtas vērtīgas mācības. Piemēram, esot vērts «stāvēt kā muļķim», lai izdarītu secinājumus, ko var darīt labāk. «Jo vairāk berzēsies, jo veiksmīgāks būsi,» atzīst Slaviņš un mudina Latvijas uzņēmumus aktīvi apmeklēt starptautiskās izstādes, kas palīdzētu iziet ārpus valsts robežām. 

Cilvēks ir svarīgs

«Ja uzņēmumam iet slikti, tad ātri vien uzņēmuma nav,» Slaviņš pajoko par jautājumu, kāpēc, neraugoties uz ārzemēs nerealizētajām ambīcijām, Mobilly klājas labi. Viņaprāt, viens no veiksmes faktoriem ir pragmatiska pieeja uzņēmējdarbībai — Mobilly netērē vairāk par to, ko nopelna. «Atver biroju Londonā, un naudas nebūs jau pēc mēneša.» Tagad gan apzināti tiek tērēts investīcijām. 

Otrs veiksmes pīlārs slēpjas tehnoloģiju jomā bieži trūkstošajā cilvēcīgumā. Jebkurā biznesā svarīgākais ir klients un tas, kā viņš tiek apkalpots. «Austrumeiropā tas klibo, šajā ziņā ne tuvu neesam Ziemeļeiropā. To var just gan uzņēmējdarbībā, gan medicīnā un izglītībā. Bieži vien cilvēkiem svarīgākas šķiet dārgas mantas un mājas. Tās ir lietas, bet tie nav cilvēki,» uzņēmuma vadītājs šo pretnostatījumu min, lai raksturotu izprotošo attieksmi, kā Mobilly cenšas izturēties pret saviem klientiem un darbiniekiem. 

Ar šādu filozofiju tiek veidoti uzņēmuma tālākie plāni. «Mēs ticam, ka nākotne ir cilvēciska un automatizēta.» Viņaprāt, stāvvietu jomā kontroli var automatizēt, bet klientu servisam ir jāsaglabā «cilvēka seja». Ārzemēs Slaviņš parasti izmēģina dažādus pakalpojumus un ir secinājis, ka Lielbritānijā, ASV un pat Igaunijā līdzīgi uzņēmumi neņem vērā cilvēku kļūdas — ja esi kļūdījies, pats vainīgs. Mobilly neuzskata, ka tā būtu pareizi rīkoties, tāpēc arī likts uzsvars uz iejūtīgu attieksmi.  

Taču esot smalka robeža uzņēmums cenšas būt pretimnākošs, bet arī iejūtīgai attieksmei tomēr esot «sāpju slieksnis». Ja cilvēks trešo reizi «kļūdījies», tad Mobilly atsakās viņa vietā labot kļūdas, piemēram, ja lietotnē atzīmēta neīstā stāvvietas zona un līdz ar to samaksa nav pareiza. Slaviņš saka — pretimnākšana ir svarīga, jo ikdienā cilvēkiem ir tik daudz dažādu darbošanos, ka lietotājs var kļūdīties, var kaut ko piemirst. 

«Tas nav tāpēc, ka ļaudis ir palikuši stulbāki, bet mēs katru dienu veicam tik daudz darbību, cik cilvēks pirms 200 gadiem paveica mēnesī.» Mobilly uzskata, ka šobrīd spēj nošķirt, kad cilvēks ļaunprātīgi izmanto pretimnākšanu un kad patiešām kļūdās. 

Svarīgs ir arī darbinieks. Slaviņš atkārto bieži dzirdēto, ka IT nozarē trūkst speciālistu, taču Mobilly, ņemot vērā, ka uzņēmumā ir tikai 32 darbinieki (drīz būs viena vakance), brīvās vietas vienmēr ir izdevies aizpildīt. 

Slaviņš pieļauj, ka tas pat ir labi, ja darba devējam ir «jānodejo tā polka». Tad attiecības ar darbinieku izveidojas veiksmīgākas, jo abi patiešām gribējuši viens ar otru sastrādāties. 

Viņš piebilst, ka arī cilvēku rotācija uzņēmumā esot vēlama, jo, strādājot klientu servisā, darbiniekam var apnikt uzklausīt vienu un to pašu problēmu bezgalīgi. «Ir labi, ja ir cilvēki, kas strādā ilgstoši un notur uzņēmuma vērtības, bet ir arī labi, ja ir mainība,» secina Slaviņš.

Sliktās dienas

Ne vienmēr ir gājis tik gludi kā pašlaik. Sākumā (Slaviņš stāsta par laiku, kad pats vēl nebija Mobilly vadītājs) pagāja pieci gadi, pirms uzņēmums sāka pelnīt. Viņš to skaidro ar cilvēku inerci ieradumu maiņā — tie, kas bija pieraduši maksāt par stāvvietu pie automāta, tā arī turpināja darīt. 2013. gada izskaņā SMSRīga pašvaldības uzņēmuma Rīgas Satiksme (RS) vārdā paziņoja, ka no 2014. gada jūnija RS pārtrauks sadarbību ar Mobilly. Pēc Ekonomikas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas iejaukšanās vēlme monopolizēt stāvvietu biznesu nepiepildījās un Mobilly turpināja darboties. 

Arī Slaviņa darbības laikā bijušas dažādas nedienas, kad vadītājs nejutās drošs, vai uzņēmums vēl pastāvēs. 2016. gadā Mobilly iebilda pret situāciju, kad viņu klienti netika pie rīdziniekiem paredzētajām atlaidēm Rīgas Satiksmes autostāvvietu izmantošanai. Lai arī teorētiski atlaidi noformēt bija iespējams, Slaviņš tolaik medijiem sacīja, ka RS piedāvātā shēma šādu atlaižu ieviešanai esot nevajadzīgi sarežģīta. 2018. gadā Konkurences padome, izvērtējot situāciju, secināja, ka Rīgas dome nepamatoti uzspiež Rīdzinieka kartes īpašniekiem izmantot tikai pašvaldības norēķinu sistēmu. 

Taču pagātnes neveiksmes un problēmas palīdzējušas uzņēmumam kļūst stiprākam, un, runājot par kopējo atmosfēru valstī, Slaviņš saka — viss iet uz labo pusi, un politika arvien vairāk orientējas uz to, ka pašvaldībām nav jādara tas, ko var izdarīt privātais bizness.

Automatizācija kontrolē

Mobilly vadītājs novērojis, ka pasaulē ir tendence automatizēt jomas, kurās cilvēkiem ir dabīga priekšroka, piemēram, jau minētajā klientu servisā ir vērtīgi saglabāt darbiniekus, kas var katra klienta problēmu risināt ar izpratni. Taču monotonus darbus var veikt roboti un sensori. Par dažām inovācijām viņš gan ir skeptisks, piemēram, sensoriem, kas reģistrēs, kur pilsētā atrodas brīvās stāvvietas. Šo kā vienu no viedās pilsētas risinājumiem saistībā ar 5G mobilo sakaru tīklu min gan operatori, gan tehnoloģiju eksperti. Slaviņš piebilst, ka Latvijā ir viens uzņēmums, kas ar to jau nodarbojas, un norāda — risinājums Mobilly interesē, bet pagaidām tehnoloģija vēl nav pietiekami izdevīga. 

Pašlaik uzņēmuma mērķis ir attīstīt Mobilly Automatic sistēmas. Iebraucot autostāvvietā, videokamera fiksē automašīnas valsts reģistrācijas numuru, atver barjeru, un sistēma sāk laika atskaiti. Izbraucot no autostāvvietas, kamera nolasa automašīnas numuru, Mobilly pārbauda konta atlikumu, apmaksa automātiski apstājas, un atveras stāvvietas barjera. Šādās kontroles formās Slaviņš saskata automatizācijas nākotni.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Trīs lietas — atbildība pret paveikto, bada sajūta ar vajadzību augt un vēlme izdarīt labāk.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Mēs daudz esam skrējuši dažādos virzienos, tas ir traucējis fokusēties uz kaut ko svarīgāku.» 

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
«Cilvēks ir svarīgs. Gan darbinieki, gan klienti. Tas jāatceras visos posmos. Un vēl — braukt jūriņā. Nebaidīties iziet ārpus Latvijas.»

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu