fbpx

Dzelzceļa vektors 1

Ilustratīvs foto: Ieva Čīka, LETA
Jānis Butāns
Print Friendly, PDF & Email

Dzelzceļa jomā pēdējā laikā bijuši svarīgi notikumi. Daļa no VAS “Latvijas dzelzceļš”  valdes nolēmusi atkāpties, un noslēgts līgums par jaunu elektrovilcienu piegādi. Lai arī notikumi ir būtiski, tos var uzskatīt tikai par sākumu saukļa “Dzelzceļš kā pasažieru pārvadājumu mugurkauls” īstenošanai.

Elektrificētos maršrutos
Tiesa, ir patīkami apzināties, ka beidzot tiksim pie jauniem elektrovilcieniem, tomēr atslēgas vārds ir “elektro”. Tas nozīmē, ka jaunie vilcieni būs tikai elektrificētos maršrutos virzienā no Rīgas uz Jelgavu, Skulti, Tukumu un Aizkraukli. Jāatzīst, ka pašlaik tiek strādāts pie dzelzceļa elektrifikācijas projekta virzienā uz Daugavpili, līdz ar to, iespējams, arī Daugavpils iedzīvotāji varētu izmanot jaunos elektrovilcienus.

Līgums par elektrovilcieniem ir noslēgts ar Škoda Vagonka A.S. par kopējo summu nedaudz virs 250 mlj.eiro, kura tiks samaksāta vairāku gadu laikā līdz 2024.gadam ieskaitot. Plānots, ka lielākā summa, ap 125 mlj.eiro, tiks izmaksāta 2022.gadā – tad, kad būs parādījušies pirmie vilcieni. Pats pirmais vilciens varētu tikt nodots ekspluatācijā 2022.gadā.

Nerisina visas problēmas
Elektrovilcienu iegādes jautājums gan nerisina visas problēmas, lai iedvesmojošais sauklis pilnībā piepildītos, tāpēc paralēli jārisina citas. Joprojām vilcienu jautājums paliek aktuāls dīzeļvilcienu maršrutos jeb virzienā no Rīgas uz Valgu, Liepāju, Rēzekni un, iespējams, Daugavpili, tāpēc jau tagad VAS “Pasažieru vilciens” gatavo dažādus scenārijus, kādus un cik vilcienus pirkt vai nepirkt.

Līdz ar vilcieniem pasažieru pārvadājumos svarīgs ir arī infrastruktūras jautājums, jo tas kā pārvietošanās līdzeklis cilvēkiem paliek pievilcīgs tikai tad, ja ir ātrs un komfortabls. Tāpēc svarīgs VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes darbs un prioritātes. Latvijas dzelzceļš ir atbildīgs par dzelzceļa infrastruktūru un attīstību Latvijā. Viņu darba rezultāti ir labi redzami ikvienam – peronu, staciju un sliežu ceļu stāvoklis. Tas liedzis vilcieniem būt ātriem un ērtiem. Prioritāri līdz šim bijuši kravu pārvadājumi, bet pasažieri ir piemirsušies. Tikai atsevišķas pašvaldības ar savu entuziasmu spējušas panākt, ka stacijas ir sakārtotas.

Jāpielāgo infrastruktūra
Līdz ar uzņēmuma sakārtošanu un caurspīdīguma nodrošināšanu tieši pasažieru pārvadājumu infrastruktūras sakārtošana būs viens no jaunās valdes uzdevumiem. Atpakaļceļa vairs nav, līdz 2024.gadam visās elektrovilcienu stacijās peroniem jābūt pielāgotiem jaunajiem elektrovilcieniem. Ir maršruti, kur ar nelieliem ieguldījumiem var panākt vilcienu kustības ātruma uzlabojumus. Jāsakārto infrastruktūra virzienā uz Liepāju un Bolderāju Rīgā, lai arī turp būtu iespēja katru dienu nokļūt ar vilcienu ātrāk nekā ar autobusu.

Vienlaikus atbalstīšu Eiropas Savienības fondu naudas piešķiršanu novieto un brauc jeb park&ride infrastruktūras attīstībai, lai dzelzceļa stacijās būtu iespēja novietot gan automašīnu, gan velosipēdu un tālāk doties ar vilcienu. Tāpēc aicinu arī pašvaldības būt aktīvām un domāt par šiem risinājumiem laikus.

 

Autors Jānis Butāns ir Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs, 13.Saeimas deputāts

Komentāri (1)

kirshblac 01.08.2019. 20.35

Vektors nav jauns vārds, Jāni Butān. Tu esi persona, kuru karoga vietā izkāra ‘IR”. Ja valsts desmit gadus nevar nopirkt metāla gabalus, kas virzās pa sliedēm ar noteiktu ātrumu, aizved cilvēkus no punkta a un punktu b, tā ir prasta korupcija.

+1
0
Atbildēt

0

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu