Aicinājums apturēt Rīgas teritorijas plānojumu • IR.lv

Aicinājums apturēt Rīgas teritorijas plānojumu

1
Rīgas kartes fragments. Foto: Andrejs Baburovs, LETA
Pēteris Apinis

Atklāta vēstule Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram un Vides konsultatīvās padomes priekšsēdētājam par nepieciešamību rūpīgi caurskatīt un uzlabot Rīgas teritorijas plānojumu līdz 2030. gadam

Vēršos pie Jums ar aicinājumu pārskatīt un apturēt Rīgas teritorijas plānojumu (līdz 2030. gadam). Vēlos Jums norādīt uz dažām nostādnēm, kas jaunajā Rīgas teritorijas plānojumā ir klajā pretrunā ar loģisko saprātu un rīdzinieku (kā arī visas Latvijas iedzīvotāju) veselības aprūpes interesēm.

Rīgas pilsētas teritorijas plānojums gatavots, pilnībā ignorējot iedzīvotāju veselības intereses. Plānošanas dokumentos nekas nav konkrēti paredzēts (un pat domāts), lai nepieļautu gaisa piesārņojuma palielināšanos Rīgā, īpaši automašīnu sastrēgumu vietās, kur nu vēl plānots, kā varētu tikt panākts sastrēgumu samazinājums konkrētās vietās un konkrētos termiņos.

Patiesībā Rīgas teritorijas plānojums ir vērsts uz to, lai sastrēgumi palielinātos. Rīgas pilsētas plānošanas dokumentos netiek risināta gaisa rekreācijas problēma. Joprojām tiek paredzēts nākotnē kokus Rīgā cirst, nevis stādīt.

Visiem ir zināmas gaisa piesārņojuma problēmas Rīgā, kas korelē ar bronhiālās astmas, astmatiska bronhīta un citu elpceļu slimību pieaugumu rīdziniekiem. Lielākā daļa no gaisa piesārņojuma problēmām Rīgā ir saistīta ar autotransporta kustības blīvumu jeb sastrēgumiem. Katrs rīdzinieks gadu no gada novēro sastrēgumu pieaugumu Rīgas ielās, kas savukārt vēl vairāk pasliktina gaisa kvalitāti un apdraud cilvēku veselību.

Pati Rīgas dome, nespējot savlaicīgi plānot un laicīgi realizēt darbus, vienlaicīgi pilnībā vai daļēji slēdz vairākus tiltus un pārvadus, radot haosu transporta kustībā un vēl lielākus sastrēgumus (un vēl lielāku gaisa piesārņojumu). Diemžēl teritoriālā plānojumā par šādu aspektu nekāda pozitīva domas virzība nav redzama, nemaz nerunājot par nopietnām izmaiņām velosipēdistu un elektrisko skūteru kustības atvieglošanai un Rīgas centra atbrīvošanai no personīgā autotransporta.

Šobrīd no valsts veselības aprūpes interesēm lielākās bažas rada „Rail Baltica” atzara uz Rīgas lidostu būvniecība un tālākā eksistence kā Rīgu sadaloša sistēma. Šobrīd Latvijas stacionārā veselības aprūpe lielā merā balstās uz trim Universitātes slimnīcām – Rīgas Austrumu klīnisko universitātes slimnīcu, P. Stradiņa klīnisko universitātes slimnīcu un Bērnu klīnisko universitātes slimnīcu. P. Stradiņa slimnīca izvietota Pārdaugavā un fiziski saistīta ar Kārļa Ulmaņa gatvi kā transporta artēriju (nobrauktuve– Liepājas iela), kas ļauj slimnīcā nogādāt kā rīdziniekus, tā Kurzemes un Zemgales slimniekus. Jautājums par dzelzceļa pārvadiem pa Liepājas un pa Ventspils ielu šobrīd netiek risināts, nemaz nerunājot par piecu – astoņu gadu „Rail Baltica” celtniecības periodu, kad vienīgā iespēja sanitārajam transportam nokļūt P. Stradiņa klīniskajā universitātes slimnīcā būs pa mazām šaurām Pārdaugavas ieliņām no Zasulauka pārvada.

Pēc visoptimistiskākajām prognozēm satiksmes neorganizētības dēļ slimnieku nogādāšana slimnīcā aizkavēsies par 15– 20 minūtēm.

Diemžēl tas tiešām ir optimistiskākais scenārijs, jo Rīgas teritorijas plānojums neparedz jebkādu uzlabojumu transporta kustībai starp Rīgu un tai pieguļošajām apbūvētajām teritorijām, īpaši strauji augošo Mārupi. Vēl vairāk – jaunais teritoriālais plānojums nozīmē lielus „korķus” un sastrēgumus tieši ceļā no Mārupes – Kantora un Tēriņu ielā (atkal šā paša „Rail Baltica” celtniecības periodā), kas nozīmē vēl lielākus apgrūtinājumus sanitārajam autotransportam nokļūt P. Stradiņa klīniskajā slimnīcā.

Rīgas plānojumā var nolasīt jaunas satiksmes kolīzijas arī attiecībā uz piebraukšanas iespējām Austrumu klīniskajai universitātes slimnīcai. Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca ir ne tikai Latvijas bruņoto spēku, bet arī NATO stratēģisks objekts, bet attiecīga transporta piebraukšanas iespējas tai nav nodrošinātas un arī teritoriālajā plānā paredzētas.

Aicinu VARAM apturēt Rīgas teritorijas plānojumu (līdz 2030. gadam) un nodot to izskatīšanai Vides konsultatīvajai padomei. Aicinu VARAM atgriezt Rīgas teritoriālo plānojumu Rīgas domei tā papildināšanai un pilnveidošanai Rīgas iedzīvotāju interesēs, īpaši iedzīvotāju veselības interesēs. Aicinu Vides konsultatīvo padomi savlaicīgi un rūpīgi pārbaudīt Rīgas teritoriālās attīstības plānus, lai nepieļautu vēl lielākas gaisa piesārņojuma problēmas nākotnē.

Diemžēl iespējas sadarboties ar Rīgas pilsētas atbilstošajām institūcijām ir izsīkušas, un radusies Rīgas domes nespēja cieņpilni pret rīdziniekiem pildīt savus pienākumus, kas ir saistīti ar pilsētas plānošanu, kā arī rūpēties par pilsētvides kvalitāti. Nesen uz laiku tika arestēts bijušais Pilsētas attīstības komitejas vadītājs, notikusi KNAB kratīšana esošā Pilsētas attīstības komitejas vadītāja kabinetā, un šīs ziņas neļauj ar pārliecību noticēt šo amatpersonu labajā gribā, gatavojot pilsētplānošanas dokumentus. Sagatavotais Rīgas pilsētas teritorijas plānojums drīzāk rada iespaidu par apzinātu ļaunprātību.

Rīgas teritoriālās attīstības plānošanas dokumentu paketi nedrīkst virzīt tālākai izskatīšanai, un šie dokumenti ir jāpilnveido. Nav pieļaujama tāda regulējuma apstiprināšana, kas garantēti kaitētu pilsētas videi un iedzīvotājiem gan darbības, gan bezdarbības, kā arī neapzināto, bet acīmredzamo problēmu rezultātā.

Ar cieņu,

Pēteris Apinis,

žurnāla „Latvijas Ārsts” galvenais redaktors

Komentāri (1)

Sskaisle 08.06.2019. 08.12

Vakardien klausījos Bjarkes Ingelsa jūtjūbī pieejamās lekcijas un guvu kārtējo apstiprinājumu tam,ka visu izšķir domāšana.

Rīgā politiskā spice ir sasskaņa – kā saka – naudas savācēji,bet viņus apkalpo latvieši…

Nu tad – jāsaprot,ka cepti gaiļi neknābs un nedziedās…

Tā pati Skandināvija tepat mums blakus,bet pilnīgi citāda – visas sabiedrības labumam

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu