Nepilni desmit gadi līdz elektriskā komerctransporta pilniem autoparkiem • IR.lv

Nepilni desmit gadi līdz elektriskā komerctransporta pilniem autoparkiem

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Māris Zoltners

2018. gadā Volkswagen komerctransporta segments Baltijā piedzīvojis ievērojamu augšupeju. Turklāt, pateicoties izciliem pārdošanas rezultātiem, Baltijas tirgus pirmo reizi ir atzīts par labāko Crafter modeļa tirgu pasaulē. Arī 2019. gads iesācies ar pozitīviem rezultātiem – piemēram, Latvijā Volkswagen komerctransports šā gada pirmajos mēnešos uzrādījis izaugsmi vairāk nekā 30% apmērā. Panākumu sakne meklējama jauno transporta modeļu arvien pieaugošajā pieprasījumā, kā arī savu artavu devuši auto servisu pakalpojumu kvalitātes uzlabojumi. Izaugsme komerctransporta segmentā gaidāma arī turpmāk, turklāt popularitāti strauji iemantos elektriskie automobiļi, jau drīzā nākotnē pārņemot tirgu.

VW komerctransporta segmenta izaugsme skaidrojama arī ar vairākiem veiksmīgiem startiem iepirkumos Lietuvā un arī Latvijā. Viens no piemēriem ir Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta auto iepirkums. Vispieprasītākie VW komerctransporta modeļi Baltijā aizvadītajā gadā un 2019. gada sākumā bijuši Crafter un Amarok, veiksmīgi startēja arī Transporter T6. VW Crafter ir izteikti pieprasīts Lietuvā un Igaunijā, turklāt pārdošana sekmējusies tik labi, ka esam saņēmuši mums nozīmīgu apbalvojumu “Best Crafter sales market in the World 2018”.  Latvijā tikmēr no pārdošanas apjoma viedokļa visstraujāk augošais modelis ir Amarok. Klienti novērtē gan auto kvalitāti, gan dizainu un arī pilnveidoto braukšanas komfortu.

2019. gads Volkswagen komerctransportam aizritēs elektrifikācijas zīmē. Elektriskā transporta segments dinamiski attīstās un tam ir vairāki katalizatori. Viens no tiem ir Eiropas Savienības (ES) noteiktie vidējie automašīnas izmeši – 95 grami ogļskābās gāzes uz kilometru. Tas tiešā veidā skar komerctransportu, jo mašīnas ir gan apjomos lielākas, gan arī smagākas, kas nozīmē, ka šo auto saražoto izmešu daudzums uz kilometru ir krietni lielāks. Papildus tam tiek mainīta degvielas patēriņa mērīšanas tehnoloģija (t.s. WLTP). Sekas šīm izmaiņām ir masīva automašīnu elektrifikācija, ko pašlaik jau novērojam globāli, kā arī iekšdedzes dzinēju un modeļu klāsta optimizācija.

2019. gads ir sagatavošanās gads startam, kas tiks dots 2020. gadā, kad stāsies spēkā soda naudas par noteiktās izmešu normas pārsniegšanu, un daļa no šīm izmaksām gulsies uz patērētāju pleciem.

Iezīmējot elektrifikācijas gadu, Baltijā esam devuši startu pirmā 100% elektriskā furgona eCrafter testiem, nododot to DPD kurjeru gādīgajās rokās. Latvijā un Lietuvā eksperiments jau ir aizvadīts, un esam pārliecinājušies par šā modeļa piemērotību piegāžu vajadzībām. Auto uzlāde neprasa milzu investīcijas – ir pilnīgi pietiekoši ar 7,5 KW “mājas režīma” lādēšanas iekārtu, lai nakts laikā automobilis tiktu pilnībā uzlādēts un dienā nobrauktu savus 70 – 90 kilometrus, kas ir ikdienas nobraukums lielākajai daļai kurjeru. Turklāt šis elektroauto to dara pilnīgā klusumā un ar 0 izmešu. Šai sakarā no DPD Latvija šoferiem esam dzirdējuši atsauksmi, ka pēc testa perioda nebūšot viegli iesēsties atpakaļ skaļajā dīzeļauto. Par eCrafter modeli novērojam arī arvien pieaugošu klientu interesi visā Baltijā, turklāt no dažādām tautsaimniecības jomām. Tā ir ļoti pozitīva un veselīga tendence – vēl pirms gada vai diviem mēs vairāk saskarāmies ar globālām kompānijām, kuru stratēģija paredz “zaļāku” autotransporta parka izmantošanu. Tagad interesentu loks ir krietni lielāks, tāpēc nākotnē Volkswagen komerctransports intensīvi turpinās darbu pie elektriskā transporta klāsta paplašināšanas.

Par elektrotransportu daudz tiek diskutēts par infrastruktūras atbilstību un citiem aspektiem, pētot, vai Baltija ir gatava elektriskajam transportam. Kopumā šis tīkls Baltijas valstīs ir sācis attīstību un tā turpinās straujiem soļiem. Jebkurā gadījumā attīstības posmā esošais uzlādes tīkls nav šķērslis elektroauto iegādei, drīzāk šķērslis ir aprēķini, ka dīzeļa auto pagaidām vēl ir komerciāli izdevīgāks.

Taču elektrotransports dabiski pārņems tirgu – gluži kā savulaik zirgus nomainīja auto ar iekšdedzes dzinējiem. ES valstu vidū jaunu automašīnu tirdzniecībā jau pašlaik briest revolūcija un prognozējams, ka ap 2025. – 2030. gadu starp jaunajiem auto elektriskais transports būs vairākumā.

Cenas ziņā elektriskie automobiļi kļūst lētāki, savukārt iekšdedzes dzinēja modeļi kļūst dārgāki. Tas notiks pavisam organiski – jau gara acīm pēc pārdesmit gadiem redzu sevi, stāstot mazmeitai vai mazdēlam gluži kā pasaku: jā, savulaik mēs braucām ar auto, kuru dzinējus darbināja mikrosprādzieni, mašīnas rūca un visi zināja, ka ir iestājies rīts, jo uz ielām viss dunēja un no mašīnu skursteņiem vēlās ārā indīgi dūmi!

Patērētāju interese par elektrisko transportu jau tagad ir liela, tāpēc tas, cik dinamiski elektriskie transporti parādīsies arī uz ceļiem Baltijā, lielā mērā ir atkarīgs no valstu politikas un atbalsta. Ja šāds atbalsts nesekos, jau tagad ir laiks domāt par progresīvu valsts stratēģiju, nodrošinot, ka ejam līdzi laikam un nekļūstam par veco iekšdedzes dzinēju auto izgāztuvi. Daudzās ES valstīs jau tagad izstrādātas atbalsta programmas un stratēģijas, kas paredz aizliegumu iekšdedzes automobiļiem iebraukt pilsētās pavisam drīzā nākotnē.

Kopumā komerctransporta segmenta izaugsme turpinās un sagaidāma visa 2019. gada garumā. Protams, uz prognozēm skatāmies ar zināmu piesardzību – lai arī bezdarba līmenis Latvijā ir stabilizējies, pirktspējīgu uzņēmumu daudzums krītas. Vienlaikus Baltijā ir novērojami pozitīvi signāli investīciju jomā – it sevišķi Lietuvā, un ceram, ka tas vilnis aizies arī līdz Latvijai.

 

Autors ir Volkswagen komerctransporta zīmola vadītājs Baltijas valstīs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu