Tīrs bizness

SIA Purenn valdes priekšsēdētājs Kristaps Kančs un valdes locekle Agate Jurkovska-Kanča. Foto — Gints Ivuškāns
Gunita Nagle
Print Friendly, PDF & Email

Kad Agate un Kristaps Kanči pirms pieciem gadiem izveidoja savu ģimenes uzņēmumu Purenn, kas ražo mājķīmijas preces, viņi apņēmās strādāt pēc stingriem ekoloģiskās ražošanas noteikumiem. Jau toreiz paredzēja, ka aizvien vairāk būs vajadzīga «ķīmija», kas nekaitē videi

Pirms septiņiem gadiem Agate Jurkovska-Kanča vēl bija viena no trim ekokosmētikas uzņēmuma Kiwi Cosmetics līdzīpašniecēm un piedalījās starptautiskajā bioloģiskās pārtikas produktu un kosmētikas nozares izstādē Biofach. Tā katru gadu februārī notiek Nirnbergā Vācijā. Kopā ar vīru Kristapu izstaigājot visas izstādes halles, viņi atklāja, ka zālē, kas bija atvēlēta mājķīmijas uzņēmumiem, nebija neviena no Latvijas. «Hm, kāpēc neražot ekoloģisku mājķīmiju,» toreiz Agate pajautāja Kristapam. «Tā arī sākām šo ideju auklēt.»

Lai gan Agate un Kristaps bija aizņemti katrs savā biznesā, abi 2014. gadā izveidoja ģimenes uzņēmumu videi draudzīgas sadzīves ķīmijas ražošanai. Pēc iepriekšējās pieredzes uzņēmējdarbībā bija skaidrs, ka jāgādā par eksportu un starptautisku atpazīstamību. Mērķis bija iegūt ielūgumu uz to pašu izstādi Biofach Nirnbergā. Šogad šis mērķis sasniegts — sadzīves ķīmijas hallē beidzot bija arī Latvijas uzņēmums, Kanču izveidotais Purenn. 

Piecu gadu laikā ģimene kopā ar kolēģiem panākuši, ka Purenn ieguvis starptautiski atzītu sertifikātu EcoControl, to iecienījuši Latvijā un eksportē uz sešām valstīm. Kā tas izdarīts — par to Agate un Kristaps stāsta viegli un ar smaidu.

Ķīmiķu ģimene

Kanči ir rīdzinieki, taču Purenn ražotne atrodas Jelgavā, turklāt neparastā vietā — ēkā, kas 90. gados būvēta un arī īsu laiku izmantota kā baseins. Tagad no baseina palikusi tikai grīda, kas spēj izturēt tonnām smagu slodzi, flīzētas sienas un kanalizācijas sistēma. Tieši tas, kas vajadzīgs sadzīves ķīmijas ražotnei, kuras centrā ir milzu reaktors jeb muca ar blenderi, kā smaidot paskaidro Agate. Kad reaktorā ielej izejvielas, tās tiek sajauktas, līdz izveidojas kāds no 40 Purenn produktiem.   

Pirms pieciem gadiem, kad Kanči sāka Latvijas tirgū piedāvāt Purenn mājķīmiju, viņiem jau bija 20 dažādu produktu, sākot no trauku un beidzot ar veļas mazgāšanas līdzekli. Produktu izstrāde sākusies jau drīz pēc tam, kad Agate un Kristaps bija atgriezušies no izstādes Biofach.

«Laikam esmu bioķīmiķe pēc pārliecības,» Agate sāk savu stāstījumu par to, kā viņa kopā ar citiem ģimenes locekļiem izstrādāja mājķīmijas produktu formulas, kā pagatavoja pirmos produktus un paši arī testēja. Beigusi vidusskolu, Agate bija viena no tiem jauniešiem, kas bez lielas domāšanas izlēma studēt uzņēmējdarbību. Tikai kļūstot par trīsdesmitgadnieci, sākusi domāt par to, kas patiešām interesē un ko vēlētos darīt. Darbs ekokosmētikas ražotnē pamodinājis interesi par bioķīmiju, un Agate nolēma Lielbritānijā Stounbridžas koledžā apgūt augu valsts produktu izmantošanu. 

Koledžā iegūtās zināšanas tad arī noderēja, lai radītu receptes mājķīmijai, turklāt Agatei palīdzēja mamma un tētis. «Mūsu ome pēc izglītības ir ķīmiķe,» Agate saka par savu mammu, kura palīdz rūpēties par Agates un Kristapa trim mazajām meitām. «Viņa lielāko dzīves daļu ir nostrādājusi ķīmijas laboratorijā. Savukārt mans vectēvs visu darba mūžu nostrādāja uzņēmumā Latvijas Ķīmija. Tāpēc mēs paši ģimenē varējām izstrādāt mūsu produktu receptes un joprojām uzņēmuma laboratorijā turpinām to darīt,» stāsta Agate.

Kristaps teic, ka visa ģimene jau no paša sākuma strādājusi ar lielu pārliecību, ka iecerētais izdosies. «Ir jātic tam, ko tu dari.»

Patīkams audits

Pieredze biznesā Kristapam un Agatei ļāva jau pirms uzņēmuma nodibināšanas vienoties par galvenajiem kopējā uzņēmuma darbības pamatprincipiem. Abi vienojās, ka virkni funkciju — grāmatvedību, loģistiku, pakošanu, dizaina izstrādi — uzticēs ārpakalpojumu sniedzējiem. Nelielajā uzņēmumā strādā tikai astoņi cilvēki, kuri koncentrējas uz svarīgāko mājķīmijas ražošanā. No paša sākuma Agatei un Kristapam bija arī skaidrs, ka produkcija būs ekoloģiska. 

Lai iegūtu starptautisko EcoControl sertifikātu, kas tiek piešķirts kosmētikas produktiem no dabīgām izejvielām, ražotājam ir jāgādā ne tikai ekoloģiskas izejvielas, bet arī jānodrošina, lai viss produkta ražošanas process būtu videi draudzīgs. «Līdz ar to mēs esam stingri ierobežoti, ko drīkstam un ko ne. Paši jau gribējām stingru standartu, lai klienti zinātu, ka mūsu produkti ir ģimenei draudzīgi un videi nekaitīgi. Uzņēmuma filozofija ir strādāt ilgtspējīgi un jēgpilni,» stāsta Agate. 

EcoControl sertifikācijas komisija reizi gadā ierodas ražotnē, kur izseko visam ražošanas procesam un izpēta dokumentus, lai pārbaudītu, kādas izejvielas tiek ievestas, kā uzglabātas, kā notiek ražošana, vai notekūdeņos nenokļūst videi kaitīgas vielas. Par to, kā notiek audits, Kanči stāsta priecīgi. «Tas ir patīkami. Tā ir kārtējā pieredzes apmaiņa, kurā mēs pārbaudes laikā un arī pēc tās iegūstam labus padomus,» saka Kristaps. Pieredze ar sertifikācijas komisiju iedrošinājusi aicināt uz ražotni arī sadarbības partnerus, ja vien viņi to vēlas. «Mēs nebaidāmies rādīt, no kā ražojam un kā to darām,» uzsver Kristaps.

Uzņēmuma un zīmola nosaukumu Kanču ģimene meklēja tādu, lai būtu īss, viegli izrunājams gandrīz jebkurā valodā un lai tam būtu pieejams domēns .com tīmekļa veikala izveidei. Purenn, kas ir saīsinājums no trim vārdiem angļu valodā «tīra ziemeļu daba», atbilda visiem šiem nosacījumiem. «Vācijā, Zviedrijā, Nīderlandē, Kanādā, Arābu Emirātos, Slovākijā neviens nav uzdevis jautājumu: kā jūs to izrunājat,» saka Kristaps.

Pirms lauzties eksporta tirgū, Kanči bija apņēmības pilni vispirms iegūt savu vietu Latvijas veikalu plauktos. Lai gan ekoloģisko produktu tirgū konkurence esot diezgan spīva, pirmo līgumu ar produkcijas izplatītāju Latvijā uzņēmums noslēdza jau drīz pēc dibināšanas. Tiklīdz biznesa laikrakstā bija raksts, ka Jelgavas biznesa inkubatorā sāk ražot ekoloģisku mājķīmiju, tā Kančiem uzreiz bija piedāvājums no izplatītāja Latvijā. Tagad Kanči citiem uzņēmējiem iesaka — pat tad, ja produkts vai pakalpojums ir paredzēts eksportam, vispirms to vajag notestēt vietējā tirgū. «Tā var uzzināt, kas ir jāuzlabo,» saka Agate. Purenn produkcijas klāsts piecos gados kļuvis tikai lielāks. Joprojām visvairāk pieprasīti esot trauku mazgāšanas līdzekļi. Daudzos mājokļos iecienīti arī universālie virsmu tīrītāji un tualetes podu tīrīšanas līdzekļi ar dažādiem aromātiem. Pēdējais, ar ko Kanču ģimene papildinājusi Purenn produkcijas klāstu, ir paklāju, kā arī traipu tīrītāji.

Iekaro beziepakojuma veikalus 

Pašlaik trešdaļu no visas Jelgavā saražotās ekoloģiskās mājķīmijas Kanču ģimenes uzņēmums eksportē, divas trešdaļas paliek Latvijā. Jau 2017. gada nogalē — drīz pēc tam, kad Purenn piedalījās skaistumkopšanas industrijas izstādē Somijā I love me — uzņēmums sāka eksportēt uz Skandināviju. Tagad sešās valstīs Purenn mājķīmija nopērkama gan mazās ekobodītēs, gan lielos tirdzniecības ķēžu veikalos. «Piemēram, izplatītāji, kas strādā Rumānijā, paši mūs atrada. Klients, kas atnāk pats, — lūk, tas ir superīgi,» saka Agate. «Mēs uzlādējamies no foršiem partneriem. Šodien arī zvanīja klients no Slovēnijas, ar ko tikai sākam sadarbību. Pēkšņi viņš saka: mums ļoti patīk jūsu produkti! Tas tā uzlādē!»

Salīdzinot produktu izvēli Latvijā un ārpus tās, Kristaps un Agate secinājuši, ka nekur citur kā mūsmājās nav tik populāri tīrīšanas līdzekļi krāniem un kaļķakmens noņēmēji. No tā var secināt, ka dzeramā ūdens attīrīšanas kvalitāte citās valstīs ir labāka nekā Latvijā. Savukārt ārzemēs lielu atzinību izpelnījies mājdzīvniekiem draudzīgs grīdas mazgāšanas līdzeklis. «Latvijā šo produktu nesaprot, bet Vācijā, vispār Rietumeiropā to ļoti ciena,» saka Kristaps, un Agate paskaidro, ka dzīvnieki daudz jutīgāk nekā cilvēki uztver smaržvielas. Dzīvniekiem draudzīgs — tas nozīmē, ka produkcijā nav aromātu. Saimnieki, kuriem viņu mājdzīvnieki ir mīļi, priecājoties, ka kāds ražotājs respektē viņu vajadzības. 

Kanču ģimene mēģinot izsekot visām tendencēm tirgū. Gan Latvijā, gan visā Eiropā aizvien populārāka kļūst zero waste kustība un beziepakojuma veikali, tāpēc Purenn produkcija arī eksporta valstīs nopērkama šādos veikalos. Ja neizmet atkritumos sava trauku mazgāšanas līdzekļa pudeli, to var uzpildīt ar Purenn.

Ekokosmētikas ražotni Kiwi Agate kopā ar abām pārējām līdzīpašniecēm pārdeva Olainfarm 2016. gada sākumā. Jautāta, ko Purenn dara citādi nekā Kiwi, lai to nenāktos pārdot, Agate saka — neko. Jo pie lēmuma par tā pārdošanu viņa vienojās ar abām līdzīpašniecēm tāpēc, ka toreiz «tā kārtis salikās». «Nebija Kiwi sliktu lietu. Purenn daudz darām tāpat kā Kiwi, piemēram, ļoti daudz izmantojam iekšējos resursus. Visfantastiskāko mārketinga ideju ģenerēšana notiek mūsu pašu komandā, kur visi esam forši un radoši cilvēki,» saka Agate.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Priecīgi klienti, kas jūtas droši, ka Purenn produkcija patiešām ir laba un videi draudzīga. Viņi iedod pozitīvo lādiņu.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Ja kļūda ir devusi mācību, to nevar saukt par kļūdu, tā drīzāk ir daļa no dzīves skolas. Mēs nelietojam vārdu «kļūda».»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
«Izturību. Un nevajag baidīties no tukšām kabatām! Vajag baidīties tikai no sava gļēvuma.»

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu