Patlaban mūsdienīga mācību vide ir tieši saistīta ar tehnoloģiju attīstību, tomēr neefektīvs tehnoloģiju pielietojums var būt traucēklis nevis palīgs, tāpēc mācību procesa sirds joprojām ir skolotājs. Šā gada sākumā Londonā norisinājās nozīmīgākais izglītības tehnoloģiju notikums pasaulē – izstāde Bettshow, kura sniedza visaptverošu ieskatu par šīs nozares tendencēm pasaulē.
Interaktīvie ekrāni – modernas mācību klases centrs
Mūsdienīgā mācību procesā interaktīvās tāfeles vairs nav nekāds jaunums, bet gan ierasts rīks efektīvam darbam klasē. Interaktīvās tāfeles koncepts patlaban ir evolucionējis, un modernākie interaktīvie ekrāni ir centrējošs elements mācību darbā.
Izvērtējot interaktīvā ekrāna kvalitāti, jāpievērš uzmanība vairākiem aspektiem – pirmkārt, attēla kvalitātei un pieskāriena jutībai, otrkārt, programmatūrai, kurai jānodrošina ātra un vienkārša rakstīšanu uz tāfeles, treškārt, prezentāciju demonstrēšanas funkcijai. Joprojām līderi izglītības interaktīvo ekrānu inovāciju attīstībā un ražošanā ir Promethean un Smart.
Robotikas uzvaras gājiens
Dažāda veida robotus varēja manīt gandrīz vai katrā trešajā izstādes stendā. Turklāt, līdzīgi kā interaktīvo ekrānu gadījumā, liela daļa no tiem ir mēģinājums kopēt funkcionalitāti tādiem zināmiem zīmoliem kā LEGO vai littleBits. Jāņem vērā, ka robotikas jomā, izglītībā tiek likts lielāks uzsvars uz programmēšanu nevis konstruēšanu. Tas tāpēc, ka vispārizglītojošās skolas, klasiskas mācību stundas garums ir 40 minūtes, kuru laikā veikt gan konstruēšanas, gan programmēšanas darbu nav iespējams. Tāpēc izglītības programmā tagad tiek iekļauta divu veidu mācīšanās par robotiem – vienā skolēns ņem gatavu robotu un to pārprogrammē, otrā – nodarbojas ar jauna produkta programmēšanu tiešsaistē.
Izglītības platformas – efektīvai skolotāja sadarbībai ar skolēniem
Efektīvai un mūsdienīgai skolas vadības, skolotāju un skolēnu saziņai izstādē tika prezentētas dažādas iekšējās komunikācijas platformas. Biznesa vidē jau sen ar dažādu tehnoloģiju palīdzību tiek uzlabota iekšējā komunikācija un datu apmaiņa, tomēr izglītības jomā šī efektivizācija notiek pamazām. Dažādu programmu ieviešana komunikācijā atvieglo ne tikai sadarbību skolotājiem ar skolas vadību, bet arī pašu mācību procesu. Skolotāji var attālināti sazināties ar skolēniem, kā arī dalīties ar dažādiem mācību procesam paredzētiem materiāliem.
Izglītībā šajā nozarē aktīvākie ir Microsoft Office 365 un Google G Suite risinājumi. Izstādē novēroju, ka Microsoft stendā dominē jaunākā sadarbības platforma Microsoft Teams, kas ļauj modernā veidā sazināties gan skolas vadībai ar skolotajiem, gan veidot atsevišķas skolotāju grupas sadarbībai un savstarpējai mācību materiālu un ideju apmaiņai. Teams nodrošina arī mūsdienīgu un interaktīvu skolēnu un skolotāja saziņu. Vērojot jaunās paaudzes saziņas paradumus, tas noteikti ir risinājums, kā skolai kļūt efektīvākai un skolotājiem modernākiem.
Skārienjutīgie datori ar rakstāmrīku – mūsdienīgs pierakstu klades aizstājējs
ASV veikts pētījums, kurā mērīts, kā pierakstu veikšana lekcijās nodrošina labākus studentu sasniegumus eksāmenos. Pētījuma dati rāda, ka labāki rezultāti eksāmenos bija tiem studentiem, kas lekcijās dzirdēto saturu pieraksta ar roku, nevis izmanto portatīvo datoru. Veidojot pierakstus ar roku, studentam ir iespēja padomāt pirms dzirdētā informācija tiek pierakstīta. Pretēji – pierakstīšana ar portatīvo datoru ir mehānisks process, kurā galvenais fokuss ir uz informācijas sagrupēšanu.
Tomēr pierakstu kladēm ir arī mīnuss – tās mēdz pazust, noklīst vai aizmirsties mājās, kā rezultātā piefiksētā informācija nav vienkopus. Tāpēc vislabākais 21.gs. pierakstu veids varētu būt skārienjutīgs dators, kurā informāciju var pierakstīt ar tam paredzētu zīmuli. Šādus risinājumus piedāvā visi lielākie datortehnoloģiju ražotāji – Microsoft ar Surface, Apple, kura produkts ir iPad ar Apple Pencil, Lenovo ar modeli 300e, HP ar modeli x360. Turklāt modernākās pierakstu programmatūras, kā, piemēram, Microsoft OneNote, dod iespēju efektīvi strukturēt un papildināt savus pierakstus, veidojot tādu kā digitālu pierakstu krājumu.
Pašmācības platformas – bezgalīgas iespējas izglītoties patstāvīgi
Iepriekš minēto risinājumu mērķis galvenokārt ir uzlabot skolotāja darbu un mācību procesu. Tie veicina skolēna zināšanu apguves kvalitāti, paplašina redzesloku un palīdz mācību procesam kļūt mūsdienīgākam, piedāvājot skolēnam apgūt šim gadsimtam aktuālas prasmes.
Tai pat laikā izstādē Bettshow tika prezentēti arī tādi projekti, kas risina ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē samilzušu problēmu saistībā ar skolotāju trūkumu, ko rada zemais skolotāja atalgojums un profesijas prestižs. Lai to risinātu, pieejami arī dažādi skolēnu pašmācība veidi. Viens no tiem ir daudzveidīgas mācību platformas tiešsaistē, kurās skolēns var izvēlēties konkrētu mācību tēmu. Tajās atrodams mūsdienīgs saturs – video, interaktīvi uzdevumi, audio faili un daudz kas cits.
Mūsdienu pašmācības platformas veidotas arī tā, lai skolēns saņemtu atgriezenisko saiti, kas palīdz sekot līdzi zināšanu apguvei un sasniegumiem. Latvijā šāds pašmācības risinājums ir soma.lv. Jāņem vērā, ka mūsdienu skolēniem aizvien aktuālāk kļūst mācīties internetā. Šie pašmācības rīki ir sākums tam, kā mākslīgā intelekta attīstības gadījumā izglītībā dators daļēji spēs aizstās līdz šim izmantotos tradicionālos zināšanu avotus un to pasniedzējus.
Autors ir izglītības tehnoloģiju eksperts
Pagaidām nav neviena komentāra