Marija Sološenko, beziepakojuma veikala saimniece • IR.lv

Marija Sološenko, beziepakojuma veikala saimniece

2
«Ceru, ka cilvēki nāks ar savām burciņām un maisiņiem. Svērsim preci kaut vai zābakā,» paziņo beziepakojuma veikala Burka saimniece Marija Sološenko. «Tiem, kas ieradīsies tukšām rokām, par brīvu piedāvāsim papīra tūtiņas. Būs arī tukšo burku maiņas plaukts.» Foto — Edmunds Brencis
Ieva Puķe

Vairāk nekā 200 produktu. 16 veidu rieksti, arī žāvēti augļi, sukādes. 15 dažādu tēju, piecu šķirņu kafijas pupiņas. 30 veidu garšvielas, septiņu veidu milti, pārslas un klijas, 16 veidu putraimi, 10 veidu kaltēti pākšaugi. Un ēdienu maisījumi, ko no dabīgām lietām taisa vietējie ražotāji baudi:. Mauritāniešu plovs, risoto, lēcu zupa — jauno beziepakojuma veikaliņu Burka Barona ielā netālu no Bērnu pasaules izrāda Marija Sološenko. Gandrīz viss plauktos atrodamais esot «aukstais beramais», izņemot medu un agaves sīrupu kanniņās ar krāniņiem. «Piemēram, Krippu zirņu krekeri pēc svara speciāli mums — viņiem tas ir izaicinājums.» Mūsu tikšanās brīdī žāvētas cidonijas un kaltētu augļu un ogu asortus ienes Madonas novada z/s Mierkalni saimnieks, sirms vīrs. «Redziet, viens no piegādātājiem!» iepazīstina Marija. «Forši atsaucies mūsu prasībām, atvedis visu plastmasas spainīšos, izbērsim un atdosim.»

Sākumā viņa centusies piegādātājus atrast tikai Latvijā, bet, meklējot labākās cenas pircējiem, nācies ietiekties arī Igau-nijā un Lietuvā. «Gribēju, lai cilvēki redz, ka var ietaupīt, pērkot bez iepakojuma. Iepakojums veido 40%, garšvielām nereti pat 100% no preces vērtības. Cena plus kaitējums, ko nodarām dabai!» Tieši šī iemesla dēļ veikalā Burka lielākoties tirgošot konvencionāli ražotas preces. «Lai par zero waste [bezatkritumu kustību] aizdomājas vairāk cilvēku.» Dārgākie no «beramajiem» — Brazīlijas rieksti — 31,60 eiro kilogramā. «Pēc manā rīcībā esošās informācijas, lētāk nekā Rimi un Maxima,» piebilst Marija. «Lētākās — grūbas, 59 centi kilogramā.»

Viņa iepriekš nav bijusi saistīta ar tirdzniecību, mūsu tikšanās dienā mācās apieties ar kases aparātu. «Biju darbos aizņemts cilvēks, strādāju Valsts kontrolē par starptautiskās sadarbības daļas vadītāju. Pirms gada, esot dekrētā, pirmoreiz apstājos, bija laiks padomāt par kaut ko citu. Kā mēs šajā pasaulē dzīvojam?» Marija atceras. «Viens no pagrieziena punktiem — man no lielveikala piegādāja produktus uz mājām. Četrus lielus maisus, katrā iekšā atkal maisi. No laika gala, lai neieviestos kodes, vienmēr visas beramās lietas pārberu savās burciņās. Pēc pasūtījuma saņemšanas atklāju, ka man ir pilna miskaste tikai ar iepakojumu.»

Ideja par beziepakojuma tirdzniecību, kāda kļūst aizvien populārāka dažādās valstīs, Rīgā jau virmoja gaisā. Pūļa finansējumu vāca arī vēl neatklātais veikals Turza. Savā bodītē Marija ieguldīja visus ietaupījumus, arī devās pieredzes apmaiņā uz līdzīgiem veikaliem Barselonā. «Vislielākais motivators ir mana meita Elīza, viņai tagad ir deviņi mēnesīši. Gribētos darīt kaut ko, lai viņai pasaule ir labāka.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu