
Vilciena sliedes Daugavgrīvas ielā pirms Bolderājas. Foto: Edijs Pālens, LETA
Dzelzceļa transports ir viens no perspektīvākajiem sauszemes transporta veidiem gan drošības, gan ekoloģiskajā ziņā. Jau tagad tam ir liela nozīme Latvijas ekonomikā. No valsts kopējā sauszemes pārvadājumu apjoma dzelzceļa kravu pārvadājumu apjoms ir apmēram 52%, pasažieru pārvadājumu – 6%, bet Rīgas piepilsētas reģionā tas sasniedz 30%. Satiksmes ministrijas apkopotie dati gan liecina, ka Latvijā dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs pagājušajā gadā samazinājies par 8,4% salīdzinājumā ar 2016. gadu un bija 43,792 miljoni tonnu.
Preču mobilitāte ir ES iekšējā tirgus būtiska sastāvdaļa; tā ļoti lielā mērā veicina Eiropas rūpniecības un pakalpojumu konkurētspēju. Ilgtspējīgāki pārvadājumu veidi, piemēram, dzelzceļš varētu arī pazemināt izmaksas, kas saistītas ar sastrēgumiem uz autoceļiem. Tiek prognozēts, ka līdz 2050. gadam tās palielināsies par aptuveni 50%, gadā sasniedzot gandrīz 200 miljardus eiro[1].