Šādas pārmaiņas Rīgas dome grasās ieviest jau no 2014.gada janvāra
Nākamgad rīdzinieki par sabiedriskā transporta biļeti maksās mazāk – 0,60 eiro centus jeb 42 santīmus. Savukārt pasažieri, kuri nav deklarēti Rīgā, maksās divreiz dārgāk – 1,20 eiro (84 santīmi), trešdienas rītā LNT raidījumā „900 sekundes” paziņoja Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC).
Vaicāts, kā varēs izkontrolēt, kurš no pasažieriem ir deklarējies rīdzinieks, kurš ne, Ušakovs norādīja, ka pusotra mēneša laikā Rīgas iedzīvotājiem tiks izsniegti personalizēti e-taloni. Citām pašvaldībām būšot iespēja slēgt līgumu ar RD, un tad arī to iedzīvotāji saņems iespēju braukt galvaspilsētā lētāk.
Rīdziniekiem jūtami lētākas būs arī mēnešbiļetes. Šobrīd mēnešbiļete vienam transporta veidam izmaksā 29,10 latus, uz diviem – 35,60 latus, bet uz trim transporta veidiem – 45,90 latu, raksta LETA, atsaucoties uz Ušakovu.
No 1.janvāra rīdziniekiem būs vienota mēnešbiļete uz visiem transporta veidiem par 29,10 latiem, bet nedeklarētajiem iedzīvotājiem mēnešbiļetes kļūs dārgākas.
Cenas par pārējām mēnešbiļetēm paliks nemainīgas, turklāt jaunievedums neattiecas uz skolēniem, arodskolu audzēkņiem un studentiem.
Pati sistēma strādāšot vienkārši – līdz 31.decembrim būs jāsaņem personificēts e-talons, kas kļūs arī par “Rīdzinieka karti”. Tālāk viss notikšot automātiski – nekādas izziņas vai citi dokumenti nebūs nepieciešami.
“Visi, kas deklarēsies Rīgā līdz 31.decembrim, bonusā saņems vienu mēnešbiļeti mēnesim par brīvu,” vēsta Ušakovs.
Kā skaidro Ušakovs, šādu izmaiņu mērķis ir veicināt iedzīvotāju deklarēšanos Rīgā, lai galvaspilsētā strādājošo cilvēku Ienākuma nodoklis nonāktu Rīgas domes budžetā.
Savukārt Rīgas domes vicemērs Andris Ameriks (GKR) jau šā gada vasarā, aizstāvot pašvaldības 2013.gada budžeta grozījumus un skaidrojot, kāpēc pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” budžeta gada vidū nepieciešams piešķirt papildus 4,8 miljonus latu, norādīja, ka Rīgā ir aptuveni 200 000 iedzīvotāju, kas nav deklarēti galvaspilsētā, bet izmanto Rīgas sabiedrisko transportu un maksā par to 50 santīmus, kamēr pašizmaksa vienam braucienam ir 70 santīmu. “20 santīmu starpība ir zaudējumi, kas tiek segti no Rīgas budžeta,” skaidroja Ameriks.
2013.gada budžetā, neieskaitot vēlākos papildu piešķīrumus budžeta grozījumos, “Rīgas satiksmei” sākotnēji tika piešķirta pašvaldības dotācija 51,5 miljonu latu apmērā, kas ir par aptuveni 12 miljoniem vairāk, nekā uzņēmums pieprasījis.
Izmaiņas biļešu cenās, visticamāk, skars arī mikroautobusu satiksmi. Pilnsabiedrības “Rīgas mikroautobusu satiksme” vadītājs Vitālijs Komars aģentūrai LETA atzina, ka “Rīgas satiksmes” iecere paredz deklarētajiem rīdziniekiem biļešu cenu saglabāt plānoto 70 eiro centu apmērā, savukārt Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem par vienu braucienu no 1.janvāra būtu jāmaksā 1,20 eiro.
Tiklīdz “Rīgas satiksme” un Rīgas dome būs šīs izmaiņas apstiprinājusi un izziņojusi, arī “Rīgas mikroautobusu satiksme” gatavos priekšlikumus izmaiņām braukšanas tarifos un iesniegs tos “Rīgas satiksmei” un Rīgas domei izvērtēšanai un apstiprināšanai. “Negribam [celt cenas], bet tas būs jādara,” piebilda Komars.
Kā liecina aģentūras LETA arhīva informācija, ideju par to, ka Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem par braukšanu galvaspilsētas sabiedriskajā transportā vajadzētu maksāt vairāk nekā rīdziniekiem, izskanējusi arī iepriekš – 2009.gadā šādu ierosinājumu pauda toreizējais apvienības “Saskaņas centrs” (SC) Rīgas domes frakcijas vadītāja vietnieks Mihails Kameņeckis.
Kameņeckis toreiz norādīja, ka ir neloģiski, ka Rīgas sabiedrisko transportu katru dienu izmanto tūkstošiem apkārtējo pašvaldību iedzīvotāju un tūristu, bet Rīgai vienai pašai jāmaksā 50 miljonu latu dotācija, lai netiktu paaugstināta braukšanas maksa. Turklāt Rīgā nedeklarētie iedzīvotāji galvaspilsētas pašvaldībai nemaksā nodokļus.
“Apkārtējām pašvaldībām, kuru iedzīvotāji izmanto Rīgas sabiedrisko transportu, būtu jāpiedalās dotācijā. Tāpat nav nekādas vajadzības dot atlaides tūristiem, nabadzīgajiem rīdziniekiem nav jābalsta bagātie tūristi,” pirms četriem gadiem sacīja domnieks.
Šo ideju varētu īstenot, izmantojot sabiedriskajā transportā izveidoto elektronisko norēķinu sistēmu jeb e-talonu. Vienlaikus tika norādīts, ka šāda kārtība arī rosinās deklarēties un līdz ar to maksāt nodokļus Rīgā tiem, kas vēl to nedara.
(papildināta ar Ušakova sniegto informāciju)
Komentāri (61)
Kaspars Špūle 25.09.2013. 08.54
Varbūt pārcelt valdības iestādes ārpus Rīgas, lai to apmeklētājiem no Latvijas nebūtu jāmaksā mesli Ušakovam un viņa līdzdalībniekiem?
6
efeja60 > Kaspars Špūle 25.09.2013. 22.09
Kāda neraža, Rīgai pat nebūs savas lidostas…
==========
Tagad ar nav, Rīgas lidosta atrodas Mārupē
0
efeja60 > Kaspars Špūle 25.09.2013. 22.12
Cēsis būtu laba galvaspilsēta, Lauksaimniecības ministriju Jelgavā, Kultūras ministriju Liepājā, Iekšlietu ministriju Kuldīgā, Tieslietu ministriju DAugavpilī, Izglītības ministriju Valmierā, Aizsardzības ministriju Rēzeknē utt.
0
kristrun > Kaspars Špūle 25.09.2013. 14.23
Pēc manām domām, piemērota vieta jaunajai Latvijas galvaspilsētai būtu Vecumnieki. Varianti: Bauska; Iecava; Lielvārde; Aizkraukle. Valsts ierēdņiem nav jāmaisās pa rūpniecības centriem un jātecina siekalas.
0
ribens > Kaspars Špūle 25.09.2013. 13.15
Rīgai jau arī nav savas lidostas!
VAS” Starptautiskā lidosta “Rīga””
Lidosta “Rīga” 10/1
Mārupes novads
LV 1053
0
reksa > Kaspars Špūle 25.09.2013. 11.30
Vispirms no Rīgas ir jāatdala Pārdaugava.
Būs divas lielas pilsētas blakus, varēs sacensties.
Kāda neraža, Rīgai pat nebūs savas lidostas…
0
austrisv > Kaspars Špūle 25.09.2013. 09.05
Tieši tādas ir arī manas domas. Ne tikai valsts iestādes un ministrijas pārcelt proporcionāli ārpus Rīgas, bet arī atgriezt VID darbiniekus atpakaļ valsts citos reģionos, tāpat kā uz Rīgas VID koncentrēja ar atskaitēm lielākos SIA (uzņēmumus) no reģioniem , cik skaidri zinu!!!
Kur tad vēl visādas valsts aģentūras , Latvenergo, LMT un visi citi mātes uzņēmumi.
Bet interesantākais ir tas, vai tas atbilst Satversmei par diskrimināciju pēc dzīves vietas?
Satversmes 91. pants!!!!
0
Sanšains 25.09.2013. 09.32
Rīgas vitalitāte un relatīvā pārticība nav Ušakova, Amerika un viņu pamatelektorāta – krievu kolonistu – nopelns. Rīga ir visas Latvijas resurss, tāpat kā, piemēram, meži un ūdens.
Manuprāt, valdībai būtu vēl vairāk jāpārdala līdzekļi no Rīgas par labu pārējai Latvijai. It īpaši pēc šādiem jauniem plāniem.
Ušakovs atļaujas pārmaksāt par autobusiem, ar daudziem miljoniem dotē pensionāru un skolēnu vadāšanu par brīvu, kā arī parasto biļešu cenas, bet tajā pašā laikā vēršas pret tiem, kuri ikdienā uz Rīgu brauc strādāt, mācīties, kā arī tiem letiņiem, kuri krievu (un Rubika) laikos nav tikuši pie dzīvokļa Rīgā un ir spiesti Rīgā īrēt dzīvokli. Kā nesen gari un plaši stāstīja LR “Krustpunktā” – ļoti daudziem īrētājiem dzīvokļa īpašnieki nosaka, ka īrētajā dzīvesvietā DEKLARĒTIES NEDRĪKST. Savukārt izteikti lielais vairums izīrētāju Rīgā ir krievi.
Kamēr vismaz vēl valsts vara atrodas nosacītā latviešu kontrolē, ušakovi un ameriki ir jāpiežmiedz.
3
Inese > Sanšains 25.09.2013. 10.00
Un kāpēc visiem “letiņiem” būtu jādzīvo Rīgā? ;)
0
lebronj2356 > Sanšains 25.09.2013. 10.25
Nu bet kā āmen baznīcā – izīrētāji taču par savu rūpalu nevienu mazāko nodokli nemaksā un šis pisness, iedzīvotāju rocības trūkuma dēļ un banku nevēlēšanās kredītē vietējos dēļ(un kāpēc gan, ja ir UA) arī plaukst un zeļ. Ušakovs laikam ir padzirdējis par prognozēm, kas skars Rīgas iedzīvotāju skaitu nākotnē….bet % arī saimniecība Rīgā pret Latvijas kopējo turpina mazināties !
0
Sanšains > Sanšains 25.09.2013. 09.53
“Arvien vairāk Latvijā ir tādu cilvēku, kuri nav nekur deklarējušies. Un DESMITIEM TŪKSTOŠU cilvēku nedzīvo tur, kur to deklarējuši. Iemesli ir dažādi, bet bieži cilvēkiem nav iespējams deklarēties tur, kur viņš dzīvo.”
http://lr1.latvijasradio.lv/lv/raksts/krustpunkta/par-dziivesvietas-deklareshanu.a27153/ 08.08.2013
0
elinaliepina 25.09.2013. 09.04
Es rīdzinieku vietā nopietni aizdomātos, kurš būs vainojams pie automašīnu skaita pieauguma un sastrēgumiem, kas noteikti nekļūs mazāki. Noteikti būs jārēķina, vai atmaksāsies atstāt automašīnu Juglā vai Katlakalnā un pārsēsties sabiedriskajā transportā…
0