Mums vienkārši nav naudas – atklāšanu mēs uztaisījām par Beitāna privāto, ne uzņēmuma naudu, saka Aerodium pārstāvis
Nepilnu nedēļu pēc Latvijas paviljona atklāšanas EXPO tā tālākā darbība ir zem jautājuma zīmes, jo uzņēmuma Aerodium pārstāvji brīdinājuši par iespēju pārtraukt tā darbību, ja tam nekavējoties nesamaksās pusmiljonu latu, kas tam pienākas pēc paviljona nodošanas. Taču no valsts puses par Latvijas paviljonu atbildīgā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) norāda, ka paviljons nav nodots un tā negrasoties maksāt naudu pirms rēķinu un citu dokumentu saņemšanas.
Ekonomikas ministra Arta Kampara (JL) padomnieks Klāvs Olšteins oficiāli ne apstiprināja, ne noliedza, ka no Aerodium izskanējis šāds brīdinājums, taču atzina, ka "mums pastāv bažas par tālāko darbību, jo neoficiāli saņemta informācija liecina, ka paviljonam ir finanšu problēmas". Arī Aerodium komunikāciju vadītājs Ansis Egle atzina, ka situācija līdzinās izmisumam, jo uzņēmums no pašu līdzekļiem ir ieguldījis aptuveni divus miljonus latu, bet no LIAA saņēmis tikai 1,5 miljonus. "Mums kontā vienkārši nav naudas – atklāšanu mēs uztaisījām par Ivara Beitāna privāto, ne uzņēmuma naudu. Taču mums apakšuzņēmēji prasa maksāt par darbiem, bet mums tās vienkārši nav. Ne es, ne mani komandas biedri neesam algu redzējuši divus mēnešus".
LIAA un Aerodium līgums paredz, ka pusmiljons tiek samaksāts pēc tam, kad paviljons nodots. Taču izrādās, ka atklāšanas dienā, kad tajā lidoja arī Latvijas premjers Valdis Dombrovskis (JL), tas vēl nebija noticis un nav joprojām. No abu pušu argumentiem saprotams, ka strīds ir par procedūru: uzņēmums uzskata, ka, saskaņā ar līgumu, tas notiek desmit dienās pēc attiecīga uzaicinājuma izsūtīšanas LIAA (tas gan ir izsūtīts tikai 30.maijā). LIAA norāda, ka paviljona nodošanas kārtība ir organizatoru noteikta, un attiecīgā Ķīnas biroja atzinumu uzņēmums nav iesniedzis. To uzņēmums uzskata par brīvu līguma interpretāciju.
Otra strīda daļa ir saistīta ar kavējumu, jo paviljons bija jāatklāj 1.maijā, bet tas notika 26.maijā. Sods par katru kavēto dienu ir Ls 12 700. Uzņēmums pamato, ka to aizkavēja Īslandes vulkāns, kas traucēja aviosatiksmi un liedza laikus piegādāt nepieciešamās detaļas. LIAA norāda, ka nav saņēmuši dokumentus, kas ļautu izdevumus attaisnot. Trešā strīda daļa ir saistīta ar paviljonā izvietoto lidsabiedrības Lufthansa reklāmu, kurai, pēc uzņēmuma domām, tam bija dots saskaņojums, jo bija norādīts, ka to nedrīkst izvietot tikai uz lidotāju tērpiem, bet LIAA nepiekrīt, jo tās lielums aizēnojot pat Latvijas sponsorus, kas nodrošināja paviljona tapšanu.
Aerodium uzskata, ka LIAA speciāli cenšas aizkavēt naudas samaksu, par piemēru minot vēstuli, ka par paviljona atklāšanu LIAA uzzinājusi no masu medijiem, lai gan tās direktors Andris Ozols bija klāt atklāšanā un tas ir redzams arī video. Par amatpersonas meliem viņi informēšot ekonomikas ministru.
Ozols apgalvoja, ka nezina, par kuru vēstuli ir runa, taču runa esot nevis par paviljona atklāšanu, bet nodošanu (Ir.lv ir redzējis vēstules rindkopu, un tajā ir runāts par atklāšanu). Viņš nepiekrītot, ka starp abām pusēm pastāv strīds, bet gan saspīlēta situācija, jo strīdam neesot objekta, kamēr Aerodium nebūs nodevis paviljonu un izrakstījis rēķinu, un iesniedzis attaisnojošos dokumentus. "Kā es varu viņiem maksāt naudu bez neviena dokumenta vai uz savu galvu atlaist soda sankcijas? Ko es varētu sacīt Valsts kontrolei vai KNAB?" viņš sacīja.
Ekonomikas ministra pārstāvis norādīja, ka ministrija piedāvā LIAA samaksāt uzņēmumam vismaz tik lielā mērā, lai nodrošinātu darbību, bet risinājumus strīdīgajiem punktiem risināt saskaņā ar līgumu. "Kampars ir lūdzis Ozolam darīt visu, lai paviljons darbotos, bet mēs nevaram pateikt, ka ir jāpiedod soda sankcijas, tam ir vajadzīga nopietnāka izvērtēšana," viņš teica. Piektdien Kampara pārstāvji tikšoties ar Beitānu, lai mēģinātu atrast risinājumu.
Komentāri (85)
silvija_vitina 01.06.2010. 00.40
tas, protams, ir sarkastiski. Bet Latvija varētu gūt izcilu popularitāti ar to, ka vispirms atsakās no dalības, tad tomēr ar pārcilvēcisku fanātismu un “neiespējamās misijas” apziņu paveic grūti paveicamo, tad piesaista uzmanību, un tad – kā kulminējošo fāzi – pārtrauc stāstu visaizraujošākajā vietā. Tas būtu visunikālākais notikums EXPO vēsturē – publicitāte garantēta.
0
raimonds_bossltd 31.05.2010. 22.30
to Andrejs Zviedris
Elite!!!!!! Šlesera zilais draudziņš un padģeļņiks Ozols, kuram jau sen bija jāgrauž cietuma restes. Premjeram būtu jāizmanto savs stāvoklis un par sabotāžu jāapgriež tam mūdzim sprandu.
0
jansemjo 31.05.2010. 22.59
tas ir pilnīgs sviests – bez Aerodium Latvija vispār būtu izgāzusies. džeki ir ieguldījuši savus privātos un Aerodiuma līdzekļus, bet vietējie LV darboņi nespēj pakustināt savas pēcpuses, lai vispirms Rīgas osta pārskaitītu savu daļu kopējā finansējumā un tagad lai LIAA pārskaitītu Aerodiumam naudu. jau sākumā likās, ka Aerodium džekiem nevajadzēja bez valsts garantijām iesaistīties šajā lietā, jo izskatās, ka te nekāds otkatiņš nav un līdz ar to lietas uz priekšu nekust.
par to, ka nav ievērota procedūra – par kādu procedūru var būt runa, ka laikā, kad Aerodium veica būvniecību un montāžu pilnā sparā valsts LIAA personā vel nebija sagatavojusi ar viņiem līgumu??? šajā lietā viss ir ticis novilkts līdz pēdejam…
5
Marija > jansemjo 31.05.2010. 23.25
Latvija pagājušajā EXPO 2005 nepiedalījās. Vai tā bija izgāšanās?
0
a_oleinika > jansemjo 01.06.2010. 12.56
Kad tika piešķirts citu valstu finansējums un kad viņi transportēja materiālus. Pieļauju, ka viņiem krietna daļa paviljonu bija jau uzslieta pirms vulkāna. Vismaz materiāli savesti noteikti.
0
Marija > jansemjo 01.06.2010. 10.15
Interesanti, cik lielu kavējumu citu valstu paviljonu atklāšanai radīja aviosatiksmes kavējums vulkāna dēļ?
0
ievuliitis > jansemjo 01.06.2010. 15.20
Interesanti cik ilgi citās valstīs pēc tam, kad bija pieņemts lēmums par valsts piedalīšanos izstādē, tika muļļāts jautājums gan par finansējumu, gan par projektu, gan par līgumiem?
0
oskaar > jansemjo 01.06.2010. 01.29
Tas ir ļoti skaisti un labi, ka džeki iegulda savu darbu, līdzekļus u.t.t. EXPO Latvijas paviljona labā. Bet stulbi ir tas, ka džeki nav papūlējušies noslēgt ar savas valsts birokrātiju normālu, nepārprotamu līgumu.
Man šobrīd nav skaidrs- ko viņi uzņēmās paveikt tobrīd, kad bija skaidrs, ka visi termiņi jau ir novēloti. Kāda bija viņu apjausma par to, kas jāveic, un cik liels risks, ka iecerēto paveikt laikā neizdosies.
Un normālā līgumā vajadzētu būt bijis iekļautiem arī tādiem forsmažora gadījumiem kā kaut kādas problēmas pārvietoties ar aviotransportu (šai gadījumā tas bija Eijafjallajekulla, bet tikpat labi varēja būt jebkas cits).
0