Rakstam izlasīji tikai sākumu un naivi noticēji NA panikas cēlājiem? Palasi tālāk, viss būs labi!
………….
“Bērniem nebūtu kā filoloģijas studentiem jāiekaļ gramatikas likumi, bet gan no tā, ko viņi dzird sev apkārt, veidotu likumsakarības par latviešu valodu. Iekalto bērni ātri aizmirst,” teic S. Lazdiņa. Skolā esot jāiedzīvina tā sauktā lingokomunikatīvā pieeja dzimtās valodas mācīšanā. Piemēram, ja stundā bērniem jāmācās, kā latviešu valodā top jauni vārdi, kādas izskaņas tiek izmantotas, pareizāk būtu nevis uzskaitīt iespējamos piedēkļus, bet ieteikt bērniem pašiem atrast interesantus uzrakstus kā “kebabnīca” un “kūkotava” un padomāt, kā tie veidojušies – saprast, ka senās izskaņas atdzimst jaunos nosaukumos. Tādējādi plānots atgriezties pie tādas dzimtās valodas apguves, kāda tika atzīta par pareizu pirms simts gadiem, taču vēlāk, iespējams, pateicoties valodniekiem Kārlim Mīlenbaham un Jānim Endzelīnam, kuri sarakstīja latviešu valodas mācību grāmatu skolām, latviešu valodas apguve kļuva akadēmiskāka. http://www.la.lv/latviesu-valodu-macis-angliski/hidehead/
Palasi vēl tālāk: varētu domāt, ka latviešu valodas apguvē palīdzēs literatūras mācību priekšmets, kuru skolās parasti izmanto dzimtās valodas mācīšanā, vārdu krājuma bagātināšanā utt., tomēr tā nav plānojuši jaunā projekta veidotāji: literatūra jaunajā projektā ir modulī “Mākslas”, nevis kā Igaunijā – kopā ar igauņu valodu. Vai Latvijā būtu daudz labvēlīgāka valodas situācija valsts valodai, nekā tā ir Igaunijā igauņu valodai, ja šāda izvēle tiek veikta? Jau gadus deviņus latviešu valodas lietojumā ir vērojama stagnācija, ar nelieliem izņēmumiem, piemēram, darba sanāksmju valodas lietojumā, kas kopumā neliecina par jūtamām pozitīvām pārmaiņām valstī. Latviešu jauniešu latviešu valodas prasmes, maigi sakot, bieži nav pietiekami augstas. Lielāko Latvijas valsts augstskolu docētāji atzīst, ka ir grūti runāt ar studentiem par jebkuru mācību priekšmetu – fiziku, matemātiku, literatūras vēsturi utt., jo daudzu jauniešu latviešu valoda ir samērā nabadzīga. Kopumā, lasot dažādu specialitāšu pirmkursnieku darbus, kurus rakstījuši latviešu jaunieši latviski, ir redzams tas, ka dzimtā valoda skolā nav apgūta kā sistēma. plūkojot jaunā projekta programmu paraugus, nerodas iespaids, ka rezultāti būs labāki. Tieši otrādi – prasmju līmenis ir vēl vairāk samazināts; izskatās, ka notiek gatavošanās tam, ka klasē būs etniski daudzveidīgs skolēnu sastāvs, kas nespēs sekot līdzi latviešu kā dzimtās valodas apguvei, un tāpēc prasības un valodas apguves metodes tiek pielāgotas potenciālajam skolēnu sastāvam, neaizdomājoties par latviešiem, kuri šajā situācijā intelektuālajā ziņā būs zaudētāji.
0
-1
Atbildēt
3
tonijs > Bārdainais Signe
20.05.2018. 11.34
Kāda starpība, kādā modulī ir Literatūra? Galvenais, ka tāds priekšmets ir. Vai tad citā modulī tas nepalīdzēs apgūt latviešu valodu? Kad es mācījos skolā, vispār nebija nekādu moduļu, bet bija atsevišķi Latviešu valoda un Literatūra, un Latviešu valodā bija jāmācās no galvas gramatikas likumi, kas visai klasei bija korī jāskaita.
Padomju laiki nav etalons.Kā jau atzīmēts,dzimto valodu vajadzētu mācīt kā sistēmu,tikai tad tā būs pareiza un bagāta,plaša un daudzpusīga.Bagāta valoda savukārt ietekmē domāšanas kvalitāti.Mēs domājam dzimtajā valodā,un,ja valoda būs nabadzīga,ar domāšanu arī būs švaki.Labā literatūrā mēs varam atrast un ieraudzīt visus valodas izmantošanas paņēmienus,visus jēdzienus,visas smalkās nianses,gramatika ir skelets,kura jāapaudzē ar gaļu – literatūru.
Latviešu jauniešu latviešu valodas prasmes, maigi sakot, bieži nav pietiekami augstas. Lielāko Latvijas valsts augstskolu docētāji atzīst, ka ir grūti runāt ar studentiem par jebkuru mācību priekšmetu – fiziku, matemātiku, literatūras vēsturi utt., jo daudzu jauniešu latviešu valoda ir samērā nabadzīga
а, ну теперь понятно, почему затеяли школьную реформу. Чтобы не латышей подтягивать, а чтобы и русских знания притопить. Если уж латыши не могут на родном освоить, то понятное дело, что русские на латышском еще сильнее просядут в знаниях. И латыши на фоне русских станут значительно умнее.
izskatās, ka notiek gatavošanās tam, ka klasē būs etniski daudzveidīgs skolēnu sastāvs, kas nespēs sekot līdzi latviešu kā dzimtās valodas apguvei, un tāpēc prasības un valodas apguves metodes tiek pielāgotas potenciālajam skolēnu sastāvam, neaizdomājoties par latviešiem, kuri šajā situācijā intelektuālajā ziņā būs zaudētāji.
не волнуйтесь, такого не будет и реформа такое вовсе и не предполагает. То, что в лозунги вынесено “прекратим сегрегацию”, всего лишь бессовестная демагогия. Когда на русделфи Шадурского спросили, как именно технически будет ликвидирована сегрегация, никакого четкого ответа не было. Было невнятно что-то типа “ну мы надеемся, что как бы само собой рассосется, русские пойдут в нынешние латышские школы, а латыши – в нынешние русские”. Хотя понятно, что такого не будет. Так как реформа хотя бы на бумаге предполагает обязанность обеспечить русский как родной до 9 класса, то должны быть учителя. Логично, что они будут в русских школах. Практически 100% латышские школы даже не будут пробовать искать русских учителей с целью притягивать русских учеников, обещая возможность получить русский язык как родной.
Так что вся эта реформа затеяна с 2 целями!
1. показать перед выборами латышам, что думают о латышском
2. (основная цель) снова дать понять русским, что их лояльность никому не нужна и их постоянно будут поддавливать с русским, мстить за прошлое.
в итоге радикализация, этническое голосование, старые партии у власти и все хорошо.
Tuvojoties jaunā mācību satura ieviešanai, nerimstas bažas, vai tiešām jauninājumi izglītībā uzlabos skolēnu mācību sasniegumus vai gluži otrādi – zināšanu un prasību latiņa tiks laista uz leju. Jo sevišķi liels uztraukums ir par latviešu valodas apguvi pēc 2019. gada, kad spēkā stāsies jaunais saturs: gan daļa pedagogu, gan valodnieku secinājuši, ka latviešu valodu turpmāk plānots mācīt tāpat kā svešvalodas, tādējādi vienkāršojot to apguvi. Savas bažas par to valdībai jau izteikusi Latvijas Pašvaldību savienība (LPS). Viena no trauksmes cēlājām ir arī bijusī Saeimas deputāte no Nacionālās apvienības, valodniece, sociolingviste Vineta Poriņa, kura izsaka viedokli, ka līdz ar jaunā satura ieviešanu tiks pazemināts latviešu valodas statuss un paveikts tas, ko gribēja panākt valodas reformas rosinātāji 2012. gadā, – notikšot atteikšanās no latviešu valodas kā vienīgās valsts valodas. Vai tiešām pārmaiņām izglītības saturā varētu būt tik graujošas sekas?http://www.la.lv/latviesu-valodu-macis-angliski/hidehead/
Komentāri (7)
tonijs 19.05.2018. 23.32
Rakstam izlasīji tikai sākumu un naivi noticēji NA panikas cēlājiem? Palasi tālāk, viss būs labi!
………….
“Bērniem nebūtu kā filoloģijas studentiem jāiekaļ gramatikas likumi, bet gan no tā, ko viņi dzird sev apkārt, veidotu likumsakarības par latviešu valodu. Iekalto bērni ātri aizmirst,” teic S. Lazdiņa. Skolā esot jāiedzīvina tā sauktā lingokomunikatīvā pieeja dzimtās valodas mācīšanā. Piemēram, ja stundā bērniem jāmācās, kā latviešu valodā top jauni vārdi, kādas izskaņas tiek izmantotas, pareizāk būtu nevis uzskaitīt iespējamos piedēkļus, bet ieteikt bērniem pašiem atrast interesantus uzrakstus kā “kebabnīca” un “kūkotava” un padomāt, kā tie veidojušies – saprast, ka senās izskaņas atdzimst jaunos nosaukumos. Tādējādi plānots atgriezties pie tādas dzimtās valodas apguves, kāda tika atzīta par pareizu pirms simts gadiem, taču vēlāk, iespējams, pateicoties valodniekiem Kārlim Mīlenbaham un Jānim Endzelīnam, kuri sarakstīja latviešu valodas mācību grāmatu skolām, latviešu valodas apguve kļuva akadēmiskāka.
http://www.la.lv/latviesu-valodu-macis-angliski/hidehead/
1
BardainaisSigne > tonijs 20.05.2018. 00.21
Palasi vēl tālāk: varētu domāt, ka latviešu valodas apguvē palīdzēs literatūras mācību priekšmets, kuru skolās parasti izmanto dzimtās valodas mācīšanā, vārdu krājuma bagātināšanā utt., tomēr tā nav plānojuši jaunā projekta veidotāji: literatūra jaunajā projektā ir modulī “Mākslas”, nevis kā Igaunijā – kopā ar igauņu valodu. Vai Latvijā būtu daudz labvēlīgāka valodas situācija valsts valodai, nekā tā ir Igaunijā igauņu valodai, ja šāda izvēle tiek veikta? Jau gadus deviņus latviešu valodas lietojumā ir vērojama stagnācija, ar nelieliem izņēmumiem, piemēram, darba sanāksmju valodas lietojumā, kas kopumā neliecina par jūtamām pozitīvām pārmaiņām valstī. Latviešu jauniešu latviešu valodas prasmes, maigi sakot, bieži nav pietiekami augstas. Lielāko Latvijas valsts augstskolu docētāji atzīst, ka ir grūti runāt ar studentiem par jebkuru mācību priekšmetu – fiziku, matemātiku, literatūras vēsturi utt., jo daudzu jauniešu latviešu valoda ir samērā nabadzīga. Kopumā, lasot dažādu specialitāšu pirmkursnieku darbus, kurus rakstījuši latviešu jaunieši latviski, ir redzams tas, ka dzimtā valoda skolā nav apgūta kā sistēma. plūkojot jaunā projekta programmu paraugus, nerodas iespaids, ka rezultāti būs labāki. Tieši otrādi – prasmju līmenis ir vēl vairāk samazināts; izskatās, ka notiek gatavošanās tam, ka klasē būs etniski daudzveidīgs skolēnu sastāvs, kas nespēs sekot līdzi latviešu kā dzimtās valodas apguvei, un tāpēc prasības un valodas apguves metodes tiek pielāgotas potenciālajam skolēnu sastāvam, neaizdomājoties par latviešiem, kuri šajā situācijā intelektuālajā ziņā būs zaudētāji.
3
tonijs > Bārdainais Signe 20.05.2018. 11.34
Kāda starpība, kādā modulī ir Literatūra? Galvenais, ka tāds priekšmets ir. Vai tad citā modulī tas nepalīdzēs apgūt latviešu valodu? Kad es mācījos skolā, vispār nebija nekādu moduļu, bet bija atsevišķi Latviešu valoda un Literatūra, un Latviešu valodā bija jāmācās no galvas gramatikas likumi, kas visai klasei bija korī jāskaita.
1
BardainaisSigne > tonijs 20.05.2018. 14.54
Padomju laiki nav etalons.Kā jau atzīmēts,dzimto valodu vajadzētu mācīt kā sistēmu,tikai tad tā būs pareiza un bagāta,plaša un daudzpusīga.Bagāta valoda savukārt ietekmē domāšanas kvalitāti.Mēs domājam dzimtajā valodā,un,ja valoda būs nabadzīga,ar domāšanu arī būs švaki.Labā literatūrā mēs varam atrast un ieraudzīt visus valodas izmantošanas paņēmienus,visus jēdzienus,visas smalkās nianses,gramatika ir skelets,kura jāapaudzē ar gaļu – literatūru.
0
kolpants > Bārdainais Signe 22.05.2018. 11.03
Latviešu jauniešu latviešu valodas prasmes, maigi sakot, bieži nav pietiekami augstas. Lielāko Latvijas valsts augstskolu docētāji atzīst, ka ir grūti runāt ar studentiem par jebkuru mācību priekšmetu – fiziku, matemātiku, literatūras vēsturi utt., jo daudzu jauniešu latviešu valoda ir samērā nabadzīga
а, ну теперь понятно, почему затеяли школьную реформу. Чтобы не латышей подтягивать, а чтобы и русских знания притопить. Если уж латыши не могут на родном освоить, то понятное дело, что русские на латышском еще сильнее просядут в знаниях. И латыши на фоне русских станут значительно умнее.
0
kolpants > Bārdainais Signe 22.05.2018. 11.10
izskatās, ka notiek gatavošanās tam, ka klasē būs etniski daudzveidīgs skolēnu sastāvs, kas nespēs sekot līdzi latviešu kā dzimtās valodas apguvei, un tāpēc prasības un valodas apguves metodes tiek pielāgotas potenciālajam skolēnu sastāvam, neaizdomājoties par latviešiem, kuri šajā situācijā intelektuālajā ziņā būs zaudētāji.
не волнуйтесь, такого не будет и реформа такое вовсе и не предполагает. То, что в лозунги вынесено “прекратим сегрегацию”, всего лишь бессовестная демагогия. Когда на русделфи Шадурского спросили, как именно технически будет ликвидирована сегрегация, никакого четкого ответа не было. Было невнятно что-то типа “ну мы надеемся, что как бы само собой рассосется, русские пойдут в нынешние латышские школы, а латыши – в нынешние русские”. Хотя понятно, что такого не будет. Так как реформа хотя бы на бумаге предполагает обязанность обеспечить русский как родной до 9 класса, то должны быть учителя. Логично, что они будут в русских школах. Практически 100% латышские школы даже не будут пробовать искать русских учителей с целью притягивать русских учеников, обещая возможность получить русский язык как родной.
Так что вся эта реформа затеяна с 2 целями!
1. показать перед выборами латышам, что думают о латышском
2. (основная цель) снова дать понять русским, что их лояльность никому не нужна и их постоянно будут поддавливать с русским, мстить за прошлое.
в итоге радикализация, этническое голосование, старые партии у власти и все хорошо.
0
BardainaisSigne 18.05.2018. 10.47
Tuvojoties jaunā mācību satura ieviešanai, nerimstas bažas, vai tiešām jauninājumi izglītībā uzlabos skolēnu mācību sasniegumus vai gluži otrādi – zināšanu un prasību latiņa tiks laista uz leju. Jo sevišķi liels uztraukums ir par latviešu valodas apguvi pēc 2019. gada, kad spēkā stāsies jaunais saturs: gan daļa pedagogu, gan valodnieku secinājuši, ka latviešu valodu turpmāk plānots mācīt tāpat kā svešvalodas, tādējādi vienkāršojot to apguvi. Savas bažas par to valdībai jau izteikusi Latvijas Pašvaldību savienība (LPS). Viena no trauksmes cēlājām ir arī bijusī Saeimas deputāte no Nacionālās apvienības, valodniece, sociolingviste Vineta Poriņa, kura izsaka viedokli, ka līdz ar jaunā satura ieviešanu tiks pazemināts latviešu valodas statuss un paveikts tas, ko gribēja panākt valodas reformas rosinātāji 2012. gadā, – notikšot atteikšanās no latviešu valodas kā vienīgās valsts valodas. Vai tiešām pārmaiņām izglītības saturā varētu būt tik graujošas sekas?http://www.la.lv/latviesu-valodu-macis-angliski/hidehead/
0